Badgäster som stör livräddning, står i vägen och filmar

Islandshästryttare

Trådstartare
Så har det då hänt igen. Jag bara undrar hur folk tänker? Läkare och sjukvårdspersonal som är vid en badplats som privatpersoner försökte rädda ett medvetslöst barn som nästan drunknat då ställer sig folk och filmar så att de står i vägen. De flyttar varken på sig själva eller sin packning när ambulanshelikoptern ska landa. Jag bara undrar hur folk är funtade egentligen? Är allt bara sensationslystna människor som vill ha coolast film att lägga upp på sociala medier?

https://www.gp.se/nyheter/sverige/barn-nära-drunkna-badgäster-störde-livräddning-1.51542856

Man kan ju undra hur man ska göra för att få bukt med eländet? Kan en bidragande orsak vara alla dessa program som går på tv i form av SOS och ambulansen och allt vad det heter? Ser folk bara det som underhållning när folk blir skadade eller det brinner i någons hus? Har ni några teorier om detta? Själv försöker jag alltid flytta mig så långt bort från en olycksplats som möjligt efter att jag försäkrat mig om att min hjälp inte behövs. Jag vet att jag inte är bäst lämpad att göra något vettigt på en olycksplats om det redan finns adekvat hjälp nån gång har jag såklart larmat och hjälpt till om det behövts. Men mår mest dåligt av att se på dylika situationer om jag inte behöver.
 
Vet inte vad jag ska säga. Blir så provocerad av sånt beteende så det finns inte ord. Får hoppas att dom själva får känna på det en dag. Jätteelakt att önska att folk ska råka illa ut men min erfarenhet är att det är det enda sättet för att dom möjligen ska förstå. Folk brukar inte fatta förrän dom själva sitter i skiten
 
Funderar på om det har att göra med att man vill sälja till medier.
Annars vet jag faktiskt inte, brukar också se till att hålla mig väl ur vägen om jag märker att räddningstjänsten håller på med nåt.
 
Jag förstår att media tar bilder (de tar väldigt sällan på offret) för att kunna berätta i lokaltidningar om händelsen. Men de är också tränade att inte stå ivägen vid livräddningsfasen.

Men i övrigt förstår jag inte all varför folk filmar eller tar bilder. Är det någon typ av chock? Det här händer egentligen inte? Minne? Jag skulle också vilja veta men ingen här lär ju träffa fram och stå för att de filmar/tar bilder.
 
Jag blir också så oerhört provocerad.
Vad ska man liksom ens ha filmen/bilden till? Det är så obegripligt att man kan vara så nyfiken och burdus, så man baxnar. Sen att man bidrar till att försvåra blåljusens arbete dessutom.
🤯

Min pappa var brandman hela sitt liv och han säger alltid att
'ett larm är alltid någons olycka, tänk på det'.
 
Det är numera, sedan ett par åt åtminstone, olagligt att filma/fotografera personer i utsatta situationer (skador, brottsoffer etc). Det finns massor att läsa om det på nätet, t.ex här:
https://polisen.se/utsatt-for-brott/skydda-dig-mot-brott/nathat/
Det är jättebra att lagen finns tyvärr har väl polisen rätt små resurser till att faktiskt se till att den efterlevs. Förhoppningsvis kan den iallafall få en del att tänka till.

De grep ju en person som hade spridit film på polisen som blev skjuten till döds i Göteborg. De hade spridit filmer av de återupplivningsförsök som hans kollegor gjorde av honom.

Bara att höra att en sån film spridits gör mig illamående och förbannad. Stackars anhöriga.
 
Vi har samma tråd, ffa på sommaren, och om något verkar det bli värre för var år som går. Vad fasiken tänker folk med, eller så gör dom inte det alls. Jag förstår impulsen att vara nyfiken, men att ställa sig och filma? Och dessutom vara i vägen för räddningspersonalen är oförlåtligt. Undrar vad som skulle hända om man filmade de som filmar och sedan la ut det på nätet?

Jag vet att det är olagligt men kanske enda sättet att få folk att stanna upp om de ser att de själva blir filmade.
 
Det är jättebra att lagen finns tyvärr har väl polisen rätt små resurser till att faktiskt se till att den efterlevs. Förhoppningsvis kan den iallafall få en del att tänka till.

De grep ju en person som hade spridit film på polisen som blev skjuten till döds i Göteborg. De hade spridit filmer av de återupplivningsförsök som hans kollegor gjorde av honom.

Bara att höra att en sån film spridits gör mig illamående och förbannad. Stackars anhöriga.
Om inte jag minns fel var det en tonåring som "åkte dit" för samma brott då en annan tonåring hoppat från skoltaket och den här tjejen filmade när några personer gjorde livräddning på den skadade/döda.

Jag minns att jag tänkte att det var otroligt bra att man faktiskt tog tag i det sådär och markerade både för henne som ju inte visste att det var ett brott, tydligen, och för andra ungdomar.
 
Jag hade varit genuint intresserad av att höra hur någon av dessa personer resonerar. Är det en genomtänkt handling eller någon form av chockreaktion? Är det samma personer som filmar som också är i vägen? Eller finns här två grupper? Handlingsförlamning (freeze) är ju inte ovanligt vid chock, men att aktiv filma talar ju emot den teorin.

Finns det någon teori kring psykologin bakom beteendet? Det är ju så väldigt udda och märkligt att jag har svårt att smälta att det bara handlar om sensationslystnad, men jag kan ha fel.
 
Jag hade varit genuint intresserad av att höra hur någon av dessa personer resonerar. Är det en genomtänkt handling eller någon form av chockreaktion? Är det samma personer som filmar som också är i vägen? Eller finns här två grupper? Handlingsförlamning (freeze) är ju inte ovanligt vid chock, men att aktiv filma talar ju emot den teorin.

Finns det någon teori kring psykologin bakom beteendet? Det är ju så väldigt udda och märkligt att jag har svårt att smälta att det bara handlar om sensationslystnad, men jag kan ha fel.

För några år sedan så intervjuade ett nyhetsprogram folk med just denna fråga. En person svarade då att han ville visa sitt barn. Han filmade när ett annat barn drunknade (och dog, har jag för mig) för att han ville visa för sitt egna barn (som var typ 7 år)

Jag tror att det saknas tanke i många fall. Folk ser att något händer och i stället för att hjälpa till eller hålla sig därifrån så har default setting blivit att films. De vet inte vad de ska göra så då filmar de.
 
Jag tror att människan helt enkelt är jäkligt nyfiken. Numera betyder det i sådana här fall att telefonen åker fram men problemet fanns redan tidigare men syntes säkert mindre då.
Jag minns en händelse på den ridklubb jag var på som barn. Antingen -00 eller -01 när jag var där igen så skedde en avramling vid hoppning på utebanan. En tös i 10-12 årsåldern trillade av ponnyn hon red. Jag minns inte om det var lektion eller privat men jag mins att min ridlärare sprang mycket fort. Tösen hade lyckats slå upp ändan av spöt i munnen och blodet rann. Ett helt gäng andra barn ville springa dit och titta men jag fick stopp på dem genom att fråga om de skulle velat ligga där med en massa åskådare runt sig. På den tiden var filmande telefoner tack och lov inte ett problem men som sagt nyfikenheten var stor redan då.
Filmandet är nog bara en förlängning av den där nyfikenheten som kommer utan eftertanke, sen kan man ju undra hur så många kan leva utan att tänka 1 mm framför sin egen näsa och hur så många kan vara så egoistiska så deras drömmar om att vara filmregissör är värt att någon annan dör.
 
Ja, kvällsblaskorna har ju haft den dåliga smaken att betala folk tiotusentals kronor för att skicka in ”nyhetsbilder”. Det vill jag nog tro bidrar en del.
Fast på samma tema så bröt ju Tidningen Ridsport en internationell hederskod bland hästsportjournalister när de publicerade bilder på en död häst i Friends arena för några år sedan..
 
Jag tror att människan helt enkelt är jäkligt nyfiken. Numera betyder det i sådana här fall att telefonen åker fram men problemet fanns redan tidigare men syntes säkert mindre då.
Jag minns en händelse på den ridklubb jag var på som barn. Antingen -00 eller -01 när jag var där igen så skedde en avramling vid hoppning på utebanan. En tös i 10-12 årsåldern trillade av ponnyn hon red. Jag minns inte om det var lektion eller privat men jag mins att min ridlärare sprang mycket fort. Tösen hade lyckats slå upp ändan av spöt i munnen och blodet rann. Ett helt gäng andra barn ville springa dit och titta men jag fick stopp på dem genom att fråga om de skulle velat ligga där med en massa åskådare runt sig. På den tiden var filmande telefoner tack och lov inte ett problem men som sagt nyfikenheten var stor redan då.
Filmandet är nog bara en förlängning av den där nyfikenheten som kommer utan eftertanke, sen kan man ju undra hur så många kan leva utan att tänka 1 mm framför sin egen näsa och hur så många kan vara så egoistiska så deras drömmar om att vara filmregissör är värt att någon annan dör.
Att folk springer fram för att kolla kontra tar fram telefonen och filmar är två helt skilda saker. Att springa fram till en olycka är ett primitivt beteende som manar till hjälp av en fallen artfränd.

Att ta fram telefonen och filma är en iq-befriad modern företeelse ivrigt påhejad och skapad av sociala medier som hjärntvättat en hel generation (och miljoner fler) att dela precis ALLT som sker i deras liv så att de kan få uppmärksamhet på nätet.
 
Att folk springer fram för att kolla kontra tar fram telefonen och filmar är två helt skilda saker. Att springa fram till en olycka är ett primitivt beteende som manar till hjälp av en fallen artfränd.

Att ta fram telefonen och filma är en iq-befriad modern företeelse ivrigt påhejad och skapad av sociala medier som hjärntvättat en hel generation (och miljoner fler) att dela precis ALLT som sker i deras liv så att de kan få uppmärksamhet på nätet.
Jag håller helt med men ursprunget är nog ändå en förlängning av den där primitiva beteendet. Iom att man rotar ner sig i något så primitivt så är det nog lättare att stänga av de rationella delarna av hjärnan och bete sig som ett jävla as. Enligt mig finns det inget försvar alls att bete sig som något som legat och jäst under en sten genom eoner men frågan här var hur det uppkommer inte om det är acceptabelt :)
 
Jag håller helt med men ursprunget är nog ändå en förlängning av den där primitiva beteendet. Iom att man rotar ner sig i något så primitivt så är det nog lättare att stänga av de rationella delarna av hjärnan och bete sig som ett jävla as. Enligt mig finns det inget försvar alls att bete sig som något som legat och jäst under en sten genom eoner men frågan här var hur det uppkommer inte om det är acceptabelt :)
Nej något försvar finns det verkligen inte!
 
Jag hade varit genuint intresserad av att höra hur någon av dessa personer resonerar. Är det en genomtänkt handling eller någon form av chockreaktion? Är det samma personer som filmar som också är i vägen? Eller finns här två grupper? Handlingsförlamning (freeze) är ju inte ovanligt vid chock, men att aktiv filma talar ju emot den teorin.

Finns det någon teori kring psykologin bakom beteendet? Det är ju så väldigt udda och märkligt att jag har svårt att smälta att det bara handlar om sensationslystnad, men jag kan ha fel.
De som reste till översvämningarna i Holland, Belgien och Tyskland för att filma, titta och vara i vägen för blåljus och tack och lov blivit bötfällda för det har ju varit synnerligen aktiva i att komma dit. Lite svårt att förklara hur man plötsligt hamnat 20-30 svenska mil hemifrån annars liksom..

Personligen tror jag att folk som tar fram telefonen och filmar överlag väntar på sitt stora scoop som kan få dem att gå virala.

Det räcker ju med att titta på hur media i takt med att sociala medier tagit över världen flyttat på sina gränser vad som är lämpligt och inte lämpligt att publicera.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp