Bukefalos 28 år!

Badhuskompetens

L

Lithonit

Jag har inte varit in i ett badhus sen jag var barn (!!!).
Nu är det dags att ta itu med socialfobin (som inte är socialfobi men..) och bada lite. Men alltså .... hur gör man?
Tar man på sig baddräkten och duschar med den innan man hoppar i plurret?
Tar man med sig handduken in i själva bad-stället eller stannar den kvar i ... ja, vart det nu kan va ...

Om man har med sig barn, får de ha med sig egna typ "armpuffar" och badring och sånt...?

Får man ha smycken på sig? (dagens i-landsproblem :angel:)
måste man ha typ badtofflor?
Hur länge får man bada?

Hm... ja men det var nog allt. :o

Hoppas nån här har bra badhuskompetens...! :)
 
Sv: Badhuskompetens

Det brukar stå att man ska duscha utan baddräkt innan man hoppar i plurret. Jag måste dock sätta på mig baddräkten torr annars får jag inte på mig den så jag låtsas att jag inte ser dom där skyltarna.

Jag brukar ha en handduk med mig in i simhallen och en kvar i skåpet i omklädningsrummet. (kolla om du behöver eget hänglås med dig)

När jag har haft syskonbarnen med i badhuset har dom sina egna armpuffar med sig, men det brukar finnas nån typ av flytdon man kan låna.

Jag tar inte av mig mina smycken och jag kan ibland ha tofflor med för att inte halka.

Bada får du nog göra hur länge du vill!

Lycka till!
 
Sv: Badhuskompetens

Det brukar ju stå att man ska duscha innan man badar, men inte om det är med eller utan kläder, skulle dock tro att det är utan.
Handduken gör du som du vill, jag har oftast med mig handduken in och lägger den på en stol eller lämplig plats. Badtofflor ser jag inget hinder för, är väl bara om någon annan "råkar" ta dom.

Dom flesta badhus har ju simdynor och sånt att låna till barn, dock vet jag inte om det brukar finnas just armpuffar.
I ett vanligt badhus får du bada hur länge du vill inom öppetiderna, ibte vart någon tidsbegränsning där jag vart iallafall :)
 
Sv: Badhuskompetens

Har precis börjat gå och simma regelbundet (i alla fall tre gånger på rad... :p ), och det är inte alls så hemskt som jag trodde ;)

Duschar innan med baddräkt (då blir ju den också ren! Så gör folk i alla fall här, ser ut som att de flesta gör det) Brukar ha två handdukar, en att "dra runt" på inne i själva badhuset och sen sitta på i bastun och sen en som är torr och fräsch när jag duschar efter badet, den brukar jag hänga kvar i duschutrymmet tillsammans med en flaska schampo (men det kan ibland få ligga i skåpet också medan jag badar).

Smycken tar jag aldrig av om jag har några, om de inte är i typ läder. Men hade jag brukat ha stora dinglande örhängen och häftiga halsband hade de nog åkt. Har aldrig haft tofflor och badar så länge jag känner för det. :D
 
Sv: Badhuskompetens

I mitt badhus finns tydliga skyltar som visar att man ska tvätta sig över hela kroppen, under armarna, under bysten och i underlivet innan man klär på sig baddräkten. Samt blöta håret! -så att det inte blir så mycket lösa hårstrån i bassängen.

Hos oss finns krokar vid duschen att hänga handdukar och påsar på och ett litet låsbart skåp ute i bassänghallen om man behöver låsa in småsaker som ändå ska vara lätt åtkomliga (pengar tex) Få har med sig handduk till bassängen, den behöver man ju inte förrän man ska tvätta sig.

Den som är rädd för smittor och att halka har badtofflor, fast det ser lite fånigt ut med badtofflor längs kanten på bassängen ;)

Hos oss finns det lågtaxa och högtaxa. Låg är dagtid när få badar. Den enda begränsningen är att man inte får stanna kvar till högtaxe-tid om man betalt för låg.

Egna baddräkter, egna flytbälten om man ska gympa, egna armpuffar och flytgrejor till barnen - allt är tillåtet. Det finns att köpa också om man inga har.
 
Sv: Badhuskompetens

Man byter om i omklädningsrummet och hänger in kläderna i ett skåp. På många ställen ska man ha med sig ett eget hänglås.
Man tar av sig alla kläderna och duschar av sig utan. Det kan vara lite knepigt att få på sig baddräkten när man är blöt men det går om man övar.
Jag tar med mig handduk och necessär in och lägger dem på ett ställe där andra också lägger dem.

Jag tar av mig smycken, främst för att jag inte vill tappa dem, och har haft tofflor ibland för att jag inte vill halka.
 
Sv: Badhuskompetens

En liten varning bara: Använd INTE foppatofflor som badtofflor. Man halkar åt he-te med foppor när det är vått på slätt golv...
 
Sv: Badhuskompetens

Tar man på sig baddräkten och duschar med den innan man hoppar i plurret?

Nej, man duschar naken och tvättar sig ordentligt innan man badar.

Tar man med sig handduken in i själva bad-stället

Det gör man som man vill, men de flesta har med en handduk in till hallen

Om man har med sig barn, får de ha med sig egna typ "armpuffar" och badring och sånt...?

Ja

Får man ha smycken på sig?

Ja

måste man ha typ badtofflor?

Nej

Hur länge får man bada?

Beror väl på var man badar, men på de flesta ställen finns ingen tidsgräns
 
Sv: Badhuskompetens

Vad gulliga ni är som svarar snällt och klokt! :love:

Men en följdfråga: får man bada i bikini ....?:o
alla skriver baddräkt, men det var kanske jag som började! ;)
 
Sv: Badhuskompetens

Jag simmar ett par gånger i veckan och gör som följer:

Har hänglås med mig till skåpet- på våra badhus är det det som gäller. Vi har även några bås för ombyte, även där gäller hänglås. Har man inget kan man köpa där.

Duschar utan badkläder, tar på mig dessa när jag tvättat mig, blöter håret för att få bort lösa strån. Blöter man badkläderna o klär på sig i rinnande vatten är det lättare än att dra på sig torra kläder på blöt hud.

Har handduken på mig o hänger av mig vid bassängkanten, pga att jag är lite skygg o inte gillar att gå halvnäck inför folk. Har en torr handduk kvar i skåpet till efter jag simmat o duschat av mig kloret. Den andra kan bli rätt kall om man simmar en dryg timme.

Har alltid tofflor, pga fotsvamp och vårtor som jag INTE vill ha. Dessutom kan golven vara rätt äckliga av hår, strumpludd o gegg från skitiga barnvagnshjul. Placerar dessa vid sidan av bassängen så ingen skulle råka snubbla på dem, på samma ställe som jag hänger handduken.

Badar i baddräkt eller i bikinitrosa och tankini, vanlig bikini är helt ok om man vill det.

Många har med sig armpuffar till barnen, det finns även såna ryggtuber (gula grejer, vette tusan vad de heter) man får låna, liksom flytbälte för vuxna som vill ha en extra säkerhet eller som vill jogga i vattnet.

Jag har bara förlovningsringen på mig, o den behåller jag på medan jag simmar.

Har man betalat entré får man vara där tills de stänger, om inget annat står på nån skylt eller på hemsidan till badet. Vissa har olika priser olika tider på dagen, våra har samma hela dagen.

:) Ett tips är att titta på hemsidan till ditt badhus och se vad det står där :)
 
Sv: Badhuskompetens

Kl, bra tråd ^_^ fick för mig att börja simma nu och köpte en baddräkt. Det svåra är nu bara att ta sig iväg till simhallen :p.

Blir till att ta tag i det nu och åka iväg ^_^, men duscha hemma och sen duscha med baddräkt på i simhallen blir det nog.
Och ha badskor :p
 
Senast ändrad:
Sv: Badhuskompetens

*kl*
Ett inlägg i debatten om att duscha före bad. Man duschar före bad för att det inte ska hamna så mycket skit i vattnet. Med skit avses såväl smuts, svett och hårstrån som smink, hårgele och sådant. Ju mer smuts som hamnar i vattnet, ju mer klor måste användas i vattnet. Så snälla alla vuxna människor, duscha ordentligt innan, utan baddräkt.

http://bloggar.aftonbladet.se/fotbollsfrun/2014/02/tvattar-ni-fittan/
 
Sv: Badhuskompetens

Jag går ALDRIG till badhus :nailbiting: Jag och min bästa vän fick för oss att vi skulle simma i Eriksdalshallen klockan 10 en lördagsförmiddag för något år sedan. Det resulterade i att jag nu har en lista på saker du INTE bör göra i badhuset:

- Om du har sex barn med dig till badhuset, låt inte alla leka i bubbelpoolen samtidigt och göra "bomben" och kasta armpuffar på varandra. Särskilt inte om det sitter två andra besökande inklämda i ett hörn och ser livrädda ut.

- Gör inte övningen "kissande hunden" naken i bastun. Absolut inte med rumpa och skrev vänt mot andra besökare.

- Om du ska smörja in dig med lotion efter du duschat så snälla, ta på dig underkläder eller åtminstone trosor. Det är tight mellan skåpen och det är otrevligt när någon slänger upp ett ben på bänken och smörjer in hela sig så att skåpgrannen får ett skrev i ansiktet.

- Torka gärna inte skrevet genom att grabba dag i varsin ända av handduken och dra fram och tillbaka mellan benen. Det ser inte så trevligt ut.

/Singo som aldrig går till badhus igen
 
Sv: Badhuskompetens

Jag går ALDRIG till badhus :nailbiting: Jag och min bästa vän fick för oss att vi skulle simma i Eriksdalshallen klockan 10 en lördagsförmiddag för något år sedan. Det resulterade i att jag nu har en lista på saker du INTE bör göra i badhuset:

- Om du har sex barn med dig till badhuset, låt inte alla leka i bubbelpoolen samtidigt och göra "bomben" och kasta armpuffar på varandra. Särskilt inte om det sitter två andra besökande inklämda i ett hörn och ser livrädda ut.

- Gör inte övningen "kissande hunden" naken i bastun. Absolut inte med rumpa och skrev vänt mot andra besökare.

- Om du ska smörja in dig med lotion efter du duschat så snälla, ta på dig underkläder eller åtminstone trosor. Det är tight mellan skåpen och det är otrevligt när någon slänger upp ett ben på bänken och smörjer in hela sig så att skåpgrannen får ett skrev i ansiktet.

- Torka gärna inte skrevet genom att grabba dag i varsin ända av handduken och dra fram och tillbaka mellan benen. Det ser inte så trevligt ut.

/Singo som aldrig går till badhus igen

haha.. herregud :o.. gjorde folk ovanstående? Har simmat varje vecka i många år men missat allt ovanstående..
 
Sv: Badhuskompetens

Det brukar stå att man ska duscha utan baddräkt innan man hoppar i plurret. Jag måste dock sätta på mig baddräkten torr annars får jag inte på mig den så jag låtsas att jag inte ser dom där skyltarna.

Jag brukar ha en handduk med mig in i simhallen och en kvar i skåpet i omklädningsrummet. (kolla om du behöver eget hänglås med dig)

När jag har haft syskonbarnen med i badhuset har dom sina egna armpuffar med sig, men det brukar finnas nån typ av flytdon man kan låna.

Jag tar inte av mig mina smycken och jag kan ibland ha tofflor med för att inte halka.

Bada får du nog göra hur länge du vill!

Lycka till!


Anledningen till att man ska duscha utan badkläder är ju för att man ska bli ren. För att slippa få bassängen full med folks svett, och annat äckel.
På det badhus jag gick var de tvungna att stänga ner bassängen någon vecka för stor rengöring eftersom det var så mkt äckel i den. Enligt de skyltar och utskick man fick var det just för att folk slarvade med duschningen innan.
 
Sv: Badhuskompetens

Eh, tack så mycket för uppmuntande ord till en som har världens ångest för att gå till simhallen. :(
Vilda barn i för stor omfattning med idiotiska föräldrar är det värsta jag vet. :crazy:
och att det är trångt mellan skåpen ....och annat. Man behöver väl inte kolla på folk? Är det inte kutym att man inte gör det???
Jag med mina 100+ (visserligen hyffsat vältränade med 2xgym/vecka) är ju knappast nåt man blir glad av att glo på oavsett hur jag torkar mig och annat ....
Får stanna hemma helt enkelt. :banghead:
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 347
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 299
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 224
Senast: Smoothi
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 150
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp