Bada hunden

Lillagoajag

Trådstartare
Hur ofta badar ni era hundar? Alltså i duschen/badkaret för att dom ska bli rena. Jag har nämligen en kompis som badar sina hundar 2-3 ggr i månaden och jag tyckte det lät lite mycket...:crazy:

Jag badar min busa kanske en gång i kvartalet, eller när det behövs. Är det för lite? :confused:

Så hur ofta badar du din(a) hundar??
 
Sv: Bada hunden

Ca 3-4 gånger per år.
Brukar bli en gång tidigt på våren, en gång under sommaren och en gång på senhösten. Ibland någon gång mer om de är småskitiga innan utställning.

Vissa hundar behöver man ju bada oftare för att pälsen ska hållas bra. Tex afghaner verkar man alltid behöva bada i alla fall en gång i veckan (Det är i alla fall så ofta som mina vänner med afghaner badar sina :p)
 
Sv: Bada hunden

Hela hunden badar jag i stort sett aldrig. Enbart om de har typ löss eller rullat sig i nåt. Däremot tvättas skägget ca varannan vecka och benhåren någon gång då och då eller innan utställning. På mina trimmar man bort den skitiga pälsen så de behöver inte bada. Tycker inte de luktar illa och man blir inte heller skitig när man klappar dom.
Har dvärgschnauzer.
 
Sv: Bada hunden

När han luktar illa eller har blivit jättesmutsig. Det varierar lite, men aldrig mer än 1 gång i månaden. Oftast varannan månad eller ännu mera sällan.

Benen och skägget tvättas däremot mycket fotare, särskilt eftersom han har en tendens att skvätta kiss på frambenen.
 
Sv: Bada hunden

Ca en gång om året, på hösten.
Om de rullat sig i pläck el dyl så är det duschen som gäller.
Avsköljning av lera på ben o underede sker oftare, då utan schampo.
 
Sv: Bada hunden

Jag sköljer av honom i spolspiltan om han är galet skitig när vi ska hem från stallet tex på hösten. Det kan hända flera ggr under hösten, vid behov. Kan bli några ggr på våren/sommaren också om det varit väldigt lerigt. Har tvättat av honom i badkaret en gång och det var i höstas när han hade vadat i gyttja på jobbet. Lerinpackning säger jag bara. :p

Annars aldrig. Han får sköta sin egen hygien. Det är bara när det är så illa att jag inte vill ha in han i huset, och det inte går att tork honom ren med en handduk, som jag tar fram slangen/duschen. :)

Aldrig tvål eller liknande dock.
 
Sv: Bada hunden

Fråga någon ägare till pälsras (afghan, bearded collie) om dom tycker 2-3 ggr/månad är hiskeligt mycket :p

Mina badar när dom blivit äckliga, rullat sig i bajs eller något.
 
Sv: Bada hunden

Jag försöker bada min var 4 vecka (fast oftast blir det mer runt var 5:e :angel: ), men jag måste göra det oftare nu, var andra/tredje ungefär för annars måste jag borsta hur mycket som helst och det sliter mycket mer på pälsen... pälsen är så lång nu så det blir tovor väldigt lätt.

... jag har en pudel ;)
 
Sv: Bada hunden

Mina har badat en gång med schampo under två år. Men de sköljs dagligen på ben och mage med vatten om det är mycket grusigt ute eller om de rullat sig i något. De känns inte smutsiga i pälsen och luktar inte heller illa.
Jag har Jack Russells.
 
Sv: Bada hunden

Badar kanske var 3dje månad. Han hade inte behövt bada så ofta egentligen men eftersom både jag och pappa är allergisk och inte reagerar lika mycket (jag inte alls) när han är nybadad så får det bli så.
 
Sv: Bada hunden

Badar mina en gång i veckan, har nakenhundar och badar dem så ofta för att hålla huden ren och fri från pormaskar m.m Slarvar jag så syns det ganska snabbt.
 
Sv: Bada hunden

Min hund går ju på hundsim så han badar ju en gång i veckan. Fast inte med shampoo. Brukar bli två gånger med shampoo på vinterhalvåret, och lite oftare på sommaren då han gärna rullar sig i vilt-skit vilket luktar päck:D
 
Sv: Bada hunden

Jag duschar inte min hund alls ofta. Kanske en gång om året, eller något. Han är korthårig och brukar inte rulla sig i något äckligt. Det värsta han kan hitta på är väl att klafsa runt i diverse pölar ute i skogen, men det brukar inte bli så farligt. Ev. gegga sätter sig i princip bara på ben och mage och det som blir kvar efter avtorkning är ju bara att borsta av när det har torkat. Lukta illa brukar han inte heller göra.
 
Sv: Bada hunden

Min badar när det behövs (när han är extremt skitig eller har rullat sig i något otrevligt) eller när jag tycker att han luktar unket, men det är inte speciellt ofta det inte. Så det blir nog en gång i kvartalet.
Annars duschar jag av hans ben vid behov, han har långa fanor på benen som det gärna fastnar grus och lera i när det är blött ute.
 
Senast ändrad:
Sv: Bada hunden

KL
Jag badar min hund ca var tredje - fjärde vecka. Beror lite på hur smutsig han blir och årstid. Ibland blir det två veckors mellanrum. Det är en pudel.

Just nu de sista tre veckorna så badas han en gång i veckan med schampoo. Han har börjat att simma på djursjukhuset en gång i veckan och badas därefter.
 
Sv: Bada hunden

I princip aldrig, när det behövs blir det. Alltså när han hade löss och när han har rullat i något äckligt och blivit smutsig och det händer inte så ofta då han är rätt renlig.

Kan dock tvätta av bara ena frambenet ibland då han ibland har lite dålig styrsel då han kissar :p
 
Sv: Bada hunden

Innan har jag badat henne efter löp så löpdoften ska försvinna och kanske 1 gång mellan löpen så 3-4 ggr per år. Nu är hon kastrerad så jag får se hur ofta det blir då.
 
Sv: Bada hunden

En gang i veckan pa ett ungefar.

Annars skulle han inte fa bo i huset.
Vi tranar i ridhus och ni kan ju tanka er hur en regnblot hund som rullat sig i ridhusunderlag ser ut. :eek:

Annars sa dammsuger jag honom bara.
Det alskar han.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 679
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Hemmet Med tanke på tros-tråden och hur ofta man byter dessa: Hur ofta byter ni badhanddukarna? Alltså de som används i badrummet efter dusch...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
8 656
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
631
Senast: Fetaost
·
L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
666
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp