Bukefalos 28 år!

Badhusregler vs fotbollsplansregler

tara

Trådstartare
Varför har män rätt att stänga ute kvinnor från kommunala fotbollsplaner när kvinnor inte har rätt att stänga ute män från kommunala badhus.

Detta är ett faktum det vet vi alla som har sysslat med lagidrotter att kvinnor får de sämsta tiderna.

Skillnaden är då att fotbollsklubbar är föreningar och dessa kvinnor som vill utnyttja badhuset fritt från män inte har någon förening utan beslutet tas kommunalt eller lokalt i badhuset.

Min Lösning för kvinnorna är då att skapa en förening för att utöva simträning. Så ser jag det som den svenska lösningen. Då kan de boka badhuset i föreningens namn för simträning. Detta ger då kvinnorna erfarenhet av att driva föreningsverksamhet. Vilket är bra men kräver hjälp att sätta igång och driva föreningen.

Är det ett problem att män stängs ute från en rättighet?
 
Skillnaden är väl att det knappast går att träna två lag samtidigt på samma fotbollsplan, oberoende på om det är herr eller damlag.
Plaska runt i vatten kan väl alla göra samtidigt? Där ser jag inte att det ska spela nån roll. Är man så pryd att man inte kan bada offentligt, så struntar man i det, helt enkelt?
 
Varför har män rätt att stänga ute kvinnor från kommunala fotbollsplaner när kvinnor inte har rätt att stänga ute män från kommunala badhus.

Detta är ett faktum det vet vi alla som har sysslat med lagidrotter att kvinnor får de sämsta tiderna.

Skillnaden är då att fotbollsklubbar är föreningar och dessa kvinnor som vill utnyttja badhuset fritt från män inte har någon förening utan beslutet tas kommunalt eller lokalt i badhuset.

Min Lösning för kvinnorna är då att skapa en förening för att utöva simträning. Så ser jag det som den svenska lösningen. Då kan de boka badhuset i föreningens namn för simträning. Detta ger då kvinnorna erfarenhet av att driva föreningsverksamhet. Vilket är bra men kräver hjälp att sätta igång och driva föreningen.

Är det ett problem att män stängs ute från en rättighet?

Tycker det låter som en ypperlig ide att de som vill simma själva hyr badhuset. Så gör i alla fall föreningar här när dom behöver/vill ha badhuset för sig själv, t ex dykarklubbar, kajakföreningar och tävlingssimmare.

Jag tycker separata (bad)tider i övrigt är en dålig ide. Är badhuset inte bokat ska det vara öppet för alla som följer ordningsreglerna. De som inte följer reglerna ska ju självklart avhysas.
 
. Är man så pryd att man inte kan bada offentligt, så struntar man i det, helt enkelt?
När jag uppvaktades av främst somaliska kvinnor för att jag skulle driva detta politiskt - då handlade det inte det minsta om prydhet!

Det handlade om männen! De män som satt utanför damtoaletten ch fnissade upphetsat när kvinnorna kissade... Suck.
De hade inga problem med att bara med män. Men män hade problem med att de skulle bara med män.

För egen del tycker jag det är en oerhört liten uppoffring att låta de där kvinnorna simma och bara en timme eller två någon gång i månaden. Dessutom visade det sig, när idén väl prövades, att majoriteten av kvinnorna var ursprungssvenskar.....

Så ja, det är en god idé att ha speciella kvinnotider. Det är ett övergående fenomen. Tilsl det gått över så kan kvinnorna gott och väl få ha ensamrätt på badhuset den/de där timmarna.
 
För egen del tycker jag det är en oerhört liten uppoffring att låta de där kvinnorna simma och bara en timme eller två någon gång i månaden. Dessutom visade det sig, när idén väl prövades, att majoriteten av kvinnorna var ursprungssvenskar.....
Så ja, det är en god idé att ha speciella kvinnotider. Det är ett övergående fenomen. Tilsl det gått över så kan kvinnorna gott och väl få ha ensamrätt på badhuset den/de där timmarna.

Jaså "ett övergående fenomen" är det inte precis det som arabvärlden strävar efter?
Jag är absolut emot detta, är det verkligen det kvinnor strävat efter de senaste 50-60 åren?
Nej, det stör inte mig och det inkräktar inte menligt på min badtid men vad blir nästa steg? Speciella tider på biblioteket endast för kvinnor? På arbetsförmedlingen? På sjukhuset?

För övrigt har jag aldrig sett "män" sittandes utanför damtoaletten nån gång hittills i livet och jag går och simmar två gånger i veckan. Vilka "män" har du sett?
 
Jaså "ett övergående fenomen" är det inte precis det som arabvärlden strävar efter?
Jag är absolut emot detta, är det verkligen det kvinnor strävat efter de senaste 50-60 åren?
Nej, det stör inte mig och det inkräktar inte menligt på min badtid men vad blir nästa steg? Speciella tider på biblioteket endast för kvinnor? På arbetsförmedlingen? På sjukhuset?

För övrigt har jag aldrig sett "män" sittandes utanför damtoaletten nån gång hittills i livet och jag går och simmar två gånger i veckan. Vilka "män" har du sett?

Jag håller inte med dig i helhet, men tror inte heller att det är ett övergående fenomen och som kvinna blir jag även oroad över hur det kommer tas om jag väljer att bada på vanliga tider. Äckel som inte drar sig för att tafsa och glotta, kommer de att se det som ännu mer fritt fram att bete sig som rövhål mot kvinnor utanför kvinnotider?

Eftersom att det är vissa män som är problemet är frågan om lösningen verkligen är att gå dessa män till viljes? Är det inte lämpligare att utestänga dessa på obestämd tid så alla andra kan bada och simma när man vill utan att bli utsatt?
 
Eftersom att det är vissa män som är problemet är frågan om lösningen verkligen är att gå dessa män till viljes? Är det inte lämpligare att utestänga dessa på obestämd tid så alla andra kan bada och simma när man vill utan att bli utsatt?

Javisst, det är väl det logiska sättet. Kan man inte uppföra sig som folk så ska man bli portad. Punkt.
Fattar inte att det ska daltas så inihelvete nuförtiden. Hade vi uppfört oss på det sättet hade vi åkt ut omedelbums.
VI ska inte ändra oss det är faktiskt "dom andra" som ska anpassa sig till de regler som gäller.
 
Jaså "ett övergående fenomen" är det inte precis det som arabvärlden strävar efter?
Jag är absolut emot detta, är det verkligen det kvinnor strävat efter de senaste 50-60 åren?
Nej, det stör inte mig och det inkräktar inte menligt på min badtid men vad blir nästa steg? Speciella tider på biblioteket endast för kvinnor? På arbetsförmedlingen? På sjukhuset?

För övrigt har jag aldrig sett "män" sittandes utanför damtoaletten nån gång hittills i livet och jag går och simmar två gånger i veckan. Vilka "män" har du sett?
Oldie, du snöar in på dina gamla åsikter, som vanligt. Detta har en knorr.

Människor är människor och kvinnorna får helt enkelt starta en sim-förening, de lär sig föreningskunskap och får samvaro. Oavsett vilka de är.

Vakna nu. Jag vill att min kvinnliga förening får använda min kommunala fotbollsplan lika mycket som vissa andra mansdominerande föreningar får. Varför är det de föreningar som gynnar män som får använda fotbollsplanen på bättre tider och mer.

Ja om vi ska hårdra det så manligt dominerade föreningar stänger ute kvinnligt dominerande föreningar från hockeyrinkar, fotbollsplaner etc . Därför ja då ska följden bli att kvinnligt dominerade föreningar stänger ute män från kvinnligt dominerande områden som kanske bibliotek , opera etc.

Ja det är otroligt löjligt att starka män retar upp sig pga administrativa beslut som att kvinnorna måste ha en förening för att få bada ifred. Detta är då enbart ett administrativt beslut. Att starta en förening är inte så svårt. Nu har beslutet tagits lokalt, kommun eller badhus, istället.

Jag diskuterar mer måste vi ha föreningar för att få samma rättigheter från kommunala institutioner?
 
När jag uppvaktades av främst somaliska kvinnor för att jag skulle driva detta politiskt - då handlade det inte det minsta om prydhet!

Det handlade om männen! De män som satt utanför damtoaletten ch fnissade upphetsat när kvinnorna kissade... Suck.
De hade inga problem med att bara med män. Men män hade problem med att de skulle bara med män.

För egen del tycker jag det är en oerhört liten uppoffring att låta de där kvinnorna simma och bara en timme eller två någon gång i månaden. Dessutom visade det sig, när idén väl prövades, att majoriteten av kvinnorna var ursprungssvenskar.....

Så ja, det är en god idé att ha speciella kvinnotider. Det är ett övergående fenomen. Tilsl det gått över så kan kvinnorna gott och väl få ha ensamrätt på badhuset den/de där timmarna.
Som administrationen är nuförtiden så behöver de starta en förening och boka träningstider för simning, likadant som simföreningar och handikappföreningar etc gör. Är det bra? Inser de att de måste starta en förening?

Jag kan tycka att det är väl utbildande och bra för dem bara de vet om att de måste starta en förening.

Varför är mäns rättigheter inom kommunala sfären så självklara? . Åtskilliga är de konståkningstjejer som fått träna sent i ishallar.

När nu mäns föreningars rättigheter så extremt okränkbara inom kommunen hur kan individuella män vara så kränkta över några badtider på någon enstaka kommunal simhall?

När det är handikappsimning så är det inget problem att simhallen stängs av. Det är kommun då också. värmen är dessutom ofta höjd i vattnet. Det är nog oftast kommun och ingen förening.

Varför är föreningars rättigheter större än enskilda människors?

Är det bra? Det kan vara bra eller är det administrativt? vi måste ha två lager av administration förstkomun och sedan föreningen, är det bra? Ger det bättre demokrati?
 
Tycker det låter som en ypperlig ide att de som vill simma själva hyr badhuset. Så gör i alla fall föreningar här när dom behöver/vill ha badhuset för sig själv, t ex dykarklubbar, kajakföreningar och tävlingssimmare.

Jag tycker separata (bad)tider i övrigt är en dålig ide. Är badhuset inte bokat ska det vara öppet för alla som följer ordningsreglerna. De som inte följer reglerna ska ju självklart avhysas.
Ja , du gillar föreningside'en , det är ju så vi traditionellt sedan 1900-talet löser saker i Sverige. Vi har föreningar.
 
Som administrationen är nuförtiden så behöver de starta en förening och boka träningstider för simning, likadant som simföreningar och handikappföreningar etc gör. Är det bra? Inser de att de måste starta en förening?

Jag kan tycka att det är väl utbildande och bra för dem bara de vet om att de måste starta en förening.

Varför är mäns rättigheter inom kommunala sfären så självklara? . Åtskilliga är de konståkningstjejer som fått träna sent i ishallar.

När nu mäns föreningars rättigheter så extremt okränkbara inom kommunen hur kan individuella män vara så kränkta över några badtider på någon enstaka kommunal simhall?

När det är handikappsimning så är det inget problem att simhallen stängs av. Det är kommun då också. värmen är dessutom ofta höjd i vattnet. Det är nog oftast kommun och ingen förening.

Varför är föreningars rättigheter större än enskilda människors?

Är det bra? Det kan vara bra eller är det administrativt? vi måste ha två lager av administration förstkomun och sedan föreningen, är det bra? Ger det bättre demokrati?
Förstår inte riktigt - argumenterar du emot mig eller håller du med mig?
 
När jag uppvaktades av främst somaliska kvinnor för att jag skulle driva detta politiskt - då handlade det inte det minsta om prydhet!

Det handlade om männen! De män som satt utanför damtoaletten ch fnissade upphetsat när kvinnorna kissade... Suck.
De hade inga problem med att bara med män. Men män hade problem med att de skulle bara med män.

För egen del tycker jag det är en oerhört liten uppoffring att låta de där kvinnorna simma och bara en timme eller två någon gång i månaden. Dessutom visade det sig, när idén väl prövades, att majoriteten av kvinnorna var ursprungssvenskar.....

Så ja, det är en god idé att ha speciella kvinnotider. Det är ett övergående fenomen. Tilsl det gått över så kan kvinnorna gott och väl få ha ensamrätt på badhuset den/de där timmarna.

Men man har väl inte gemensamma omklädningsrum? Jag förstår inte riktigt problemet med männen som sitter utanför toaletten. Har aldrig sett dessa män någonstans heller. Och, igen, det är ju i så fall männen som är problemet.

Nej, jag tycker absolut att det är fel att börja dela upp män och kvinnor på diverse inrättningar. Vad för signaler sänder det till de som är barn och unga idag?
 
Varför har män rätt att stänga ute kvinnor från kommunala fotbollsplaner när kvinnor inte har rätt att stänga ute män från kommunala badhus.

Detta är ett faktum det vet vi alla som har sysslat med lagidrotter att kvinnor får de sämsta tiderna.

Skillnaden är då att fotbollsklubbar är föreningar och dessa kvinnor som vill utnyttja badhuset fritt från män inte har någon förening utan beslutet tas kommunalt eller lokalt i badhuset.

Min Lösning för kvinnorna är då att skapa en förening för att utöva simträning. Så ser jag det som den svenska lösningen. Då kan de boka badhuset i föreningens namn för simträning. Detta ger då kvinnorna erfarenhet av att driva föreningsverksamhet. Vilket är bra men kräver hjälp att sätta igång och driva föreningen.

Är det ett problem att män stängs ute från en rättighet?
Du blandar verkligen hejvilt mellan olika problem.

Det är självklart att man kan boka en lokal eller en plan för att träna en lagidrott. Det blir för rörigt om allmänheten eller andra lag har tillträde samtidigt oavsett kön och ålder. Här stänger man inte av folk efter kön utan alla som inte tillhör målgruppen.

När det gäller fördelningen av tider så varierar det kraftigt om kvinnor blir förfördelade när det gäller tider. Är det så.att kvinnor får sämre tider så är det något som.behöver uppmärksammas och åtgärdas, men att blida en förening i syfte att ge kvinnor ensamt tillträde till badet gör varken till eller från.

När vi har män som uppför sig illa utanför damtoaletter så gör dessa det mycket sällan utanför kvinnornas när det gäller omklädningsrum på badhus då toaletter ofta ligger inne i könsskillda omklädningsrum så det känns som en konstig motivering just där
Dock ska de som inte kan uppföra sig få tillsägelser och om de inte skärper sig bli avstängda. Det gäller oavsett vem som inte sköter sig, inte bara män.

Om frågan är att kvinnor inte vågar/vill/får bada när män ( som uppför sig ) är i närheten så är det en mer komplex fråga. I det extrema får vissa kvinnor inte ens sticka näsan utanför dörren av samma skäl. Är det då rimligt att det svenska samhället ska anpassa sig efler dessa ofta religösa/kulturella krav? Det är en fråga värld en egen tråd men det handlar primärt inte om tidsdiskriminering vid lokalbokning för kvinnor eller idioter som spanar utanför toaletter.
 
Är ni som är emot kvinnotider i badhus också emot att det finns delar av eller hela gym där endast kvinnor får vara? Eller är det bara ställen som drivs kommunalt ni ställer er negativa till? Nyfiken bara.
Jag kan förstå individens önskan och behov av uppdelade badtider/gym osv, men långsiktigt så tror jag att det är helt fel väg att gå. Vi kommer aldrig komma åt det strukturella problemet om vi hanterar det med kortsiktiga lösningar.
 
Är ni som är emot kvinnotider i badhus också emot att det finns delar av eller hela gym där endast kvinnor får vara? Eller är det bara ställen som drivs kommunalt ni ställer er negativa till? Nyfiken bara.

Emot är väl att ta i, men jag tycker det är ganska fånigt att kvinnor ska förpassas till egna lokaler. Varför liksom? På gym är man för att träna utifrån sina egna förutsättningar och jag har faktiskt aldrig sett eller hört talas om vuxna tafsande, gloende eller på annat vis att nasty beteende någonstans där jag simmar eller tränar.

Att segregera (oavsett om det är pga hudfärg eller kön) är väl sällan en bra väg att gå kan jag tycka.. Beter sig någon illa så ska den portas, helt oavsett kön.
 
Är ni som är emot kvinnotider i badhus också emot att det finns delar av eller hela gym där endast kvinnor får vara? Eller är det bara ställen som drivs kommunalt ni ställer er negativa till? Nyfiken bara.

Jag är generellt emot idén att dela upp offentliga utrymmen för män och kvinnor baserat på kön. Nakna utrymmen är jag väl av gammal hävd för separering, det är ju vad jag har vuxit upp med och är bekväm med. På samma sätt har jag vuxit upp under en tid då man arbetat mer och mer för avsexualisering, att kvinnor ska kunna slippa överdelen av bikinin och att det ska finnas hen/unisex-omklädningsrum. Separata badtider är i mina ögon ett superstort kliv åt ett helt annat håll.

Men självklart väljer privata företagare vilket upplägg de vill ha medan kommunala ska vara öppet för alla.
 
Ja , du gillar föreningside'en , det är ju så vi traditionellt sedan 1900-talet löser saker i Sverige. Vi har föreningar.

Nja löser saker vet jag inte, men klart vi har en stark föreningsanda i Sverige. En förening är oftast starkare i vilja och ekonomi än den enskilde. Föreningar har stadgar som säkerställer för bidragsgivare att bidragsgivarens krav, t ex på öppenhet och allmännytta, uppfylls. Ett kompisgäng gör vad de vill och väljer "medlemmar" som de vill.
 
Men man har väl inte gemensamma omklädningsrum? Jag förstår inte riktigt problemet med männen som sitter utanför toaletten. Har aldrig sett dessa män någonstans heller. Och, igen, det är ju i så fall männen som är problemet.

Nej, jag tycker absolut att det är fel att börja dela upp män och kvinnor på diverse inrättningar. Vad för signaler sänder det till de som är barn och unga idag?
ja. Det är männen som är bekymret.

De kvinnor jag mött säger att de själva inte har något bekymmer med att bada med män. Men att MÄNNEN har bekymmer med att de badar med män.

Och visst har jag sett de där fnissande karlarna som sitter utanför damtoaletten i skolan och lyssnar koncentrerat...... De är ingen skröna. Jag har sett dem. Vi fick byta plats på dam och herrtoan.

Och vilka signaler det sänder? Jo att kvinnor - precis som män - kan få bada och röra sig i Sverige, alldeles fritt! Det är VIKTIGT. Ursäkta mina versaler men jag blir så upprörd över att svenska principer och sedvänjor ska få hindra andra från att bada och sporta.
Det kommer att gå över och de kommer att göra som vi. Men de måste få BÖRJA.

Bestraffa inte kvinnorna för att det är männen som är bekymret.
 
Jag kan förstå individens önskan och behov av uppdelade badtider/gym osv, men långsiktigt så tror jag att det är helt fel väg att gå. Vi kommer aldrig komma åt det strukturella problemet om vi hanterar det med kortsiktiga lösningar.
Det är inget långsiktigt problem.

Det går över.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp