Badgäster som stör livräddning, står i vägen och filmar

Säg VAD dagens människor inte vill uppleva bakom skärmen? Oavsett syfte, betala hutlösa pengar för en once-in-a-lifetime-konsert upplevs via skärmen, förlossningar upplevs via skärmen, allt upplevs via skärmen. Död och sjukdom också.

Detta fenomen att stå i vägen för räddningstjänst är fullständig brist på omvärldsmedvetenhet, samhällsansvar och - noll respekt för andra människor och räddningstjänst eller blåljus överhuvudtaget. Folk tar sig in i ambulanser och brandbilar under pågående räddning, och saboterar. Samhället är så sjukt så sjukt så det finns inte ord för det.
 
@Shaggy nu vet jag ju inte hur gamla barnen är som du refererar till i händelsen du skriver om. Men jag tycker ändå det är en viss skillnad att barn blir nyfikna och vill springa fram, de har ju lite olika utvecklat konsekvenstänk beroende på ålder och att vuxna det första dem gör är att slita fram mobilen och filma och ställa sig i vägen. Det tycker jag är oförlåtligt på alla punkter särskilt om man ställer sig i vägen så att ambulanshelikopter inte kan landa. Det är för mig helt obegripligt faktiskt.
 
Detta gör mig så vansinnigt provocerad och matt!
Polisen i Göteborg lyfte problemet med att folk filmade räddningsinsatser för inte så länge sen, https://www.tv4.se/artikel/1VYHAN3H...pa-fran-bron-da-samlas-nyfikna-foer-att-filma

https://sv-se.facebook.com/Poliseng...2207520000../3641703952606463/?type=3&theater

Jag förstår att man kan vara nyfiken när man ser blåljus eller när något händer. Men man får ju tänka ett steg längre.

En annan sak som är lite på samma spår är de idioter som parkerar så att de blockerar räddningsvägar. Jag kan inte begripa att någon som innehar körkort inte kan ha lärt sig hur man ska parkera. Detta kan kosta liv, och varje år går polis och räddningstjänst ut med vädjan. Helt orimligt att dom ska behöva göra det!
 
Min sambo blev på avstånd vittne till en obehaglig olycka för några år sedan när en kvinna på cykel blev påkörd av en mindre kranbil i en korsning inne i stan. Hon överlevde men bröt benen och skalperades delvis. Hon låg under kranbilen och skrek, det var blod överallt och kranbilsföraren var i chock. Folk stod runt omkring kranbilen och filmade istället för att hjälpa till och när polis väl kom till platsen hade de ett ganska stort jobb med att fösa bort åskådare som skulle fram och filma den skadade kvinnan medan man drog ut henne under kranbilen.
 
@Shaggy nu vet jag ju inte hur gamla barnen är som du refererar till i händelsen du skriver om. Men jag tycker ändå det är en viss skillnad att barn blir nyfikna och vill springa fram, de har ju lite olika utvecklat konsekvenstänk beroende på ålder och att vuxna det första dem gör är att slita fram mobilen och filma och ställa sig i vägen. Det tycker jag är oförlåtligt på alla punkter särskilt om man ställer sig i vägen så att ambulanshelikopter inte kan landa. Det är för mig helt obegripligt faktiskt.
Fast frågan var återigen inte om det är acceptabelt utan frågan var varför folk gör det. Det finns redan otaliga trådar om hur puckat beteendet är så det behöver vi knappast diskutera igen.
 
En annan sak som är lite på samma spår är de idioter som parkerar så att de blockerar räddningsvägar. Jag kan inte begripa att någon som innehar körkort inte kan ha lärt sig hur man ska parkera. Detta kan kosta liv, och varje år går polis och räddningstjänst ut med vädjan. Helt orimligt att dom ska behöva göra det!

På samma tema - fordon, utryckningar och folks okunniga/själviska beteende - skedde nyligen en olycka här i närheten. En ung tjej blev påkörd av en MC som höll alldeles för hög hastighet och fick en rejäl luftfärd. Det blev förstås akut utryckning med både polis och ambulans och folk höll undan genom att svänga bort från körbanan. Alla utom föraren till en raggarbil som segade sig fram och sinkade utryckningsfordonen rejält innan den kom till en avfart när den kunde svänga av. Det här(olagliga) beteendet FÖRSVARADES senare av vissa på internet med att vissa faktiskt har lågprofildäck och fälgar som kostar mer än 20 tusen, och att det kan bli skador på dessa om man åker upp på kantsten… Skadorna som kan bli följden av en fördröjd utryckning verkar de inte reflekterat över. :rage:

(Lyckligtvis visade det sig att den påkörda tjejen haft änglavakt och hon klarade sig utan allvarliga skador.)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp