Badrumshjälp

Amha

Trådstartare
Vårt hus är snart klart, eller.. bottenvåningen av det. På övervåningen ska det komma upp ett badrum med kakel och klinker och jag får spel på färgval. Buke kan ju allt så nu ber jag om hjälp!

Vi vill ha matta färger (absolut inget glansigt!), lite dämpade och naturligare färger. Inga krumilurer men lite spräckligt är helt ok.

Badrummet kommer vara litet, ungefär 4 kvm tippar jag på att det blir, och med snedtak. Iom snedtaket kommer det ju bli rätt mycket vitt också så det bör inte vara någon katastrof med mörkare färger.
 
Vi har precis renoverat vårat badrum och är jättenöjda. Kanske något ljusare än du tänkt dig?
20220305_160504.jpg
 
@Amha
Tack. Är ju rätt ljus klinkers, men eftersom kommoden och badrumsskåpet (som inte syns på bilderna, men är inbyggt mittemot toalettstolen) är så mörka så känns det som det tonas ner lite. Klinkersen heter Chalon Cream och finns också i Grey och beige
 
Nu var ju detta golvet inte vad ni ville ha, men det går ju att se bortom det, för min poäng var att det är liksom svårt att få för mycket vitt på en liten toalett. Även om man hade valt ett ljust golv här inne hade det fortfarande inte varit för ljust eller för fräscht.
1646775560858.png
 
Nu var ju detta golvet inte vad ni ville ha, men det går ju att se bortom det, för min poäng var att det är liksom svårt att få för mycket vitt på en liten toalett. Även om man hade valt ett ljust golv här inne hade det fortfarande inte varit för ljust eller för fräscht.
Visa bifogad fil 87086
För oss är det inte ett alternativ. Vi önskar göra det mer dämpat.
 
Jag hade kört på större plattor, och ett lite mörkare golv och ljusare vägare men ändå inte vitt. Såg klinker för golvet som var grått och rosabeige i stora plattor som därmed gav både varma och kalla toner. På väggarna hade jag då om jag ville ha just ombonat tagit ett gammalrosa med lite beige i för att fånga upp golvet men ändå ge det ännu mer varmt ljust som oftast uppfattas om ombonat.
 
Är just nu renoverartagen, tvärr har inte maken hängt på än då han insett hur dyrt det är med badrum.
Samma granitklinker på vägg och golv.
Vi ska ha Bricmate Glanshammar, underbar färg och ytkänsla.
Kommod Björbo skogsgrön eller Heaven Valnöt
 
@Amha
Tack. Är ju rätt ljus klinkers, men eftersom kommoden och badrumsskåpet (som inte syns på bilderna, men är inbyggt mittemot toalettstolen) är så mörka så känns det som det tonas ner lite. Klinkersen heter Chalon Cream och finns också i Grey och beige
Väldigt snyggt, vilken kommodserie är det.
Vill ha ett sånt handfat.
 
Jag hade kört på större plattor, och ett lite mörkare golv och ljusare vägare men ändå inte vitt. Såg klinker för golvet som var grått och rosabeige i stora plattor som därmed gav både varma och kalla toner. På väggarna hade jag då om jag ville ha just ombonat tagit ett gammalrosa med lite beige i för att fånga upp golvet men ändå ge det ännu mer varmt ljust som oftast uppfattas om ombonat.
Jag har funderat på stora plattor med men jag tror det kommer upplevas som trångt med för stora plattor. Tror 20/20-plattor är max.

Rosa går bort, den går inte riktigt in under naturligt för mig. Stenfärger, grön, brun osv.
 
Är just nu renoverartagen, tvärr har inte maken hängt på än då han insett hur dyrt det är med badrum.
Samma granitklinker på vägg och golv.
Vi ska ha Bricmate Glanshammar, underbar färg och ytkänsla.
Kommod Björbo skogsgrön eller Heaven Valnöt
Blir det samma färg som golvet på alla väggar? Jag har nämligen tittat på såna färger jag känner är trevliga och kan tänka mig samma på både vägg och golv men blir inte riktigt klok på om man vågar. Min hjärna hade blivit jätteglad då intrycken blir färre men det blir dyrt att göra om ifall det blir konstigt 😬 tänker isf att man bryter av med handfat, badkar osv för att liva upp.
 
Jag tycker att grått är snyggt. Mörkgrå klinker och ljusgrå kakel kanske? Vi har mörkgrått klinker och vitt kakel. Men mörkgrå+ljusgrå blir också snyggt. Jag personligen har svårt för beige, brun och grön. Men grått är supersnyggt!
 
Jag har funderat på stora plattor med men jag tror det kommer upplevas som trångt med för stora plattor. Tror 20/20-plattor är max.

Rosa går bort, den går inte riktigt in under naturligt för mig. Stenfärger, grön, brun osv.
Jag står precis inför att börja renoveringen av mitt ca 3 kvm badrum. Jag tänkte mig också mindre kakel först, men planeraren föreslog stora (25x40) för att det ger en mera enhetlig känsla i ett litet badrum ( i stora också förstås). Jag kollade på en massa bilder på nätet och kom till att mindre plattor faktiskt ger ett oroligt intryck. Jag tänker att det ändå kommer att finnas tillräckligt med "plotter" här och där sen då badrummet väl är i användning.
 
Badrummet känns renare i stil och ger lite hotellkänsla med enhetligt kakel i små badrum. Det är det som är vanligast just nu. Sen finns ju plattorna i olika storlek i samma serie. .
Vårt badrum är inte stort så vill jag ta ut svängarna med färg så får det bli handukarna
 
Jag tycker att grått är snyggt. Mörkgrå klinker och ljusgrå kakel kanske? Vi har mörkgrått klinker och vitt kakel. Men mörkgrå+ljusgrå blir också snyggt. Jag personligen har svårt för beige, brun och grön. Men grått är supersnyggt!
Jag hittade en svinsnygg grön. Det var oväntat men då var det inte grön-grön utan det var lite marmoraktiga detaljer, ganska mörk och man fick tänka till för att se att det faktiskt är grön. Men den kostade därefter 🙈
 
Badrummet känns renare i stil och ger lite hotellkänsla med enhetligt kakel i små badrum. Det är det som är vanligast just nu. Sen finns ju plattorna i olika storlek i samma serie. .
Vårt badrum är inte stort så vill jag ta ut svängarna med färg så får det bli handukarna
Ja det kanske vore något att prova! Ska kolla vad maken tycker :)
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är med i ett väldigt spännande projekt på jobbet och det bästa stället att vända sig till för att få inspiration är förstås Buke...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: majola
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 013
Senast: Habina
·
Hemmet Vi ska renovera badrummet i stugan vi hyr ut. Vi ska INTE höja hyran. Vi brukar höja hyran mellan hyresgästerna istället. Men det som...
Svar
17
· Visningar
1 372
Senast: Miks
·
Hemmet Vi tycker inte om kakel och klinker i vårt badrum, men det är inget fel på det egentligen förutom utseendet. När vi flyttade in hade vi...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
10 464
Senast: Daff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp