Bada i kallt vatten

Migo

Trådstartare
Frågan dök upp på FaceBook och jag bollar den hit. Hur tidigt på året låter ni era hundar bada ute?

Flera pratar om att "om det är kallare än 16 grader gör det mer skada än nytta", någon som vet om det finns källor på detta? Skulle vara intressant att se den studien, hur den är utförd och vad de menar med "nytta".


Mina har simmat 4-5 gånger idag, ungefär 5 min åt gången (sen tvingar jag upp dem). Vattnet är kanske 10 grader. Ingen gång har nån sett kall ut.
 
Jag har ingen studie att länka till, men här i landet simmas det friskt året runt med undantag bara när älven helt enkelt är för stor och ström. Ingen verkar särskilt bekymrad över kallt vatten.
(Andras hundar simmar, alltså. Mina vadar. Ibland. Om det är högsommar. .)
 
Mina är gärna i vattnet året om. Tonto fryser inte ens när han hoppar i sjön mitt i vintern. Har inte upplevt att dom blir stelare eller får några men av att doppa sig när det är kallt.
 
Mina är gärna i vattnet året om. Tonto fryser inte ens när han hoppar i sjön mitt i vintern. Har inte upplevt att dom blir stelare eller får några men av att doppa sig när det är kallt.
Nej inte jag heller. Men flera har fått höra av sina fysioterapeuter om den här gränsen cid 16 grader. Så nånstans kommer den väl från?
 
Nej inte jag heller. Men flera har fått höra av sina fysioterapeuter om den här gränsen cid 16 grader. Så nånstans kommer den väl från?

Nej inte jag heller. Men flera har fått höra av sina fysioterapeuter om den här gränsen cid 16 grader. Så nånstans kommer den väl från?

Beror väl kanske på vad man har för hundar också. Rollo får ju vattensvans av att det är kallt ute om han inte har täcke typ medens de andra väldigt sällan behöver täcke för att de fryser.
 
16 grader i luften alltså? I så fall låter det ju lite som blaj, för det säger ju ingenting om hur det är i vattnet.. och om det är i vattnet skulle hundarna knappt kunna bada Alls i många delar av världen. Här till exempel.
 
16 grader i luften alltså? I så fall låter det ju lite som blaj, för det säger ju ingenting om hur det är i vattnet.. och om det är i vattnet skulle hundarna knappt kunna bada Alls i många delar av världen. Här till exempel.
Nej, i vattnet.
 
Ajdå, då ligger jag illa till.
Vildsvinet har badat nästan en timme per dag de senaste tre dagarna.
Har varit över 20 grader i luften och soligt, han har inte varit kall, tvärtom.
 
Mina badar i alla väder. Andjakterna ställs inte in bara för att det ligger lite is på sjön :idea: däremot ställer det mycket högre krav på oss som ägare så klart, med bra foder och möjligheter att torka hundarna efteråt.
För simträning i syfte att konditionsträna eller bygga muskler tycker jag nog att vattnet borde hålla 14-15 grader i alla fall. Men det är en högst personlig preferens :D
 
Här kan det badas året runt i princip. De kan vara svåra att hejda om de kommer nära ett dike eller en sjö. Vilket blir ofta eftersom vi bor vid en å och har favoritrundan runt en sjö. Sen är badning vintertid inget vi föredrar men de har då inte tagit någon skada av att plumsa i.
 
Mina badar i alla väder. Andjakterna ställs inte in bara för att det ligger lite is på sjön :idea: däremot ställer det mycket högre krav på oss som ägare så klart, med bra foder och möjligheter att torka hundarna efteråt.
För simträning i syfte att konditionsträna eller bygga muskler tycker jag nog att vattnet borde hålla 14-15 grader i alla fall. Men det är en högst personlig preferens :D

Var på väg att säga detsamma, ett jaktprov i skåne ställdes in i sista sekunden i år eftersom snön var kvar lite extra länge. Annars börjar ju proven så fort vattnet och marken inte är is/snöblegda. :angel:

Med det sagt bör man ju vara varsam och känna sin hund, men prover och jakter ställs ju inte in pga kallt vatten. Några studier vet jag inte om, men blev intresserad av frågan så ska leta runt lite.
 
Jag badade i förrgår och så även hunden. Var nog inte mer än 13-14 grader i vattnet. Gick bra ändå. Jag skulle nog inte kasta pinne ner i vattnet under vintern men vår/sommar/höst - absolut.
Sen håller jag med @Voff om att det självklart är olika beroende på ras hur länge en hund kan vara i kallt vatten utan att bli nerkyld. En korthårig hund som typ Pinscher, Whippet etc skulle självklart frysa snabbare än en Newfoundland med extremt tjock päls och mycket underhudsfett.
 
Jag kan inte tänka mig att det handlar om hundar som glatt hoppar i vattnet under promenaden.
Är det något som har forskats på så har det rimligen skett under kontrollerade omständigheter, dvs inomhus, under en standardiserad tid, upprepat, och med mätbara resultat, dvs någon form av förbättring (i kondition eller styrka).
Logiskt bör alltså uttalandet i trådstarten gälla för hundar som motioneras, regelbundet, i form av simning. Inte för ”ett dike, måste prova!” eller lek i vattnet eller överlag annan frivillig vattenverksamhet. Vattenapportering kan jag inget om, men rimligheten säger ju att det inte är farligt för hundarna, utifrån hur de används under jakt och att det fungerar utmärkt med rätt hantering enl inlägg ovan.
Så: korrekt uttalade applicerat på fel situation. Dvs stolleprat :D
 
Nu undviker ju mina vatten så mycket det går, Aysu anser att hon går sönder om hon blir blöt (om det inte är riktigt hett ute och vattnet ljummet). Men, jag har svårt att se att jag skulle begränsa hundarna från att självmant bada, så länge de kan torka bra efteråt.

Den enda gång jag hindrat Ebrah från att bada var när jag glömt handdukar hemma, hon inte skulle hinna torka innan vi kom till bilen och jag inte ville låta henne ligga blöt i bilen (för då hade hon börjat frysa).
 
Vet inte var gränsen 16 grader kommer ifrån men tror att tanken är att om hunden badar /simmar i kallt vatten bryter det ner muskelmassa istället för att bygga upp hunden. Kör man simmning i rehabsyfte är det därför dumt att låta hunden simma i för kallt vatten.
En frisk hund som glatt hoppar i och tar sig ett dopp är det säkert ingen fara med.
Själv försöker jag undvika att bada hundarna om det är kallt i vattnet eller i luften. På sommaren badar/simmar de däremot ganska ofta.
 
Nej inte jag heller. Men flera har fått höra av sina fysioterapeuter om den här gränsen cid 16 grader. Så nånstans kommer den väl från?

Kanske är någon generell gräns för när hundar börjar "skydda" sig fysiologiskt mot kylan i vattnet? Om hunden tvingas i vattnet för att utföra övningar på människors befallning är det väl viktigare att det inte är för kallt än om hunden själv glatt hoppar i på eget bevåg. Typ som att det säkert finns någon bra temperatur för vattengympa och vattenbad om man frågar en human fysioterapeut fast folk glatt badar i alla möjliga temperaturer frivilligt. :p
 
Oj! Min (Beauceron) älskar vatten och hoppar glatt i även om han måste krossa en isskorpa först..... Han simmar inte gärna, men vadar med vatten en bra bit upp på magen, något han gjort hela sitt liv (han blir 12 i år). Vi hade precis fått hem honom som valp, han var 8 veckor och det var Luciadagen och vi gick en liten promenad ner till sjön. -Plask! så hade han hoppat i, fastän det var iskallt och små vågor dessutom. (Jag plockade förståss upp honom rätt kvickt men ändå. Han tyckte det var underbart!)
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Förra året var jag och partnern ute och snorklade i sjön flera gånger. Det var underbart. Jag insåg dock snabbt att han i sin svarta...
2
Svar
24
· Visningar
2 195
Senast: Sel
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 278
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa Hej, 4/5 så tappade vår griffon/chihuahua på 8 år balansen på höger bakben och vi åkte direkt till veterinären. Kvällen innan hände det...
Svar
4
· Visningar
829
Senast: Carrie
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 536
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp