Bukefalos 28 år!

Badkar eller dusch?

detordnarsig

Trådstartare
Jag ska renovera mitt badrum väldigt snart, och kan inte riktigt bestämma mig om jag vill ha dusch eller badkar. Nu har jag badkar, badar kanske en gång i veckan. Skulle nog kunna vara utan, men lite mysigt är det ändå...

OM jag skulle sätta in ett nytt badkar skulle jag nog välja en lyxigare modell, lite bubblor eller massage:D Men har för mig att sådana är svåra att rengöra, och om de går sönder(funktionerna alltså) måste de ju vara svårt att laga.

Sätter jag in dusch får jag ju också lite mera plats över(badrummet är som i de flesta mindre lägenheter drygt ett badkar långt och brett(fyrkantigt alltså).
Om jag sätter in duch får jag även plats med tvättmaskin.... Vilket jag egentligen inte behöver för det är inga problem att få tid i tvättstugan, som dock ligger i källaren och jag bor högst upp...

Jag kommer eventuellt sälja lägenheten om ett par år, vilket alternativ värderar köpare högst egentligen?

Alla åsikter välkomna!!!
 
Sv: Badkar eller dusch?

Jag tror köpare värderar duschkabin och tvättmaskin. Har du lite extra över så skaffa en ångdush! Fast jag för min del, jag gillar badkar. Orkade inte ens tänka över framtida köpare när vi rev ner duschkabinen och hävde in ett badkar. Nu har vi ju iofs en hel duschkabin att sätta in om vi vill, men badrummet är så litet att badkaret fick tryckas ner på plats med några millimeters mellanrum... :D
 
Sv: Badkar eller dusch?

De flesta som har barn vill gärna ha badkar. Å andra sidan smäller tvättmaskin i lägenheten också högt.

Jag hade nog satsat på en lyxigare variant av kabin med ångbastufunktion.
 
Sv: Badkar eller dusch?

Du har inte funderat på ett sitt-badkar? Då borde du få lite mer plats över, men ändå kunna ta ett bad. Jag uppskattar badkar i en lägenhet, o vill jag inte ha det, så går det alltid att slänga ut i ett senare skede. Men jag vill inte köpa en lägenhet med bara dusch, då badandet blir en omöjlighet. :)
 
Sv: Badkar eller dusch?

Jag drömmer om badkar och skulle sätta in ett på studs om det bara fick plats. Är tvättstugan bra skulle jag definitivt inte byta ut badkaret mot tvättmaskin. Vad framtida köpare värderar är också ointressant om du inte planerar att sälja inom en snar framtid. Du ska inreda efter hur du vill bo, inte efter hur andra vill ha det.
 
Sv: Badkar eller dusch?

Barnfamiljer är knappast några tilltänkta spekulanter då jag bor i en två på tredjevåningen, utan hiss.

Sittbadkar tycker jag ser lite töntigt ut:o Fast jag vet att de är väldigt bekväma. För ärligt talat tycker jag inte man ligger speciellt bekvämt i ett vanligt badkar.

Ångdusch har jag spannat in nu, verkar underbart! Dock kostar det nästan 26 000 eftersom jag inte kan ha ett 90 brett, vilket de flesta är...
 
Sv: Badkar eller dusch?

Skulle jag ha tid på mig och vara ute efter en lägenhet så skulle jag för min egen skull välja en med badkar. Är otroligt skönt att släcka alla lampor, tända levande ljus, sätta på lugnande musik och bara krypa ner under en massa bubblor, gärna med ett gott glas vin till :laugh:
Som småbarnsförälder känns det att vilket som kvittar. Sonen är ett blötdjur hur som helst, antingen han duschar eller badar, ser ut som ett leende russin efteråt ändå :angel:
 
Sv: Badkar eller dusch?

Jag hade hellre haft badkar än tvättmaskin i lägenheten. Badkar är jobbigt att rengöra dock och många menar att de ändå inte badar så de gillar inte badkaret. Men jag älskar badkar. Tyvärr har vi inget badkar i våran lägenhet och jag saknar det verkligen. Dock har vi plats för en tvättmaskin, men vi har inte satt in en i alla fall. Finns inget behov för det faktiskt.
 
Sv: Badkar eller dusch?

Badkar helt klart! Det verkar också som badkar har kommit tillbaka igen, inte länge sedan som badkar åkte ut för att en duschkabin skulle in. Men att man både kunde bada och duscha i ett badkar tänkte ingen på.

Fast jag tror inte på de där bubbelvarianterna, svåra att sköta med alla slangar och munstycken som gror/kalkar igen. Nu finns det en hel del olika former på badkar att välja på, det svåra är nog att välja :crazy:
 
Sv: Badkar eller dusch?

Helt klart badkar :)! Vi har ett Ifö-badkar som ser ut som ett modernt tassbadkar. Faktiskt riktigt bekvämt att ligga i (trots att vi har det som "bara" är 150 cm långt) - jag har varit nära att somna mer än en gång :angel:...

bettysmatte - som oftast badar FLERA gånger i veckan!
 
Sv: Badkar eller dusch?

Tack för alla svar! Har tittat på ångduschar, helt klart ett alternativ för badkar. Har nog övegett tanken på badkar, för det tar upp halva badrummet. Men om jag någonsin flyttar till hus så ska det vara badkar, helt klart!

Med ångduschen jag spannat in kan man både få ångbastu och massage, och det finns takdusch och handdusch, OCH en sits! Och musikanslutning... Frågan är ju bara hur länga tekniken håller?? Allt styrs från en display, hur länge kan man räkna med att den håller?
 
Sv: Badkar eller dusch?

Jag kan säga att mitt enda egentliga önskemål när jag letade lägenhet senast var att det skulle finnas badkar..
Men alla är väl olika..
Det är såklart viktigare att DU känner dig nöjd än att badrummet är en framtida köpares drömbadrum.
 
Sv: Badkar eller dusch?

Vi har lyxen att ha två badrum.:bow:
I det ena har vi en duschkabin och när vi skulle renovera det andra badrummet ville gubben slänga ut badkaret.

Nänä, det gick jag inte med på. Så vi köpte ett modernt badkar med tassar så nu får gubben stå i badkaret och duscha. :idea:

För ett badkar vill jag ha även om jag inte badar så ofta, men jag vill inte vara utan det heller!! :D
 
Sv: Badkar eller dusch?

Har man badkar kan man välja om man vill bada eller duscha, har man dusch finns det inga alternativ.

Tvättmaskin kan vara bra att ha men de allra flesta hur har ju tvättstuga, vars stora fördel är ordentligt med utrymme att torka tvätten på.

Själv värderar jag mitt badkar oerhört högt och skulle aldrig någonsin köpa en bostad utan badkar. Har bott i lägenhet med bara dusch och blivit deprimerad över att inte kunnat krypa ner i ett varmt bad när man kommer hem från stallet, frusen och med ömma muskler.
 
Sv: Badkar eller dusch?

Jag skulle säga att plats för en tvättmaskin är mer värd än ett badkar om jag skulle handla boende. Och då älskar jag ändå badkar...
 
Sv: Badkar eller dusch?

Jag bor iofs i hus, men håller också på och ska renovera badrummet. Det är ca 20 år sedan det gjordes vid förra gången. Och jag kommer defintivt att behålla badkaret! Inte bara för att jag har små barn (snart 2 o snart 5) som älskar att bada, utan för att det är väldigt många vuxna som på besök säger "åh du har baaadkaaar!!!" och även mäklarna som varit här har gjort tummen upp för badkaret och tyckte definitivt inte att jag skulle ta bort det vid renoveringen. Som flera andra påpekat: man kan både bada och duscha i ett badkar, men med duschkabin har man inget val. :)

PS Själv badar jag ytterst sällan, senast var nog i slutet på graviditeten med nr 2. :D
 
Sv: Badkar eller dusch?

BADKAR! Ja o min sambo saknar verkligen badkar ibland, så mysigt att kunna krypa ner i ett varmt skumbad tillsammans :love:
 
Sv: Badkar eller dusch?

Jag skulle definitivt köra på sittbadkar och tvättmaskin. Då får du ju allt i ett! I ett sittbadkar går det bra att duscha.

Jag skulle personligen aldrig köpa en lägenhet med bara dusch, bor i hyresrätt med dusch nu och tycker att det kan vara jättejobbigt! Jag badar gärna två-tre gånger i veckan. Jag har löst det lite halvt genom att ha en pall i duschen, så man kan sitta länge, men då har jag en väääldigt stor dusch också. Hade kunnat döda för ett sittbadkar :love: Det måste vara det ultimata, jag blir stressad av att ligga ner i badet för länge men att kunna sitta och bada sammtidigt...
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har drabbats av något helt oförklarligt sug efter lyx. O_o Förstår inte riktigt varför, jag har alltid varit rätt enkel i mitt...
2
Svar
22
· Visningar
3 025
Senast: Tuvstarr
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 317
Senast: jemeni
·
Hemmet Jag ska flytta till en ny lägenhet. Den är nyligen renoverad och har tidigare haft badkar (hela badrummet är dimensionerat för att få in...
Svar
13
· Visningar
3 432
Senast: Elo
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 097
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp