Bukefalos 28 år!

Backar vid uppsittning

P

PinaColada86

En häst som jag är medryttare på har börjat backa varje gång jag försöker sitta upp. Jag kan spänna sadelgjorden och dra ner stigbyglar, men bara jag rör vänster hand det minsta efter det så börjar hon backa. Då menar jag inte att korta upp tyglarna utan bara få minsta bättre grepp med vänster, i man eller sadeln.

Brukar försöka få henne att gå tillbaka till startpunkten, men inte hjälper det. Lyckades hoppa på "snett bakifrån" när hon stod still efter att jag hade följt henne bakande runt ett tag. Men det funkar absolut inte från utgångspunkten med ryggen mot hennes huvud. Har testat att ställa henne i ett hörn, men hon lyckades backa ur ändå.. (de är rätt listiga - hästar). Så, något råd?
 
Sv: Backar vid uppsittning

Hej. Visst kan hästarna vara minst sagt knepiga, När min pojke höll på så, marktränade jag honom på att stå still, gå fram eller backa på mitt kommando. Utan sadel och med sadel utan att hoppa upp på honom. Efter det att jag tyckte att han skötte sig bra dvs stod still när jag bad om det, hoppade jag upp. det tar lite tid men som du sa hästar är smarta och dom tycker det är kul att lära sig något nytt. Men bara han gick ett steg eller visade tendens att gå bakåt
fullföljde jag inte uppsittningen. Nu har vi inga problem längre, peppar peppar. Jag kan rekomendera Sven Forsströms filmer och böcker i NH-träning. Finns på equerry.se. Lycka till med "pållan".
 
Sv: Backar vid uppsittning

Jag hade precis samma problem med min nyaste medryttarpålle. Fast det var nog ingen som kom upp på honom utan hjälp. Fast jag hade ju förstås bestämt mig att jag skulle då banne mig inte ha någon hjälp. Vi körde tekniken med att han skulle få gå runt mig tills han stanna och då få eftergift och beröm, men så fort jag ville ta tag i stigbygeln så började han backa. Han är fem år, imp. Irland och troligtvis mycket snabbt inriden. Med den tekniken så höll vi på tills han stod stilla när jag skulle hoppa upp och satt mig tillrätta, men ändock tog det säkert en 10-15 min.

Så då kom jag på en sak. Tänk om han alltid blivit uppsutten på i stallet? Så det provade jag och lite tendenser till backa och snurra, men han var direkt mycket tryggare! Gick alltid till utgångspunkt om han rörde sig. Nu står han stilla på lång tygel från det att jag ställer honom där tills det att jag sitter bra i sadeln, har även gett honom en liten godbit från ryggen, liten fusk kanske. Nu har jag väl ridit honom en 10 gånger så snart är det väl dags att ta ut honom på gården för uppsittning. Dock så får man nog prova sig till vad som passar bäst för just den hästen man rider. "Snurra" tekniken funkade inte på honom. Oj vad långt det blev! :o Lycka till! :D
 
Sv: Backar vid uppsittning

Ja du, det där med hästar som knatar runt vid uppsittning är ju så roligt....:crazy:
Min är lite som din...står stilla när jag ordnar allt och kan stå stilla snällt bredvid mig hur länge som helst...men så fort jag ska ta stigbygeln eller ställa mig på pallen så backar hon eller börja snurra runt mig.
Jag har provat snurrtekniken men det gick inget vidare...hennes uthållighet var minst sagt större än min...en gång snurrade vi i en halvtimme innan jag kastade mig upp i farten...:mad:
Efter vår halvtimmessnurrning, så började jag med den omtalade mutmetoden;) så varje gång jag kommit upp (oavsett hon stått stilla eller inte) så stannar jag och så får hon en godbit. Går bättre och bättre så nu har vi tagit oss från evigt snurrande till att komma upp på nån minut bara:banana:

Lycka till!!
 
Sv: Backar vid uppsittning

Har den precis börjat med det kan det ju vara att den har ont i ryggen eller liknande så att han inte vill ha någon klängandes.

Han kanske inte gillar att någon "drar" sig upp, prova med en pall att sitta upp ifrån och se om det går bättre.

Annars har du ju fått flera bra tips om det bara är dumheter.. :)
 
Sv: Backar vid uppsittning

Har samma problem..eller ja det kommer periodsvis.
Först backade eller gick hon undan.
Sedan då jag försökte träna bort det där på något himla vis, minns inte hur jag gjorde så stod hon sedan stilla.
Nu både backar hon, surar och smäller med svansen- de flesta dagar.

Jag har listat ut att det har att göra med stodumheter.
Är det kallt blir hon sur.
Är hon blöt blir hon sur och bla bla.
Vädret gör så mkt.
Just nu brunstar hon också.

Hon har ju såna humörsvängningar så det skriker om det!
Men efter jag ridit henne ett tag på banan och hoppar sedan ner så står hon stilla då jag ska hoppa upp igen.
Kanske är det då inget obehag eftersom hon blivit varm och (tillriden)

Jag har väderproblem och hoppas på varje dag en gnutta sol och värme;)

Råd, ja du sätt foten i stigbyglen, håll fast dig och håll så tills hon stannar?
Eller så försöker du hinna sätta foten i stigbygeln och stanna henne själv med tyglarna.
Eller så snurrar du henne på en liten liten volt tills hon stannar.
Mkt beröm!!!

Det finns ju så många olika metoder för varje häst, man måste helt enkelt testa sig fram.

Tänk att jag blir bara så glad då hon kanske går omrking då jag ska hoppa upp men visar inga sura sidor:D
 
Sv: Backar vid uppsittning

Nu både backar hon, surar och smäller med svansen- de flesta dagar.
Jag har listat ut att det har att göra med stodumheter.
Är det kallt blir hon sur.
Är hon blöt blir hon sur och bla bla.
Vädret gör så mkt.
Just nu brunstar hon också.
Jag skulle heller tro att det har med obalans i henens kropp att göra.
Typ njurarnas energimeridian.:angel:
Hon rår inte för att hon inte klarar av vädret. På samma sätt som en reumatiker får besvär. Du är den som kan hjälpa henne att må bättre, du är hennes ledare. :bow:
 
Sv: Backar vid uppsittning

Nej men hon är en häst med mkt humör i sig, jag tror inte att det är något fel i kroppen.
Dessutom har hon ju sadeltvång och det kan spela stor roll i det hela.

Samma med stora valacken vi har i hagen, blir han blöt-kall får han så ont men surar inte.

Ston har ju en tendens att visa en surhet, speciellt för sadelgjorden:p

men vad menade du med att jag kunde få henne att må bättre, pratar du om någon massör eller något?
 
Sv: Backar vid uppsittning

Jag vill också veta - har ett sto som är världens snällaste men nu visar hon för andra hösten i rad en tendens att bli en riktig surmärr just när man skall sitta upp/spänna för vagnen. Bits om hon får chansen - sedan skäms hon så att det står härliga till, kryper liksom ihop hela hon och lägger upp huvudet i min famn (och vem kan vara arg på en häst som kryper upp i knät på en)... vet inte hur vi skall ta oss ur det?

Jodå jag vinner på envishet, och om hon bits händer det att jag smäller till henne på halsen (gillar inte fysisk bestraffning men om hon attackerar mig har jag rätt att försvara mig tycker jag). Brukar rida henne lite försiktigt under de perioder hon är så här eftersom hon inte verkar vara "i form" men jag har också funderat om det är något som fattas henne?

Ger B-vitamin nu vid pälssättningen och den har hjälpt lite men just uppsittningsproblemen finns kvar ändå. Tips???

TS- förlåt trådkapningen men jag råkade visst bli lite engagerad när jag såg föregående inlägg :o
 
Sv: Backar vid uppsittning

Men det funkar absolut inte från utgångspunkten med ryggen mot hennes huvud.

Jag har sedan många år av bekvämlighet struntat i att börja uppsittningen med ryggen mot huvudet för att sedan hoppa runt (funkar för övrigt dåligt med pall, den liksom tar slut...)
Testa att ta kortaste vägen upp, dvs stå lite bakom sadeln med ansiktet mot hästen. Sätt foten i stigbygeln och sitt upp.

Andra förslag är att ta ett pass och bara öva på att stå stilla. Sitt helt enkelt inte upp förrän hästen står någorlunda stilla. Rid runt stallet och sitt av och var nöjd för det passet.
 
Sv: Backar vid uppsittning

Vore det min häst skulle jag låta en Equiterapeut kolla henne så att hon inte fått ont någonstans. Hästarna har ju inte så många sätt att tala om såna saker på.
 
Sv: Backar vid uppsittning

Prova att backa hästen en längre sträcka när den gör så. Alltså tvinga den till att backa, så kanske den inte tycker det är så roligt längre, en hovslagare gjorde så på en häst i grann stallet, den backade alltid när han skulle ta framhovarna. Men efter ett par "ofrivilliga" backningar så har han stått still och gör det än idag (är c:a 3 år sen) :D
 
Sv: Backar vid uppsittning

Sadeltvång är väl inget som en balanserad och frisk häst får?

Hästen är harmonisk i sitt väsen och det bör vi som ägare sträva mot att behålla. Vi har alla olika sätt att söka balans.

Protester är ett sätt att förmedla att det är något som rubbat balansen i kroppen. En häst som mår bra behöver inte protestera.

Det finns många som är duktiga på att hjälpa hästar, andra sämre. Man lär sig med tiden vem man kan lita på och vad som fungerar bäst, för stunden.
 
Sv: Backar vid uppsittning

en tendens att bli en riktig surmärr just när man skall sitta upp/spänna för vagnen.
Hon försöker tala om för dig att det är något som rubbar hennes harmoni.
vet inte hur vi skall ta oss ur det?
Det första man bör göra är att ta sin häst på allvar. Lyssna, se, känn på henne, vad ger hon dig för fler ledtrådar? Är det en inre obalans eller sitter det utanpå? Eller är det en kombination?

Jodå jag vinner på envishet, och om hon bits händer det att jag smäller till henne på halsen
Hon mår inte bättre av att man slår henne. Hon försöker säga att du har pressat henne till en gräns där hon inte klarar det du begär av henne.
Ett sto som är lite ur balans blir ofta värre vid brunst. Vissa behöver lite justering kring bäckenet eller något som sätter njurens meridian i balans MEN hormonerna kanske gör henne irriterad, öm och stingslig och problemet kan ligga någon annanstans. Jag varken vill eller kan komma med några konkreta råd.
 
Sv: Backar vid uppsittning

Sadeltvång är väl inget som en balanserad och frisk häst får?

Hmm vad menar du?

Hästen är harmonisk i sitt väsen och det bör vi som ägare sträva mot att behålla. Vi har alla olika sätt att söka balans.

Protester är ett sätt att förmedla att det är något som rubbat balansen i kroppen. En häst som mår bra behöver inte protestera.

Det finns många som är duktiga på att hjälpa hästar, andra sämre. Man lär sig med tiden vem man kan lita på och vad som fungerar bäst, för stunden.

Jo det klart, hästen protesterar när det är något som är fel, om den har ont eller mår dåligt, men man kan heller inte säga att så är fallet jämt.
Alla hästar kan inte älska gjorden, alla hästar kan inte älska hinder, alla hästar kan inte älska små hästar.
Hästar har humör, dagar och tyckande som vi.
Förstår du vad jag menar?
Man kan inte inte alltid utgå från det värsta, att hästen mår dåligt men man ska ha det till minne ändå, för det kan vara något fel.
Eller missuppfattade jag dig?

Men vad menar du med att rätta till balansen i kroppen, pratar du om något slags foder, ridning eller tillit? Jag förstod inte riktigt det heller, jag är inte så mkt inne på sånt-balans, vad menar du med balans?:crazy:
 
Sv: Backar vid uppsittning

Jo det klart, hästen protesterar när det är något som är fel, om den har ont eller mår dåligt, men man kan heller inte säga att så är fallet jämt.
Alla hästar kan inte älska gjorden, alla hästar kan inte älska hinder, alla hästar kan inte älska små hästar.
Hästar har humör, dagar och tyckande som vi.
Förstår du vad jag menar?
Det är upp till oss att skapa harmoni. Om jag har en häst som inte gillar gjorden, så finner jag ut av vad som orsakar obehaget före jag använder den igen.
Jag hoppar inte med en häst som inte gillar hinder, eller har problem i kroppen som gör att hoppningen inte är sund. Jag tvingar inte en häst i galopp, bara för att jag själv tycker att det är kul att galoppera. Det ska vara rättvisa i relationen. Jag tar hästens signaler på allvar, eftersom jag vill uppnå harmoni med min häst.
När jag tar min häst på allvar så blir det ömsesidigt, och det skapas en annan, djupare relation. Vi litar på varandra. Då förfinas även kommunikationen.

Jag ser till helheten och det viktigaste är att jag tillsammans med hästen har en positiv stund, vad vi sedan gör beror på hur jag mår och hur hästen mår. Jag tummar inte på harmonin.

Men vad menar du med att rätta till balansen i kroppen, pratar du om något slags foder, ridning eller tillit? Jag förstod inte riktigt det heller, jag är inte så mkt inne på sånt-balans, vad menar du med balans?
Vi har en inre och en yttre balans, både häst och människa. Vi påverkas av väder och vind, mat och känslor. Vår andning påverkar hela vårt väsen. Våra rörelser kan göra oss harmoniska, om vi hittar dessa utan att dom orsaker smärta. Har vi ont eller känner rädsla så har vi taggarna utåt, det stör vår självbild och reducerar vår förmåga att vara harmoniska. Att finna balans handlar om att kunna se helheten och sin egen påverkan. :bow:
 
Sv: Backar vid uppsittning

Okej förstår vad du menar och håller med till en viss del.
Är min häst ex rädd för en viss sak tar jag ju tag i saken och gör något åt det-visar att det inte är farligt .
Och gillar hon inte att hoppa så blir det ju inte roligt för mig heller om inte hon strålar för det så då blir det en självklarhet att inte göra det eller så vore vi helt enkelt inte gjorda för varandra.

Men detta med ex sadeltvång är vanligt vid fullblod och jag har
tränat mkt med sadeln, men det kommer alltid att finnas där-tvånget.
Man kan förbättra det givetvis,men jag kommer aldrig att kunna dra upp till max på en gång.

Man måste absolut förstå och se sin häst.

Men ex sadelgjorden, när något kniper runt magen blir det obehagligt för henne- hon gillar inte den där tryckkänslan.
Men när den är fast så bryr hon sig inte längre-hon går väl in i den.
Det är svårt för mig att förstå hur man skulle kunna förbättra att den första känslan (när den spänns) kan kännas som skön.
Som jag ser det ex- jag gillar inte jeans som sitter för hårt runt midjan, det är inte trevligt- men går jag in dom ett tag så blir det iaf bättre, hur skulle jag kunna få den första känslan att bli till något posetivt?
Men som jag uppfattade det skulle du visst skicka något med balans.
Men just nu är det för mig grubblande hur man kan få en häst att tycka om och känna sig bra i allt- det beror på vad det är.
Kanske får jag en bättre uppfattning av en artikel om balans.
 
Sv: Backar vid uppsittning

Hon försöker tala om för dig att det är något som rubbar hennes harmoni.
Det första man bör göra är att ta sin häst på allvar. Lyssna, se, känn på henne, vad ger hon dig för fler ledtrådar? Är det en inre obalans eller sitter det utanpå? Eller är det en kombination?


Hon mår inte bättre av att man slår henne. Hon försöker säga att du har pressat henne till en gräns där hon inte klarar det du begär av henne.
Ett sto som är lite ur balans blir ofta värre vid brunst. Vissa behöver lite justering kring bäckenet eller något som sätter njurens meridian i balans MEN hormonerna kanske gör henne irriterad, öm och stingslig och problemet kan ligga någon annanstans. Jag varken vill eller kan komma med några konkreta råd.


Jag har förstått att det handlar om att något är rubbat - men jag kan inte komma på vad. Har fått tips om att ge extra B-vitamin men det gav tyvärr klent resultat. Har inga andra uppslag, hon verkar ju hur glad och pigg som helst i hagen, hon kommer självmant när jag kommer ut till henne i hagen och stoppar själv huvudet i grimman etc. så hon verkar inte ha något emot mig. Det är just när man skall sitta upp/spänna för som hon bråkar och det kommer i perioder. Vet inte varför med andra ord men "känner" att hon är ur balans. Frågan är då hur man skall kunna hjälpa henne?

Jag vet att hon inte mår bättre av att jag smäller till henne men jag mår inte särskilt bra av alla blåmärken på armarna heller :devil: och någonstans måste jag visa henne att hon inte bara nått en gräns utan passerat den. I normalfallet slår jag ALDRIG djur men om de attackerar mig känner jag att jag inte kan acceptera det. Kan ju nämna att min tillrättavisning är mycket mild i förhållande till hur detta sto tillrättavisar sina hagkompisar om de går över någon gräns... (jag vet - man kan diskutera detta i evigheter).

Synd att du inte kunde komma med några råd - jag känner att jag har svårt för att komma tillrätta med detta och jag vill ju bara att min älskade gumma skall må bra och vara sitt natuligt glada och goa jag igen! Tack ändå för ditt svar!
 
Sv: Backar vid uppsittning

Men ex sadelgjorden, när något kniper runt magen blir det obehagligt för henne- hon gillar inte den där tryckkänslan.
Men när den är fast så bryr hon sig inte längre-hon går väl in i den.
Det är svårt för mig att förstå hur man skulle kunna förbättra att den första känslan (när den spänns) kan kännas som skön.
Som jag ser det ex- jag gillar inte jeans som sitter för hårt runt midjan, det är inte trevligt- men går jag in dom ett tag så blir det iaf bättre, hur skulle jag kunna få den första känslan att bli till något posetivt?
Dina jeans stramar väl ändå inte runt revbenen och lungorna eller ?:confused:
 
Sv: Backar vid uppsittning

Rådet är att be någon som kan hjälpa dig göra det.
Och passa på att få förklara vad det är som fattas din häst och hur du själv påverkar den, så att ni kan finna harnmoni.
:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 519
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 715
Senast: Hoarfrost
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 479
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
2 978
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp