Badrum utan att kakla

Går det att få till ett snyggt badrum utan att kakla?
Det tycker jag. Om inte mina badrum redan var kaklade, så skulle jag välja någon av de moderna våtrumstapeterna och -golven.

Här är några exempel:
IN_24554001_25903102_25903034_001_400_10000.jpg


IN_25905141_25903120_25906034_001_400_10000.jpg


betonggolv.jpg
 
Mina svärföräldrar renoverade ett av sina badrum och använde sådana där klick-skivor på väggarna. De är i plast, blev faktiskt skitsnyggt!!

Våtrumsmattorna idag är ju dessutom väldigt mycket snyggare än vad de var för 20 år sedan. Finns massor med snyggt.
 
Finns även speciell färg så man kan måla. Det måste vara rätt grundskydd dock, men sen finns en hel uppsjö av färger att välja på.
 
Såvitt jag förstått innehåller nästan alla våtrumstapet PVC vilket ju inte är en så hälsosam plast.
 
Detta är inte heller gk av f-bolagen.

Du menar att plastmattor för badrum inte är godkända av f-bolaget? märkligt då i princip alla lägenheter har detta inkl väldigt många hus. I trähus föredrar man tex matta då de rör sig och man på så sätt slipper ev sprickor i fogarna. VI ska bygga nytt hus och har fått rådet att inte kakla innan huset "satt" sig.
 
Du menar att plastmattor för badrum inte är godkända av f-bolaget? märkligt då i princip alla lägenheter har detta inkl väldigt många hus. I trähus föredrar man tex matta då de rör sig och man på så sätt slipper ev sprickor i fogarna. VI ska bygga nytt hus och har fått rådet att inte kakla innan huset "satt" sig.
Du skrev inte plastmatta,du skrev våtrumstapet,det är skillnad på dom
 
Mitt råd är att kolla så det är en lösning som försäkringsbolaget är ok med. Jag har stått med en vattenskada och det är inte roligt någonstans. Hade inte försäkringsbolaget tagit det hela hade jag inte haft råd att åtgärda den.
 
Fast det där godkänner inte försäkringsbolaget,får du en vattenskada får du stå för det själv.

En del försäkringsbolag tar inte vattenskador alls om man inte har en tilläggsförsäkring. Bolagen har börjat bli mer restriktiva verkar det som. Anledningen är troligen att de våtrumslösningar som erbjuds idag inte är bra. En kakelfog blir våt inom några sekunder då någon duschar. Det tar sedan 3 månader innan den är torr, under förutsättningen att ingen duschar under tiden. Detta enligt uppgift i tidningen Gård & Torp. En majoritet av de tätskikt som finns idag håller inte måttet. Fukten kryper igenom. Dessutom är tätskikten giftiga.

Dessvärre är försäkringsbolagen lite efterblivna för de godkänner inte andra lösningar som kan vara bättre. Möjligen kan man få till något undantag om man dokumenterar nog hur man har gjort.

Att använda material som tål vatten är en metod. Sen kan man alltid skydda material från vatten, t.ex. genom att använda en duschkabin.

Jag ska själv bygga om badrummet på sikt så jag har börjat läsa på lite, men kommer att behöva mer kunskap/hjälp för att få ett badrum som fungerar, utan att använda hälsovådliga material. Att det inte kommer att gå att försäkra är en risk jag tar. (Det är inte försäkrat nu heller då jag valde bort tilläggsförsäkringen.)
 

Liknande trådar

Hemmet Vi ska renovera två badrum, ett som är befintligt idag och ett som ”inte finns”, det är en toalett idag som ska byggas ut så det ryms...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
5 794
Senast: BernT
·
Hemmet Ska göra årets tråkigaste inköp, en ny toalett! Men jag blev osäker på om man får med allt man behöver när man köper toalett eller ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 769
Hemmet Jag har ett ganska litet badrum som jag skulle vilja ha en tvättmaskin till. Hade helt klart varit enklare platsmässigt med en toppmatad...
Svar
4
· Visningar
563
Senast: Dorinda
·
Kropp & Själ Hur funkar det, när behovet verkligen finns, personerna inte klarar sig utan hjälp men ekonomin är katastrof? Mamma ramlar titt som...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 508
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp