Badrumskaos

MadicDomino

Trådstartare
Ni minns denna tråden kanske? -> http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1134933&highlight=badrum

Vi är nu inflyttade i vår hyresrätt och jag spenderade hela går dagen med att skubba badrummet med en nagelborste, kalkosan mm. Rent blev det i allafall!
MEN. Problem ett, Jag sköljde väggarna försiktigt, blev lite vatten på golvet inte särskilt mycket. 15 min senare, knackar husväktare eller vad han är, och säger att det droppar ifrån grannens tak som bor under oss. (eftersom klockan var efter kl 17. Kl var max 18) Blir tillsagd att skrapa undan vatten så fort som möjligt. Sagt och gjort!

Min sambo bestämmer sig att lägga sig ett bad. Och när han tappar ut vatten, börjar översvämningen (tacka gudarna att jag gick förbi rummet...) Hallen blev dränkt i vatten, vi var som tur snabba så parkettgolvet gick att rädda.
Men avloppet tog inte emot vattnet!!! (som ni säkert redan luskat ut.)
Grannen knackar på och säger att det droppar från hennes badrumstak igen.. Stackars sambon fick ta smällen, hon förstod verkligen inte hur mycket vatten det kom och hur synd det var om henne. Detta var ju verkligen inget vi kunde hjälpa. Första gången var där inte alls mycket vatten. Max 0,5 cm vatten på golvet. Andra gången var ju läget lite mindre under kontroll..

Iallafall, när sambo pratade med grannen i hennes lägenhet, öppnar jag upp avloppsluckan och får upp en hög med hår (fd. personen som bott här har nog glömt att flyttstädat...) OCH EN BIT METALRÖR!!! Vattnet flöt undan fort, när jag fick bort detta.

Kollar in under badkaret och ser att denna biten rör (det är en böj på ett rör!) att det är sista delen ifrån själva badkarets rör till avloppet, som liksom vinklar ner vattnet i badkaret. Hela röret som fortfarande sitter på plats är mer eller mindre sönder rostat. :eek:

Golvet i hallen har inte rest sig. Men, jag har en känsla att hela badrummet är garanterat fuktskadat ifall det börjar droppa av max 0,5 cm vatten på på golvet. (Badrummet i fråga är ett halvkaklat badrum ifrån -55!) Hantverkaren kommer aldrig komma åt att byta röret och jag har en känsla att sista böjen behövs, eftersom det stänker lite in under badkaret om man spolar i badkaret nu. .

Kan jag kräva att få rummet undersökt mot fuktskador? När jag flyttade in tänkte jag inte på att kolla in i avloppet, eftersom de borde vara checkat innan vi flyttade in? Ligger felet hos oss, kan vi bli ersättningsskyldiga? Hur illa tror ni skadan är i detta badrum... ? Skriver till er, eftersom ni är garanterat snabbare att svara än min hyresvärd och HRF. Felet ska anmälas så fort hyresvärden är på jobb, ska även kontakta HRF.


/ En som är extremt äckelmagad för avlopp och tassar nu försiktigt i trappen för slippa träffa grannen under. :cry:
 
Senast ändrad:
Sv: Badrumskaos

Det har satt något silicongrejs runt röret till vaskvattnet. "För det rinner där igenom ner till grannen.. " Och de kollade på avloppet och suckade typ.. :crazy: Jag hade gjort ett bra jobb på att tömma det iallafall.. :mad:
Rörmockaren ska hit och kolla om man kanske kan göra åt något till röret.

Men, nu står jag här paff igen. Borde de inte göra mer? Tanke med att det runnit ner till grannen redan? Fuktan borde ju krypa in, tanke med vattenånga och sådär? Blir rätt immigt där inne när man duschar. Mögelrisken? :crazy:
 
Sv: Badrumskaos

immigt blir det ju med hög fuktighet, temperatur och dålig ventilation, det är väl inte så konstigt.

regnar det in hos grannen är detjgenomsurt. beviserligen håller inte fuktspärren.

Det är nog bara att göra om göra rätt, är det från 55 har det varit dags i 40 år att göra om badrummet.
 
Sv: Badrumskaos

Enligt grannen via hantverkare har det droppat ner via röret första gången och andra kommit några droppar från hela taket. Hua.. :crazy:

Är det möjligt att övertala min hyresvärd till detta? Känns lite som vi sitter i kläm "eftersom att vi är vanliga människor som inte kan något om badrum" och de är hantverkare. Kan jag tvinga dem kolla fuktighet i väggar och likande? (går detta att mäta på något sätt?) Och om de vägrar, hur kopplar jag in hyresgästföreningen?

Kan vi bli utsatta för en hyreshöjning för att de renoverar badrummet när det utslitet? Örk. Vilket helvete detta blev. :crazy: Flytten blev plötsligt otroligt tråkig och onödig, eftersom vi flyttade ifrån en nyrenoverad (-2009) lägenhet på 45 kvm med hög hyra till en äldre på 85 kvm för en hyra som ligger en tusing över den nyrenoverade... :cry:
 
Sv: Badrumskaos

fuktmätning i vägg, golv och tak är inga konstigheter. Till dt har vilken besiktningsman som helst redskap. Det är inga konstigheter, utan hör till rutin vid besiktning av ex vindar och källare.

bor du i en hyresrätt och själv inte har gjort något så är du inte skyldig för underhåll av ytskikten, men jag har själv aldrig bott i hyresrätt så kan inte svara för skillnader mellan hyresrätt och borätt.

hyresvärden bör ju ha en renoveringsfond, för sin egen skull såväl som de boende, men har han inte renoverat badrummet på 57 år så vet man ju inte?! det kan ingen annan än hyresvärden svara på.

Jag vet att du som bostadsrättstillägg för att gardera dig för skador som kan åsamka dig och dina grannar, vid exvis fuktskada, men tror knappast detta behövs med hyresrätt, då borde det hetat lägenhetstillägg.

oavsett vilket så lär ni bli utan badrum några månader om det skall torkas ut ordentligt + renoveras.
 
Sv: Badrumskaos

Vad brukar det vara för färg under ett badkar? Typ betong väl?
Det är svart överallt under till.

Bjuder på en bild på röret och inne under badkaret! Tycker jag kan tyda en fog där under!
419293_10150642502249277_729664276_8605008_2078441607_n.jpg
 
Sv: Badrumskaos

Har inspekterat det svarta lite mer. Petade på det med ett skaft. Det verkar typ "plastit" med luftbubblor över allt i plasten. Försökte skrapa lite försiktigt med får jag inte av något. (Badrummet är ifrån -55 eller -85, men vi tror det är -55)

Dock så kliade som sören i näsan och ögonen efter bara tittat dit under i ca 5 min. Mattan är nyligen dammsugad, så det är knappast den, plus jag brukar inte reagera på damm så jätte mycket. MÖGEL? Brukar badkar ha en svart plastig grej under sig?

Kom och tänka på att sambon har blivit rätt nysig och hostig denna veckan. (vi har bott här i en vecka nu!) Han har nog spenderat mer tid i badrummet än jag, tror jag. Han är inte allmän påverkad (som om han vore förklyld), utan bara hostar och nyser. Tacka gudarna att vi nt har barn..
 
Senast ändrad:
Sv: Badrumskaos

Skickade låååååååångt mejl till hyresvärlden igår. Idag ringde de ! (ovanligt snabbt!!)

Gjorde en lista
- Blandaren i badrummet läcker
- Badkarsdetaljer är rostiga och badkaret saknar emalj och man ser ner till metallen.
- Uppborade saker som sitter i kakelfogarna är lösa
- Vi saknar fungerande duschmunstycke
- Röret under badkaret, som är knäckt och har delvis stopp.
- Rör som tappar färg
- Saknas kakelplattor och avloppsgaller
- Det mystiska svarta under badkaret som kliar i ögon och näsa.

Idag lämnar de en duschslang&munstycke ! Och den 14: de kommer de och fixar avloppet. Och ev. följer en besiktningsman med.
 
Sv: Badrumskaos

Aha! Då kan vi iallafall avgöra att badrummet är garanterat ifrån -55 då!
Men kan denna tjära skapa irritation i näsa och ögon?
 
Sv: Badrumskaos

Det behöver väl inte stå i relation till tjära eller kallasfalt? Det kan ju mycket väl vara mögel om ni har haft problem med avloppet och det stått vatten där en längre tid. Uppenbarligen är det ju fukt mellan våningarna, och det lär ju utveckla sig negativt med omedelbar början.
 
Sv: Badrumskaos

Jag håller med Lovisaleonora_, det är snarare det ni inte ser som skapar problem än det ni ser. När man ser mögel har det gått väldigt långt och då luktar det normalt sett också väldigt mycket mögel.
 
Sv: Badrumskaos

Jag känner inte direkt någon mögeldoft. Utom att det är lite "rå"luft i badrummet. Kliandet i näsan börjar när man varit där inne ett tag utan att duscha eller badar. (Vattenångan kanske gör så det inte kliar?)

Enligt hantverkarna rinner det endast ner via handfatets vattenledningar. Så länge det inte blir översvämning borde det inte rinna ner? Och skapa mögel? Har jag ingen aning om hur ofta eller hur hon duscha. Dock har lägenheten ståt tom sedan minst oktober förra året. Bara mina funderingar kan inget om mögel. :crazy:

EDIT: Stoppade in huvudet under badkaret och luktade. Luktar väldig väldigt sunkigt där under. Och medelbart började klia i näsan och svida i ögonen.
 
Sv: Badrumskaos

Men herregud, du har ju själv berättat att det gick vatten genom taket ner till grannen under?! Hur skulle det INTE kunna vara fukt hela vägen igenom?!
 
Sv: Badrumskaos

Jo, men det verkar "bara" rinna ner när det är vatten på golvet i hörnet där rören är. Och droppar ner i samma hörn i grannens tak! Alltså det rinner via rören. Blir det mögel efter efter bara lite vatten i hörnet och en översvämning?

Jag är bara nyfiken! Kan inget om mögel som sagt!:o
 
Sv: Badrumskaos

Men snälla du, hur tror du vattnet - oavsett var det kommer ifrån och när - kommer ner en våning? Att det är rördragning som slutar i taket?

Nej, det går ju (självklart) genom bjälklaget och där stannar ju fukten om den inte torkas ut. Och hur skulle den torkas ut? Har ni haft uppe ytskikten och haft avfuktare eller?

Nä, det är fukt i bjälklaget och beroende på vad det ligger där (i en tidigare lägenhet var där sand, vilket gjorde att mögeln var direkt farlig när de väl bröt upp golvet) börjar det mögla olika snabbt.
 
Sv: Badrumskaos

Jag uppdaterar min egen tråd!

I Juli månad började en av stammarna läcka ifrån vår "vägg"granne ner till grannen under. Denna person var inte hemma på 2 veckor.. Så när han kom hem, så stod där vatten på golvet... Då fick hyresvärden fart i benen och allt skulle fixas NU! Stammarna blev snabbt fixade med något medel (tydligen billigare än att byta ut alla stammar?) och NU (då) var det plötsligt MEGAAKUT att riva ut badrummen. I julimånad sa dom att dom skulle börja i början eller slutet av augusti. Veckorna gick, månaderna gick och NU idag började dom!

Halva badrummet är utrivet (vår toalett + vask står i trapphuset av någon anledning :D:p) och kaklet nerslaget. Stanken som möte oss i dörren stinker mögel och fukta.. När vi öppnade badrumsdörren för att kolla, var det så illa att det stack i ögon och näsa. :crazy:

I morgon rensar dom ut resten och sätter in fläktar och mög. Tydligen trodde dom att det skulle vara en liten fuktskada. Tjiiii fick dom, det var en stor fuktskada, så det blir dubbla fläktar i 3-4 veckor. Istället för en fläkt i 2 veckor. :crazy: Badrummet är egentligen inte så stort, ca 4,5 kvm.

Och just det. På nattetid får vi göra våra behov i en frystoa (Läskig sak!) och en annan toa i andra trappen på dagtid. Duscha får vi göra kvällstid i en nyrenoverad lägenhet inne i stan. ( 20 mins gång :grin: )

Livet är allt underbart..
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 683
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 067
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 234
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 072
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp