Bukefalos 28 år!

elisabethgrund

Trådstartare
Hej!

Min nya häst backar när man ska sitta upp. Har testat att lugnt och fint ställa mig bredvid honom och berömma när han står still. Sedan sitter jag upp. Det får ta den tid det tar, men det har hittills inte hjälpt.
Förre ägaren påstod att det var för att han är så duktig på att backa, men för det första så har jag inte bett om back och för det andra har han inte mer än normalt lätt för att backa när man sitter på och ber om det. I övrigt glad och arbetsvillig häst.

Önskar träningstips.
 
Ha någon som håller i honom?

Ställ rumpan mot en vägg, förutsatt att han klarat av att det tar stopp bakom honom när han ska backa..

Sitter du upp från pall? Gör det annars ifall han tappar balansen vid uppsättning och dör rör sej.
 
Ett steg i taget.. stå still när du står bredvid, stå still när du kliver upp på pallen, stå still när du sätter foten i stigbygeln, stå still när du lägger vikt i stigbygeln, står still när du står i stigbygeln, stå still när du hänger över hästen med foten i stigbygeln, stå still när du lägger benet över..
Upprepa momentet tills hästen står still, sen slutar du för den dagen, tänk unghäst som inte kan/vet..
Sitt upp från pall om du inte redan gör det och ha tålamod! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 220
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 848
Senast: Sel
·
  • Artikel
Hästnyheter Hej Jag lämnade iväg min unghäst på bete förra sommaren. När sommaren ledde mot sitt slut visade ägaren till sommarbetet ett intresse av...
Svar
6
· Visningar
1 569
Senast: Ridinglady
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 716
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp