Båda datorerna kassa.. Bluescreen? Virus?

Lycanthrope

Trådstartare
Nu har båda mina datorer problem. En är äldre och mer reservdator.

Min huvuddator så att säga började få bluescreen precis när den startats och jag klickat på mitt inlogg. Inte så att skärmen blev blå och jag kunde läsa något utan en blå bakgrund med vit text blinkar till och datorn startar om sig.
Har provat system restore.
Sitter nu med den i felsäkert läge och det fungerar.
Den hade en sådan period tidigare också men fungerade nog efter system restore.

Reservdatorn har fungerat under tiden men på något vis installerade den en demo av ett virusprogram och nu kan jag inte göra någonting! Programmet/programmen heter Security Suite/Security Tools/Antimalware doctor.
Det länkar hela tiden till att jag ska köpa det. Ska jag starta internet så står det att det kan vara "Harmful to your computer" och att jag bör köpa för säker surfning. -_-
Försöker jag öppna/starta något står det att diverse filer är infekterade osv....
Jag kan även starta den i felsäkert läge men den har inga datum för system restore.


HJÄLP! :o
 
Sv: Båda datorerna kassa.. Bluescreen? Virus?

Den första: stäng av automatisk omstart vid systemfel (System/Avancerade systemegenskaper/Start och återställning). Alternativt analysera dumpfilen som skapas ("%SystemRoot%\MEMORY.DMP") om du är tillräckligt nyfiken och teknisk, eller känner någon som är det. Innehåller mer information än vad som visas på skärmen vid en bug check.

Den andra har blivit infekterad med ett vanligt falskt antivirusprogram. Rensa manuellt eller blås den.
 
Sv: Båda datorerna kassa.. Bluescreen? Virus?

Tack för svaret!

Jag gick in på kontrollpanelen - system - avancerat - start och återställning inställningar. Där kunde jag klicka ur "starta om automatiskt".
Var det samma som du menade?

Det gick dock inte att starta den ändå, bara i felsäkert läge.
Är tyvärr inte så teknisk, har dock en kompis som är duktig men han är inte hemma i helgen.

Hur hittar jag dumpfilen?



Hur rensar jag bort det falska virusprogrammet manuellt?
Jag kan inte hitta det. När jag sökte på security tools så kom det upp en ikon men det fanns ingen mapp eller fil. Antimalware doctor har en mapp där det tom finns en "uninstall fil" men det händer inget när jag klickar där. :(

Datorerna skulle så sett ändå behöva rensas antar jag, men hade hoppats på att kunna skjuta på det tills jag har en fungerande windowsskiva.
 
Sv: Båda datorerna kassa.. Bluescreen? Virus?

Jag gick in på kontrollpanelen - system - avancerat - start och återställning inställningar. Där kunde jag klicka ur "starta om automatiskt".
Var det samma som du menade?
...
Hur hittar jag dumpfilen?
Yep. Och det löser förstås inte problemet i sig utan låter dig bara läsa felmeddelandet som står på skärmen.

Dumpfilen finns i windows-mappen (eller i en mapp minidump i densamma). Eventuellt måste du slå på skapandet av den (samma ställa som den andra inställningen). Kan inte svära på att det alternativet är aktivt i alla versioner av windows. Och den filen är mindre hjälpsam än felinformationen på skärmen utan speciellt program (windbg t.ex.) för att läsa den.



Hur rensar jag bort det falska virusprogrammet manuellt?
Jag kan inte hitta det. När jag sökte på security tools så kom det upp en ikon men det fanns ingen mapp eller fil. Antimalware doctor har en mapp där det tom finns en "uninstall fil" men det händer inget när jag klickar där. :(

Datorerna skulle så sett ändå behöva rensas antar jag, men hade hoppats på att kunna skjuta på det tills jag har en fungerande windowsskiva.
Klart. Det är inget äkta antivirus så har förstås inget sätt att enkelt avinstallera. Tekniskt sett är det inte det, men enklast tänka på det som ett virus. Du behöver alltså ett ordentligt antivirus-/antispywareprogram för att få bort det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp