Bukefalos 28 år!

Backar och snurrar!

Mysaan

Trådstartare
Jag har åter igen fått problem med min häst. När han kom till mig så backade han i rally fart så fort han vart "rädd" för något. Envis som jag var så gav jag inte upp utan kämpade vidare och problemet löste sig.

Nu har det börjat igen. Han backar i rallyfart och går jag på honom med skänkeln så backar han fortare. Spelar ingen roll om vi har ett stup bakom oss han backar. Enda sättet att få honom att sluta är att leda in honom på en liten volt. Oftast så räcker detta och han ger sig och passerar den livsfarliga stubben eller vad det kan vara.
Men i dag tog han det stegen längre. Första backa han, jag lade in honom på en liten volt och sedan styrde jag i rätt riktning. Han börjar backa igen så jag kickar till honom lite och då försöker han resa sig samtidigt som han snurrade runt. Jag vände upp honom igen och styr åt rätt håll och då helt plötsligt så backar han med baken men framdelen står kvar på plats så det känns som han ska lägga sig ner. Efter lite mer snurrande och backande så beslutar jag mig för att kliva av och leda honom förbi det jätteläskiga och då går han hur lungt som helst.
Efter detta kan jag sitta upp och rida på som vanligt och han är pigg, lyhörd och går kanonbra.
Hur sjutton ska jag komma till rätta med detta? Vet att ni är många som inte tycker man ska sitta av men pga olika anledningar har jag blivit väldigt ostadig i sadeln och kan därför inte gå på honom och bråka med honom på samma sätt som innan.
Dessutom vet jag att får han en chans att resa sig så gör han det samtidigt som han snurrar och då går vi omkull vilket vi gjort vid några tillfällen. Så jag skulle vilja hitta en lösning utan att bråka allt för mycket. Han gör aldrig så här när vi rider med sällskap och det är inte ens varje gång vi rider själva heller. Tömkörning går inte för han backar och snurrar så han snurrar in sig i linorna och får panik. Så om någon har något annat förslag vore jag glad.
 
Sv: Backar och snurrar!

Du kanske ska tömköra på banan? Träna mera på gas och acceptera tygeln? Om han backar och du säger till honom att gå fram och han skiter i det så är det kanske något som ska fixas först. Även att han inte får ta tygeln och kasta sig upp (vilket jag tycker är lättast att träna bort med tömkörning alt. inspänning om man vet att dom inte får panik). Om det tar stopp i tygeln så är det stopp, inte 'ta i hårdare' för honom som gäller. (hästar kan inte göra mer än en liten levad om dom inte får slänga upp huvudet).

Men ffa att när du säger fram så är det fram -inga ursäkter. Han får hellre flyga fram än backa.
 
Sv: Backar och snurrar!

Du kanske ska tömköra på banan? Träna mera på gas och acceptera tygeln? Om han backar och du säger till honom att gå fram och han skiter i det så är det kanske något som ska fixas först. Även att han inte får ta tygeln och kasta sig upp (vilket jag tycker är lättast att träna bort med tömkörning alt. inspänning om man vet att dom inte får panik). Om det tar stopp i tygeln så är det stopp, inte 'ta i hårdare' för honom som gäller. (hästar kan inte göra mer än en liten levad om dom inte får slänga upp huvudet).

Men ffa att när du säger fram så är det fram -inga ursäkter. Han får hellre flyga fram än backa.

Tygeln accepterar han utan problem. Gasen är det inget fel på alls utom just i dessa tillfällen. Han går ju inte fram för att han är rädd det är det som är problemet i vanliga fall behöver jag aldrig aldrig någonsin göra mer än lägga till benen så går han fram. Kan säga då att det händer kanske 1 gång av 5 att han gör så här. Tömköra går ju inte för han snurrar då också och någon ridbana har vi inte tillgång till.
Har nyligen satt på honom en martingal så han inte kan kasta upp huvudet så jättelångt och det är då han istället börjat backa med frambenen kvar så det känns som han ska lägga sig. Och ja han får panik om jag tvingar honom framåt i dessa lägen. Testa med spö en gång och då backa han så fort så han rasa rakt ner i ett dike för jag hann inte få stopp på honom.
Så alternativet är inte att gå på honom mer för då blir han rent farlig utan jag måste hitta ett annat sätt.
 
Sv: Backar och snurrar!

ditt problem är nummer ett på listan av bukefalos mest frekvent förekommande ämnestrådar. Finns otaliga trådar i ämnet du kommer hitta massor om du använder sökfunktionen.

Här finns den senaste aktiva:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1107353

"Felet" du gjort med din häst är att du tar en strid som du inte vinner, dvs du tar strid som du inte reder ut och det befäster beteendet hos hästen. Byt taktik! Det är det absolut bästa när ett beteende skapats som är befäst hos hästen, eftersom det alltid är svårare att åtgärda ett problem som befästs är det om man trots allt befinner sig i det läget, att göra ngt helt annorlunda för att bryta mönstret och få hästen att helt omvärdera pga att förutsättningarna drastiskt förändrats. Gäller förövrigt djurbeteenden i allmänhet.
 
Sv: Backar och snurrar!

Jo precis det är ju därför jag ber om hjälp för jag behöver en ny taktik.

Och tack för trådtipset. Tråden har jag iofs läst men glömt bort men problemet jag har är att han inte står still utan han backar och backar och är omöjlig att få still ens.

Kan tillägga att i dag kom vi mycket mycket längre än vi brukar de dagar han är så här. Och det är absolut inte alla dagar utan ytterst sällan.
 
Senast ändrad:
Sv: Backar och snurrar!

det är samma problematik vare sig den backar eller står still. den kommer sluta backa om du slutar gå på den framåt. Om du släpper alla hjälper och inte går på den så kommer varenda häst att stanna upp. Då låter du den stå och glo, backar den igen så hittar du läget där den står still - du måste flytta fokuset på att den ska fram till att den ska stå still just nu dvs INTE backa bara! Det är en stor skillnad på hjälpgivningen mellan de tu. Backar den så gå inte på den för kung och fosterland för att den ska fram, utan hitta läget där den stannar upp och sen låt den stå.

Finns som sagt otaliga trådar i ämnet.
 
Sv: Backar och snurrar!

Tack för tipset! Ska tänka extra noga på det nästa gång detta händer så får vi se hur det går.
 
Sv: Backar och snurrar!

Snor ett inlägg jag skrev för ett par dagar sedan - orkar inte skriva helt nytt, och det innehöll en del tips. :)

1. Enklast är att rida med någon annan. När hästen nitar så kan kompisen också stanna, några meter framför. Pressa honom inte så att han vänder och drar/börjar backa, utan låt honom står och glo. Be om två steg. Stå och glo. Be om två steg till. Stå och glo. Det är en variant. Det behövs ingen annan häst för det, men en sådan brukar vara bra draghjälp.

2. En annan är att hoppa av och leda förbi ett par gånger. Finns ingen "prestigeförlust" i det, du går före och låter hästen slappna av bakom - attackerar monstret är det du som dör och han hinner fly. Du kan inte hoppa av flera dar i rad dock, någongång får man säga åt honom att fixa biffen själv... Men är den riktigt rädd är det en ok metod.

3. Rid ordentligt även ute så han får annat att tänka på. Hitta på saker ofta, tempoväxling/övergång/sidvärts, och håll honom inramad. Beröm när han är duktig och lyssnar.

4. Tömkörning är utmärkt - ett mellanting mellan att leda, och att rida. Han får gå först, men du är med på marken som stöd. Tömkör någon av era vanliga rundor. Nitar han, så vänta ett tag och låt honom fundera på saken. Sedan går ni - ställ bort huvudet om han trippar och är spänd.

5. Det kan vara en idé att rida i högre tempon förbi otäcka saker. Inte galopp med viftande pisk - men rask trav. Hästar är flyktdjur, får han röra sig utan att bli fasthållen i tygeln går det ofta förvånansvärt bra att komma förbi. Inte om han är livrädd givetvis, men rädsla a la "uhu - kolla dääär" tonar ned. Istället för att kasta sig bakåt så kollar han till, kanske sprätter åt sidan lite, och länger stegen förbi. Inga konstigheter.

6. Vet att många föreslår pisk på hästar som backar, men vanligen ökar man bara stressen och de kastar sig bakåt istället, eller låser sig och stänger av (= kommunikation omöjlig). Funkar inte två rapp, brukar det inte heller funka med fyra. Det bästa är om man kan förekomma hästen så det aldrig bli en konflikt. Vi är ju dock vanliga dödliga och ibland blir det fel - men börjar man trappa upp konflikten med hästen måste man se till att få igenom sin hjälp också, inte bara provocera fram ett beteende som man inte vill att hästen ska veta att den har i sin arsenal. Då är det bättre att vänta ut den som mackan skrev, så blir det ur hästens synvinkel den som får bestämma när den kan gå förbi. Det blir ingen kamp.

Lycka till och berätta hur det går!
 
Sv: Backar och snurrar!

Snor ett inlägg jag skrev för ett par dagar sedan - orkar inte skriva helt nytt, och det innehöll en del tips. :)

1. Enklast är att rida med någon annan. När hästen nitar så kan kompisen också stanna, några meter framför. Pressa honom inte så att han vänder och drar/börjar backa, utan låt honom står och glo. Be om två steg. Stå och glo. Be om två steg till. Stå och glo. Det är en variant. Det behövs ingen annan häst för det, men en sådan brukar vara bra draghjälp.
Han gör inte så här när han har kompis med sig. Endast på ett ställe som han stannat men då inte backat och det var vid en läskig träbro då klev jag av direkt och ledde över honom och det märktes att han var tveksam ändå

2. En annan är att hoppa av och leda förbi ett par gånger. Finns ingen "prestigeförlust" i det, du går före och låter hästen slappna av bakom - attackerar monstret är det du som dör och han hinner fly. Du kan inte hoppa av flera dar i rad dock, någongång får man säga åt honom att fixa biffen själv... Men är den riktigt rädd är det en ok metod.
Problemet med detta alternativ som jag nyttjade massor i början eftersom han var hopplös att rida på nya vägar är att han kan gå förbi den där läskiga rotvältan 10 ggr för att elfte gången göra så här och ändå känner man i hans kropp att han är rädd.
3. Rid ordentligt även ute så han får annat att tänka på. Hitta på saker ofta, tempoväxling/övergång/sidvärts, och håll honom inramad. Beröm när han är duktig och lyssnar.
Detta gör jag alltid jag kan inte slapprida en hel ridtur utan ganska så omgående måste jag börja begära form och göra sidoförflyttningar osv annars skulle han vara hopplös att rida. Antingen skulle han bli skiträdd för allt inkl. sin egen skugga (om det är en sådan dag) eller så skulle han somna gående och då kommer vi liksom ingen vart.

4. Tömkörning är utmärkt - ett mellanting mellan att leda, och att rida. Han får gå först, men du är med på marken som stöd. Tömkör någon av era vanliga rundor. Nitar han, så vänta ett tag och låt honom fundera på saken. Sedan går ni - ställ bort huvudet om han trippar och är spänd.
Han hatar att bli tömkörd både i paddocken och ute så stannar han mer än gärna och snurrar och fixar. Vet inte vad som hänt när han skulle köras in hos travtränare men han är jättespänd när han ska tömköras.

5. Det kan vara en idé att rida i högre tempon förbi otäcka saker. Inte galopp med viftande pisk - men rask trav. Hästar är flyktdjur, får han röra sig utan att bli fasthållen i tygeln går det ofta förvånansvärt bra att komma förbi. Inte om han är livrädd givetvis, men rädsla a la "uhu - kolla dääär" tonar ned. Istället för att kasta sig bakåt så kollar han till, kanske sprätter åt sidan lite, och länger stegen förbi. Inga konstigheter.
På vissa ställen fungerar detta om han som i förrgår tycker att det ser läskigt ut där de avverkat massor sedan vi red där sist. Då fungerar det ypperligt att trava på och babbla med honom. KOm i trav i dag när han nitade och började trassla. Tyvärr verkar det som att inget fungerar så jättebra när han har sådana här dagar.


6. Vet att många föreslår pisk på hästar som backar, men vanligen ökar man bara stressen och de kastar sig bakåt istället, eller låser sig och stänger av (= kommunikation omöjlig). Funkar inte två rapp, brukar det inte heller funka med fyra. Det bästa är om man kan förekomma hästen så det aldrig bli en konflikt. Vi är ju dock vanliga dödliga och ibland blir det fel - men börjar man trappa upp konflikten med hästen måste man se till att få igenom sin hjälp också, inte bara provocera fram ett beteende som man inte vill att hästen ska veta att den har i sin arsenal. Då är det bättre att vänta ut den som mackan skrev, så blir det ur hästens synvinkel den som får bestämma när den kan gå förbi. Det blir ingen kamp.

Lycka till och berätta hur det går!

Pisk fungerar inte alls för precis som du skriver så stressar han bara upp sig mer och backar ännu fortare. Men jag ska precis som Mackan skrev tänka extra mycket på att inte ge framåtdrivande hjälper nästa gång utan fokusera på att få till ett stopp.
 
Sv: Backar och snurrar!

Tänk på att ha tålamod och att minsta framsteg räknas första gången, så får du fortsätta utifrån det och bygga på sen. Mål ett är att han bara stannar, inte backar. Sen får du bygga på utifrån det successivt,räkna med att det tar kanske flertalet gånger sen när han väl bara stannar utan att backa, men fortfarande inte vill gå framåt. Då du får du räkna med att låta honom få stå och glo riktigt länge, du får då INTE börja forcera pga tex tidsbrist eller liknande för då är allt ogjort!

Just eftersom det verkar utifrån din beskrivning att hästen faktiskt är ärligt RÄDD,dvs det är inte dumheter av annat slag som det ibland kanvara, så tror jag du kan få bukt med detta riktigt bra på detta sättet bara du har is i magen. En rädd häst av den här typen, blir snabbt tryggare om den lär sig att det är Ok att stanna till, fundera, kolla läget och sen bestämma sig för att våga gå framåt, än om den blir rädd och någon sitter och tvingar den framåt samtidigt, då får den bara ytterligare belägg för att det ÄR ngt att vara rädd för.

vill väldigt gärna höra hur det går fortsättningsvis! Lycka till så länge !
 
Senast ändrad:
Sv: Backar och snurrar!

Jo han blir ärligt rädd det känns i varje fiber av honom. Måste bara komma ihåg att andas så jag inte blir stressad. Jo absolut att man får ta babysteg och jag tar hellre babysteg och kommer tillrätta med det än att stressa på och få ett gigantiskt bakslag.
 
Sv: Backar och snurrar!

Du skriver ju att det ofta går bra om du lägger en volt och sedan rider framåt. Om du utökar voltarbetet och tränar på saker när han stannar- typ han stannar får titta, vill ej gå framåt - då att du tänker ok då tränar vi på det här ett tag volter, framdelsvändningar, skänkelvikning, du kan rida tillbaka en bit, trava galoppera mot där ni avbröt senast, trava mot motsatt håll om du är säker på att det går bra vill säga. Efter en viss tränings rutt det kanske blir 10-15 minuter tränande, rid förbi det läskiga i öppna tänk bortställd från det läskiga om det går bra... eller skritta förbi på långa tyglar. Det viktiga är att du har kul under tiden och är själv avspänd.

Fördel hästen har fått arbeta av en del överskottsenergi, fått beröm för vad den kan och du har haft trevligt under tiden. Just vid saker som de egentligen har gått förbi 11-x gånger kan det fungera bra och när man inte klarar en fight uppsuttet...

Man vet ju aldrig det kan ju finnas en sabeltandad tiger i rotvältan den här gången...
 
Sv: Backar och snurrar!

Du skriver ju att det ofta går bra om du lägger en volt och sedan rider framåt. Om du utökar voltarbetet och tränar på saker när han stannar- typ han stannar får titta, vill ej gå framåt - då att du tänker ok då tränar vi på det här ett tag volter, framdelsvändningar, skänkelvikning, du kan rida tillbaka en bit, trava galoppera mot där ni avbröt senast, trava mot motsatt håll om du är säker på att det går bra vill säga. Efter en viss tränings rutt det kanske blir 10-15 minuter tränande, rid förbi det läskiga i öppna tänk bortställd från det läskiga om det går bra... eller skritta förbi på långa tyglar. Det viktiga är att du har kul under tiden och är själv avspänd.

Fördel hästen har fått arbeta av en del överskottsenergi, fått beröm för vad den kan och du har haft trevligt under tiden. Just vid saker som de egentligen har gått förbi 11-x gånger kan det fungera bra och när man inte klarar en fight uppsuttet...

Man vet ju aldrig det kan ju finnas en sabeltandad tiger i rotvältan den här gången...


Ja oftast går det bra när han bara är "tramsig" men när det lurar sabeltandade tigrar i rotvältorna då blir han helt avstäng och okontakt bar. Skulle jag i det läget vända och trava bortåt tex så skulle han förmodligen sticka. Skulle jag vända skritta bort medans jag försöker jobba honom skulle jag bara bli frustrerad för i det läget kan jag inte jobba med honom och han skulle nita på en gång när jag försöker vända tillbaks igen.

Han är klurig min pålle och agerar aldrig någonsin på samma sätt 2 ggr känns det som utan man måste nsätan hitta nya lösningar varje gång även om det fungerar med snarlika lösningar.

Men jag är envis och ger mig inte så himla lätt. :D
 
Sv: Backar och snurrar!

Lite förvånad att ingen förslagit det redan, då det iallafall för mig är det lättaste sättet att lösa ett sånt här problem med- utan våld eller andra tråkigheter.

Börjar han backa självmant, alltså att han försöker slippa undan genom att ta kontrollen själv, måste du återfå kontrollen- lättast genom att DU backar honom istället för att HAN backar själv.

Få honom att backa tills du känner att han inte längre vill göra det och inte vill fortsätta av eget bevåg. Backa då ett par steg till och driv sedan framåt. Behöver ev upprepas ett par gånger, sen brukar det inte vara några problem.
Går även utmärkt att vända hästen och backa åt det håll du ska, och sedan vända och gå åt rätt håll.
 
Sv: Backar och snurrar!

Han kan backa 3 km utan problem och jag vill inte använda backning som en bestraffning så detta är inget alternativ för mig
 
Sv: Backar och snurrar!

Min ena la i backenvid uteritt, har provat den där backningstekniken (att jag backar honom istället) Och jag är inget fan av den metoden då detta bara medför ännu mer backande:crazy:

Det enda som fungerar på min är, ursäkta uttrycket men. En feting med spöt på baken helt enkelt :o (gärna innan han börjar backa, när jag märker att han börjar stanna upp och inte reagerar framåt för skänkel/röst)

På detta sättet har det blivit mycket bättre, förrut gick det inte att lämna gården, nu kan jag rida en hel runda.

Min blir dock inte riktigt rädd för saker, utan det är bara dumheter.
Är du säker på att din häst verkligen är rädd, så kanske det här inte är rätt "metod"
 
Senast ändrad:
Sv: Backar och snurrar!

Min ena la i backenvid uteritt, har provat den där backningstekniken (att jag backar honom istället) Och jag är inget fan av den metoden då detta bara medför ännu mer backande:crazy:

Det enda som fungerar på min är, ursäkta uttrycket men. En feting med spöt på baken helt enkelt :o (gärna innan han börjar backa, när jag märker att han börjar stanna upp och inte reagerar framåt för skänkel/röst)

På detta sättet har det blivit mycket bättre, förrut gick det inte att lämna gården, nu kan jag rida en hel runda.

Min blir dock inte riktigt rädd för saker, utan det är bara dumheter.
Är du säker på att din häst verkligen är rädd, så kanske det här inte är rätt "metod"

Nä backa är ingen bra metod för oss heller. Inte nog med att han kan hålla på i evigheter det går dessutom fortare och fortare. :crazy:

Ja jag är åtminstone 99% säker att han blir rädd som i situationen vid rotvältan för han blir totalt okontaktbar och reagerar inte på mycket. Skulle jag lägga till ett spö när han börjar sakta/tveka så skulle han ställa sig på bakbenen och sedan snurra vilket skulle resultera i att han går över och jag får honom över mig. Har testat det vid ett tillfälle när han bara "dumma" sig.

Ska testa nu i alla fall att bara få honom att stå still i första läget så får vi se. Och som sagt det är inte varje ridtur detta händer utan bara ibland. Vilket gör mig ännu mer säker på att han verkligen blir rädd.
Inte vid små tillfällena som vi snabbt reder ut utan där handlar det mer om att han kollar om han verkligen måste.
 
Sv: Backar och snurrar!

Fast att han blir okontaktbar kan ju också vara ett sätt att komma undan? Att han stannar och bara kniper och hoppas att han slipper (lite som muntlig redovisning i skolan? ; P) i sådana lägen brukar jag bara försöka 'rubba den', genom att i en tygel och leda så han måste flytta en fot och så fort dom gör det mana fram igen.
 
Sv: Backar och snurrar!

Fast att han blir okontaktbar kan ju också vara ett sätt att komma undan? Att han stannar och bara kniper och hoppas att han slipper (lite som muntlig redovisning i skolan? ; P) i sådana lägen brukar jag bara försöka 'rubba den', genom att i en tygel och leda så han måste flytta en fot och så fort dom gör det mana fram igen.

Fast i vårt fall handlar det inte om okontaktbar som i fryser fast utan okontaktbar som i hysteriskt rädd. Så det handlar ju inte om att slippa undan för kliver jag av honom och går före så går det bättre förbi läskiga rotvältor osv även om han är skiträdd. Och ibland går han knappt förbi ens om jag kliver av för att han är skiträdd.

Jag vet hur han beteer sig om han vill slippa undan och det är inte på detta sättet. Dessutom känns det väldigt tydligt i hela honom om det handlar om att bara slippa undan, överskottsenergi eller rädsla. Har man ridit honom ett tag så kan amn läsa honom som en öppen bok.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 512
Senast: MiniLi
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 946
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 713
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 809

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp