Bada, hur ofta?

S

salwi

Hur ofta badar/duschar ni era hundar med shampoo resp endast avsköljning?
 
Sv: Bada, hur ofta?

Med schampo: Har hänt två gånger sen vi fick hem honom i maj. En gång hos trimmaren (ingår) och en gång när han hade hittat husses målarfärger och var RÖD! Inte så ofta med andra ord, äger inte ens ett hundschampo.

Utan schampo: Var och varannan dag såhär års. Inte ryggen men i övrigt, för att slippa lera i hela lägenheten och hopkladdad päls.
 
Sv: Bada, hur ofta?

I genomsnitt två gånger om året med schampo. I övrigt bara vid behov, exempelvis om en av hundarna rullar sig i något äckligt eller så.
Sköljer av gör jag i princip aldrig.
 
Sv: Bada, hur ofta?

Mina duschar med schampoo en gång i kvartalet ungefär. På vintern blir det mer än vad det blir på sommaren.
 
Sv: Bada, hur ofta?

Kanske en gång om året eller när någon rullat sig i något päck.
Underedsbehandling med vatten lite då o då beroende på lervällingsituationen.

mvh
 
Sv: Bada, hur ofta?

Min badar i regel var 3e - 4e vecka med schampo (rasklubbens rek är varannan vecka), men då har jag en liten, vit långhårig sak som behöver baden för att hålla pälsen i någorlunda vettigt skick.
 
Sv: Bada, hur ofta?

Med schampoo: 3 gånger per år.

Sköljer av benen om de är väldigt smutsiga och jag inte orkar vänta i tusen år på att de ska torka :p (så fort de torkat så ramlar all smuts av)
 
Sv: Bada, hur ofta?

Med schampo.. Kanske en gång per år? Eller om dom rullat sig i tex grävlingsbajs som aldrig tycks försvinna av sig själv :crazy:

Utan schampo aldrig. Förutom när de badar i sjön då.
 
Sv: Bada, hur ofta?

med schampo kanske en gång per år. utan schampo när de är väldigt leriga, men aldrig hela hunden.

OT: någon som vet vad det kostar att lämna in hunden hos en hundfrisör och få den badad? vi ska spendera julen hos min pappa och jag funderar på att lämna in loke för badning så att de flesta lösa håren tappas hos frisören istället för hos farsan...
 
Sv: Bada, hur ofta?

Pga dammkvalsterallergi ca 1 gång i veckan med specialschampo och därefter vårdande balsam/olja för att inte torka ut hud och päls.

Aldrig utan schampo,men ibland badar hon ju själv i sjöar och liknande....
 
Sv: Bada, hur ofta?

Med schampo; de gånger han rullat sig i nåt äckligt vilket kan bli tämligen oregelbundet.

Spola av, så här års kanske var fjortonde dag. Lätt att göra i stallet, så slipper man ruska-av-stänk i hela lägenheten.
 
Sv: Bada, hur ofta?

Vid behov, brukar försöka göra samband med fällning och om de har rullat sig i något äckligt. Brukar dushca av benen när de är lerigt och slask ute.
 
Sv: Bada, hur ofta?


Med schampo
: Hela hunden ungefär 1 gång i månaden, ibland tar det 2 månader. Alltså helt enkelt när pälsen börjar kännas flottig eller när han börjar lukta. Sen beror det också på om han har kort päls eller längre. Benen (särskilt frambenen) brukar schmaponeras oftare eftersom han ibland har en tendens att pinka sig på frambenen.

Utan schampo: Så fort det är skitväder ute och han komemr in med smutsiga ben/mage.
 
Sv: Bada, hur ofta?

Av ren självbevarelsedrift så torkar jag hellre lera från golvet än sköljer av hundarna :angel:

Det blir 4 st, som verkar vara i en masspsykos och river hela huset när dom blir duschade. Jag har fått se den annars så klumpiga Grisen klättra sidledes längs soffan i rena farten, den annars så vuxna Benjamin ååååla längs hela golvet och torka pälsen mot tapeterna och.. Och..
:crazy:

Nej, här kör vi med tass-handduk och sen torkar jag av golvet med moppen istället :D
 
Sv: Bada, hur ofta?

Pga dammkvalsterallergi ca 1 gång i veckan med specialschampo och därefter vårdande balsam/olja för att inte torka ut hud och päls.

Aldrig utan schampo,men ibland badar hon ju själv i sjöar och liknande....

Samma här för ena hunden.

Den andra hunden är opraktiskt nog vit och långpälsad, så ben och magskölj är aktuellt alldeles för ofta. Hade jag haft valet igen hade jag haft bättre pälstänk när jag valde ras :o
 
Sv: Bada, hur ofta?

Med schampoo (eller ja, grön-såpa) när de rullat sig i något äckelpäckel, kanske en eller två gånger om året.

Utan schampoo - aldrig. De badar i sjöar nästan varje dag på sommaren. Är de leriga släpper jag ut dem i hundgården och borstar av dem när de torkat. Tasshandduk och golvmopp funkar lika bra som dusch :)
 
Sv: Bada, hur ofta?

För min vovve blir det nog fyra gånger om året med schampo och avsköljningarna var nog mer frekvent när jag brydde mig om städningen.

Nu dammsuger jag istället och låter honom bara ligga på bestämda platser i lägenheten (vilket innebär överallt eftersom vi bor på en 27 kvadratmeter stor fyrkant;)). Han är långhårig och har en päls som, precis som Red_Chilis hundar, blir ren när den torkat (vilket innebär att all skit ramlar överallt).

Så här inne är det ständigt smågrusigt, trots att jag dammsuger varje dag och våttorkar ca 2 gånger i veckan när det är som värst :crazy: Jag har liksom givit in för smutsen. Förjävligt med novemberväder och långhårshund:devil:.
 
Sv: Bada, hur ofta?

Pga dammkvalsterallergi ca 1 gång i veckan med specialschampo och därefter vårdande balsam/olja för att inte torka ut hud och päls.

Jag lånar tråden lite grann, hoppas det är OK.
Vilket balsam/olja använder du?
Har nämligen en kvalsterallergiker till hund också.


För att sen svara på TS frågor.

Ena hunden badas precis som Liljekonvall's hund.
Dom två andra badas(med schampo) vid behov, typ när dom stinker som värst, haha! Tiken kan dock badas lite oftare pga sin långa päls.

Utan schampo blir det enbart när dom bara är leriga och då blir det sällan hela hunden. Och så badar dom en hel del i sjön under somrarna.
 
Sv: Bada, hur ofta?

Avsköljning bägge:

Så fort det varit blött och de sprngit i skogen och blivit grusiga under magen.

Schampo: Schäfern 1-2 ggr/år, terriern endast till utställning eller om han rullat sig i bajs.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet inte om detta är en löjlig fråga, men min tikvalp på 4 månader har börjat kissa onormalt mycket, både ute och inne. Det kan va att...
Svar
3
· Visningar
601
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Hej Jag har ett hår som blir flottigt väldigt fort och ser fettigt ut efter bara någon dag. Jag duschar håret 2 gånger i veckan då jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 673
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 515
Senast: Morces
·
Övr. Hund Jag är supernyfiken på vilket intryck människor får av olika hundar Hur brukar din hund oftast beskrivas av folk den möter? 1. Vad är...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 201
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp