Badklädsaktiviteter med arbetskollegor

Att så många känner sig obekväma!? Kan det vara en yttring av den tid vi lever i, med kroppsidealen?

JAg har ju arit aktiv i föreningar större delen av livet. När jag var ung hade vår kursgård bara en dusach. Så ville man duscha fick man glatt stövla in och göra det, oavsett vilka som var där. Eller gå omkring smutsig. Bastubad förekom också och det var ingen som skylde sig. Vi var ju kompisar. Jag har aldrig varit smal men det bekymrade mig inte då. Det har kommit senare.

Numera ÄR jag obekväm med min kropp. Men kön på på personerna runt omkring stör mig mindre. Snarare så att jag är mer något mer obekväm med kvinnor eftersom jag jämför mig och skäms över mig själv. Så, hellre baddräkt tillsammans med ett gäng korpulenta herrar i övre medelåldern än bystiga kvinnor i samma ålder.

Mycket verkar ha ändrats sedan min ungdom. Även för mig. :(
För min del handlar det inte om kroppen som sådan, min eller andras, utan mer om människorna (framförallt män). Huruvida jag är bekväm med dom eller inte. Än har jag inte haft en arbetsplats där jag känt mig väl till mods med alla, med vissa ja, men inte alla.
Att bada på nakenbad eller sola topless är inte ett problem, det är ju med okända människor jag inte känner eller har/ska ha någon relation med. Med att "veta" jargongen som brukar vara bland vissa kollegor, och sen ge dom tillgången att se min avklädda kropp vill jag inte.
 
Att bada på nakenbad eller sola topless är inte ett problem, det är ju med okända människor jag inte känner eller har/ska ha någon relation med. Med att "veta" jargongen som brukar vara bland vissa kollegor, och sen ge dom tillgången att se min avklädda kropp vill jag inte.
Men fy, då begriper jag.
 
När vi åker på konferens hela företaget en gång om året får vi dela, men vi väljer själv vem vi ska dela med och man kan få enkelrum om man har speciella behov. Lite svårt att hitta ca 2000 enkelrum annars och man spenderar inte många minuter vaken på rummet.
Hur genomför en meningsfull "konferens" för 2000 personer samtidigt?
 
Hur genomför en meningsfull "konferens" för 2000 personer samtidigt?
Det brukar finnas cirka 100 sessioner (speaks, workshops etc) att välja mellan på olika spår efter intresse så får man själv boka upp sitt schema dag 1 efter vad man tycker är intressant (det svåra brukar vara att välja då det finns så mycket intressant man vill göra). Dag två delar vi upp oss i varje Craft så man får djupare sessioner mer baserat på det området man jobbar med och avslutar med en jättestor fest för alla. Funkar bra tycker jag, det viktigaste är att man har möjlighet att mötas och prata med de man jobbar med från de andra siterna. Man hyr typ hela Stockholmsmässan när man är i Stockholm så det är ett gigantiskt event.
 
Hur genomför en meningsfull "konferens" för 2000 personer samtidigt?

Nu vet jag inget om det aktuella fallet men det är på samma sätt som man genomför meningsfullt företagande på företag med flera tusen anställda.

Organisation.

Jag tror alltså inte hela konferensen är storgrupp och grupparbete om samma utmaningar. Se det mer som ett organiserat tillfälle att träffas och arbeta med utmaningar på ett sätt som inte går att göra i det vardagliga arbetet.
 
Nu vet jag inget om det aktuella fallet men det är på samma sätt som man genomför meningsfullt företagande på företag med flera tusen anställda.

Organisation.

Jag tror alltså inte hela konferensen är storgrupp och grupparbete om samma utmaningar. Se det mer som ett organiserat tillfälle att träffas och arbeta med utmaningar på ett sätt som inte går att göra i det vardagliga arbetet.
Njae...

Jag anser att en hel del sådana där megastora resa-bort jobb-konferenser, egentligen inte ger så mycket, annat än att träffa kollegor och få prata med dem, samt att ha fest.
Det bygger i bästa fall sammanhållning i företaget, vilket kan vara trevligt.

Den sortens megaenvent kostar dock väldigt mycket pengar, och trevlighetsgrejen, tar mer pengar än de ger.

Jag har inget emot trevlighetsgrejer egentligen, men i lågkonjunktur, brukar den där sortens megadyra trevlighetsgrejer försvinna rätt fort, till förmån för "picknick med närmaste arbetsgruppen".

Planerings- och informations dagar blir oerhört mycket effektivare/lärorikare i mindre grupper.
 
Det brukar finnas cirka 100 sessioner (speaks, workshops etc) att välja mellan på olika spår efter intresse så får man själv boka upp sitt schema dag 1 efter vad man tycker är intressant (det svåra brukar vara att välja då det finns så mycket intressant man vill göra). Dag två delar vi upp oss i varje Craft så man får djupare sessioner mer baserat på det området man jobbar med och avslutar med en jättestor fest för alla. Funkar bra tycker jag, det viktigaste är att man har möjlighet att mötas och prata med de man jobbar med från de andra siterna. Man hyr typ hela Stockholmsmässan när man är i Stockholm så det är ett gigantiskt event.
Vad är "speaks", "Craft"?
 
Jag studerade på Sveriges äldsta universitet... och folk var blandat klädda (nästan hela spannet men ingen som var ordentligt uppklädd till vardags). Men vi geologer är väl inte heller kända för vår fashion sense... så länge fältbyxorna är rena räknas de som prydliga ;) :D
Fältbyxor är ett okänt begrepp för mig. Typ Fjällräven och sådant är ovanligt bland humanister (humaniora ställer mycket låga krav på kläders funktioner), men jag räknar absolut sådana märken till det akademiskt ordentliga. Det är ju också rätt dyra kläder, såna märken.
 
Njae...

Jag anser att en hel del sådana där megastora resa-bort jobb-konferenser, egentligen inte ger så mycket, annat än att träffa kollegor och få prata med dem, samt att ha fest.
Det bygger i bästa fall sammanhållning i företaget, vilket kan vara trevligt.

Den sortens megaenvent kostar dock väldigt mycket pengar, och trevlighetsgrejen, tar mer pengar än de ger.

Jag har inget emot trevlighetsgrejer egentligen, men i lågkonjunktur, brukar den där sortens megadyra trevlighetsgrejer försvinna rätt fort, till förmån för "picknick med närmaste arbetsgruppen".

Planerings- och informations dagar blir oerhört mycket effektivare/lärorikare i mindre grupper.

Jag tänker att det är precis ”mindre grupper” man gör i praktiken.
 
Fältbyxor är ett okänt begrepp för mig. Typ Fjällräven och sådant är ovanligt bland humanister (humaniora ställer mycket låga krav på kläders funktioner), men jag räknar absolut sådana märken till det akademiskt ordentliga. Det är ju också rätt dyra kläder, såna märken.

I mitt fall är det nästan alltid någon form av jaktkläder. I mina kollegors fall friluftsbyxor, ibland svindyrt märke och ibland no name.

När jag pluggade var det nödvändigt att ha Lundhagskängor om man var biolog, annars ansågs man inte fältmässig ;) :D

En kursare fick faktiskt kommentaren att hennes skor inte var fältmässiga av professorn när vi var på dagexkursion (det var de inte). Hon köpte första regnstället på evigheter när vi hade första fältkursen, sådana kläder var inte hennes grej helt enkelt :laugh:
 
Då jag redan från början med kläder är svårsmält för utseendefixerade så hoppar jag i mina badshorts och bikinitopp och badar utav helvete. Badshortsen har jag av den anledningen att bikinibyxor är det obekvämaste plagg som tänkas kan - åker in mellan skinkorna och vill inte sitta kvar om man dyker.

Den här tråden gör mig både ilsket frustrerad och ledsen. Dels för att jobbaktiviteter anordnas där folk inte känner sig bekväma och för att utseende är så viktigt så att den avvikande skulle tappa förtroende i arbetsgruppen.
Snuskeriet är en realitet även i min arbetsgrupp - där är det dock två-tre medelålders kvinnor som står för de slippriga kommentarerna.
 
I mitt fall är det nästan alltid någon form av jaktkläder. I mina kollegors fall friluftsbyxor, ibland svindyrt märke och ibland no name.

När jag pluggade var det nödvändigt att ha Lundhagskängor om man var biolog, annars ansågs man inte fältmässig ;) :D

En kursare fick faktiskt kommentaren att hennes skor inte var fältmässiga av professorn när vi var på dagexkursion (det var de inte). Hon köpte första regnstället på evigheter när vi hade första fältkursen, sådana kläder var inte hennes grej helt enkelt :laugh:
Jag räknar sånt som Mycket Ordentligt, i alla fall. :)
 
Njae...

Jag anser att en hel del sådana där megastora resa-bort jobb-konferenser, egentligen inte ger så mycket, annat än att träffa kollegor och få prata med dem, samt att ha fest.
Det bygger i bästa fall sammanhållning i företaget, vilket kan vara trevligt.

Den sortens megaenvent kostar dock väldigt mycket pengar, och trevlighetsgrejen, tar mer pengar än de ger.

Jag har inget emot trevlighetsgrejer egentligen, men i lågkonjunktur, brukar den där sortens megadyra trevlighetsgrejer försvinna rätt fort, till förmån för "picknick med närmaste arbetsgruppen".

Planerings- och informations dagar blir oerhört mycket effektivare/lärorikare i mindre grupper.

Det tycker som tur var inte ledningen på mitt jobb! Jag tycker det är jätteintressant att få insikt i vad andra gör på företaget, få insyn i hur de andra teamen jobbar och hur de tänker och på så sätt lära sig av varandra och utnyttja den gemensamma kunskapen man har i företaget och befästa gemensamma mål. Planera sitt eget projekt gör man hemma, de här dagarna är endast till för att sprida och dela kunskap mellan varandra. Samt att mötas och umgås och ha kul.

Om man jobbar i en inte så konjunkturkänslig branch med höga marginaler och hundratals miljoner dollar i vinst är det en ganska liten utgift i det stora hela. Men vi har dragit ner från två gånger per år till en :D
 
Fältbyxor är ett okänt begrepp för mig. Typ Fjällräven och sådant är ovanligt bland humanister (humaniora ställer mycket låga krav på kläders funktioner), men jag räknar absolut sådana märken till det akademiskt ordentliga. Det är ju också rätt dyra kläder, såna märken.
Fast de är väldigt hållbara, i två bemärkelser: Mitt ena par fjällräven byxor, inköpta i slutet på 1990-talet, är fortfarande i användning, och (nästan) hela. Fickornas kanter är lite fransiga, och så har det elastiska nere vid tryckknapparna där man drar år runt (lundhags-)kängorna blivit mindre elastiskt. Då används dessa byxor nästan dagligen under delar av året, och har alltså använts så under 20-års tid! Byxorna funkar både till vandring i skog och mark, till skidåkning, vid jakt, och som bra byxor med mycket fickor när man kör häst i skogen...

Snacka om miljövänligt! Och inte dyrt alls, om man slår ut inköpskostnaden på 20 år, snarare än på en säsong...

Exakt samma modell finns att köpa nu också.

När fransarna vid fickorna började komma för ett par år sedan, köpte jag ett par exakt likadana igen...
Jag räknar med att ha dem ungefär lika länge...
 
Det tycker som tur var inte ledningen på mitt jobb! Jag tycker det är jätteintressant att få insikt i vad andra gör på företaget, få insyn i hur de andra teamen jobbar och hur de tänker och på så sätt lära sig av varandra och utnyttja den gemensamma kunskapen man har i företaget och befästa gemensamma mål. Planera sitt eget projekt gör man hemma, de här dagarna är endast till för att sprida och dela kunskap mellan varandra. Samt att mötas och umgås och ha kul.

Om man jobbar i en inte så konjunkturkänslig branch med höga marginaler och hundratals miljoner dollar i vinst är det en ganska liten utgift i det stora hela. Men vi har dragit ner från två gånger per år till en :D
Det du säger, om själva konferensen, är både bra och dåligt på samma gång.

Det är oftast bra att träffas, i största allmänhet, men hur det kan bli så väldigt mycket mer än envägskommunikation från företagsledning/ägare till anställda återstår att förklara.

Vill man styra sitt företag hårt, t.ex. skapa en känsla av samhörighet, och att det som företagsledningen säger och tycker är det enda rätta, så är megastora konferenser med fest, jättebra för företagsledningen.

Ur ett miljöperspektiv, är sådana events tämligen usla. I synnerhet om det handlar om att massor med folk ska skickas dit med hjälp av flyg.

Ur ett arbetstagarperspektiv, så är eventsen tveksamma, i synnerhet om man bara pratar om hur gulligulligt allt kan vara, och hur fantastiskt företaget är, och avstår från att prata arbetsmiljö, arbetsvillkor och dylikt, i vid bemärkelse.

I synnerhet om arbetsmiljö frågor diskuteras väldigt lite under resten av året.

Hundratals miljoner dollar i vinst eller ej, är i sig ointressant.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
494
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 100
Senast: Pratsch
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 534
Senast: TinyWiny
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 522
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp