Status
Stängd för vidare inlägg.

Wille

Trådstartare
Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en vecka eller mer att få bilen lagad.

Jag skaffade en hyrbilsförsäkring i tron att jag kunde hyra var som helst, men det kan jag inte. Jag måste då ta mig 6 mil bort med allmänna färdmedel för att hämta/lämna hyrbil och det klarar inte jag p.g.a. panikångest.

Jag kan inte förlita mig på att få låna en bil av verkstan där min trasiga bil står. Oftast har de inte haft en lånebil att låna ut.

Kollektivtrafik finns men bara 8 turer om dagen på vardagar i vardera riktningen. Det funkar inte. Det kan vara så att det inte går att ta sig dit man ska i tid med tidigaste bussen och att det tar 4 timmar att komma hem. Eller så kommer man dit man ska, men tre timmar för tidigt. Jag klarar heller inte av att vara "strandsatt" och inte kunna ta mig hem eller någon annanstans när jag behöver. Jag får panikångest om jag måste vänta på bussen en timme.

Vad återstår för backup? Att skaffa en extra bil? Eller finns det någon lösning jag inte sett?
 
Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en vecka eller mer att få bilen lagad.

Jag skaffade en hyrbilsförsäkring i tron att jag kunde hyra var som helst, men det kan jag inte. Jag måste då ta mig 6 mil bort med allmänna färdmedel för att hämta/lämna hyrbil och det klarar inte jag p.g.a. panikångest.

Jag kan inte förlita mig på att få låna en bil av verkstan där min trasiga bil står. Oftast har de inte haft en lånebil att låna ut.

Kollektivtrafik finns men bara 8 turer om dagen på vardagar i vardera riktningen. Det funkar inte. Det kan vara så att det inte går att ta sig dit man ska i tid med tidigaste bussen och att det tar 4 timmar att komma hem. Eller så kommer man dit man ska, men tre timmar för tidigt. Jag klarar heller inte av att vara "strandsatt" och inte kunna ta mig hem eller någon annanstans när jag behöver. Jag får panikångest om jag måste vänta på bussen en timme.

Vad återstår för backup? Att skaffa en extra bil? Eller finns det någon lösning jag inte sett?
Moped? Cykel? Just det där med att du inte kan ta dig för att hämta en hyrbil är svårlöst, om inte verkstaden har något att erbjuda, speciellt med tanke på vad en taxi skulle kosta. Men hur ofta rasar bilen att det är ett problem?
 
Moped? Cykel? Just det där med att du inte kan ta dig för att hämta en hyrbil är svårlöst, om inte verkstaden har något att erbjuda, speciellt med tanke på vad en taxi skulle kosta. Men hur ofta rasar bilen att det är ett problem?
Till mataffären skulle moped funka. Det är tillräckligt nära. Men om jag jobbar 3,5 bort så funkar inte det längre.

Förra sommaren fick jag ta en hel vecka semester för att jag inte kunde ta mig till jobbet.

Och nu har jag en annan bil, som rasade igår. Är dock arbetslös just nu så det enda jag behöver är att handla ibland. En del grejer finns inte närmare än runt 2,5 mil bort.

Innan senaste årets bilstrul så har jag varit rätt förskonad.
 
Jag vet ingen som äger två bilar för att kunna ha en att köra med när den andra är på verkstaden. Att äga två bilar blir ju dessutom väldigt dyrt med tanke på att man ska betala försäkring, skatt och besiktning på båda.

Hur ofta råkar du ut för att din bil går sönder såpass att den inte går att köra alls?
 
Till mataffären skulle moped funka. Det är tillräckligt nära. Men om jag jobbar 3,5 bort så funkar inte det längre.

Förra sommaren fick jag ta en hel vecka semester för att jag inte kunde ta mig till jobbet.

Och nu har jag en annan bil, som rasade igår. Är dock arbetslös just nu så det enda jag behöver är att handla ibland. En del grejer finns inte närmare än runt 2,5 mil bort.

Innan senaste årets bilstrul så har jag varit rätt förskonad.
Kanske inte mitt i vintern men här pendlar en del 2 mil med moppe.
 
Jag skulle ha sparat undan en summa för att kunna ta taxi vid behov.
Jag har inga pengar att spara utan går back hela tiden så jag får nalla av sparkontot. Och det är inte rimligt att ta taxi 2 gånger per dag, 3,5 mil vardera gången i en hel vecka. Det var den sträckan jag hade behövt åka dagligen i somras när bilen gick sönder.
Man ska inte underskatta en cykel/elcykel faktiskt.
Tror inte jag klarar att cykla 7 mil på en dag även om det är en elcykel. Och på vintern cyklar jag inte en meter. Inte heller i mörker.

Och en elcykel kostar väl runt 20000, d.v.s. som en bil?
 
Taxi kanske? Kan ju bli billigare med enstaka taxiresor de gånger man verkligen behöver åka än att ha en hyrbil, tänker jag. Om man inte behöver åka massor förstås.
I somras hade jag i så fall behövt 10 taxiresor a 3,5 mil styck. Det hade blivit en orimlig kostnad.
 
Jag har inga pengar att spara utan går back hela tiden så jag får nalla av sparkontot. Och det är inte rimligt att ta taxi 2 gånger per dag, 3,5 mil vardera gången i en hel vecka. Det var den sträckan jag hade behövt åka dagligen i somras när bilen gick sönder.

Tror inte jag klarar att cykla 7 mil på en dag även om det är en elcykel. Och på vintern cyklar jag inte en meter. Inte heller i mörker.

Och en elcykel kostar väl runt 20000, d.v.s. som en bil?
Tänkte att du bara skulle ta taxi för att hämta hyrbilen.
 
Undrar vad en trike kostar? Skulle ju funka att åka med på sommaren i alla fall. Får ju köras på b-kort. Men vintern är ett problem.
 
Jag har inga pengar att spara utan går back hela tiden så jag får nalla av sparkontot. Och det är inte rimligt att ta taxi 2 gånger per dag, 3,5 mil vardera gången i en hel vecka. Det var den sträckan jag hade behövt åka dagligen i somras när bilen gick sönder.

Tror inte jag klarar att cykla 7 mil på en dag även om det är en elcykel. Och på vintern cyklar jag inte en meter. Inte heller i mörker.

Och en elcykel kostar väl runt 20000, d.v.s. som en bil?
Jag tror min kostade 17? Sen är det inga kostnader mer än att ladda batteriet. En moppe är inga problem att köra 3,5 mil enkel väg med till jobbet. Körde 2,5 mil till jobbet en sommar innan jag hade körkort. En eu-moppe är dessutom billig att tanka. Vintertid fungerar det dock sämre.
 
Jag tror att din bil kan gå sönder ett flertal ggr och du blir tvingad att ta en taxi för att hämta hyrbil innan det blir lönsamt att skaffa en bil till (eller en moppe för den delen som jag gissar kräver visst underhåll för att fungera de ggr du har behov av den när bilen gått sönder).
Hade definitivt valt att åka taxi om det är något som händer nån eller några ggr per år. Alla andra alternativ känns som lösningar som riskerar att skapa mer bekymmer…
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 909
Senast: ptr
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 529
Senast: Enya
·
Svar
248
· Visningar
9 221
Senast: Lingon
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 758
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp