Badrumsrenovering

misan

Trådstartare
Nu börjar det äntligen bli dags att börja planera badrummet! Men det är ju så många beslut!! Först och främst såklart - matta eller klinker? Väggarna är vi nog inne på kakel eller panel nertill och nåt annat ovanför, typ.. ;)
Hallen utanför har bröstpanel som är blålaserad, ovanför tapet från anno 1905 med blå blommor, hela huset går i gammal/lantlig stil (eftersom vi bor på landet :D) så nåt åt det håller. Jag såg en bild på ett badrum med tegel upptill, kan inte bestämma om det var snyggt eller konstigt! Nån som har ett sånt? Eller andra bra förslag på vad man ska tänka på eller inte göra?

Vi har tänkt ha dubbeltvättställ, ev Ikeas men hittar ingen bra kommod till, det får plats en 120, ev 140 så varför inte ha så stor som möjligt?! ;) Idéer o tankar kring det?? Funderar bara lite på om vi ska ha en kommod eller bara köpa ett stativ och sen bygga på plats för det är redan vägg på båda sidorna, men, då är det kanske svårt att passa in lådor, vilket jag egentligen tycker är mer praktiskt än hyllor...
 
Sv: Badrumsrenovering

Vi ska renovera vårt badrum i sommar eller nästa år. En sak vi redan planerat är golvvärme i alla fall. ;)
 
Sv: Badrumsrenovering

klinker

snyggare snyggare snyggare

höjer dessutom värdet på badrummet mer än vad matta gör

hade jag haft kakel på väggen så hade jag kaklat hela vägen upp till taket. det är superfult med halvkaklade väggar :p
 
Sv: Badrumsrenovering

Klinker på golvet och kakel hela väggarna såklart, håller med Teamlundver, det höjer värdet rejält!

Vi ska göra om badrummet i år eller nästa.
 
Sv: Badrumsrenovering

Golvvärme är redan bestämt, det glömde jag säga för det är så självklart ;-)
Hmm inte blivit klokare än på klinker eller matta, det är ungefär de för-/nackdelarna vi har tänkt på. Ingen som har bild på ett snyggt badrum? Har googlat massor såklart och hittat några vi gillar delar av men inget sådär wow än. Ev nåt grå/vit rutigt golv, väggarna är nästan svårare för jag gillar inte helvita badrum men vill såklart att det är ljust och fräscht.
 
Sv: Badrumsrenovering

Fördelar med plast är att det är enklare att rengöra, saker går inte sönder lika lätt om du tappar, mjukare att gå på och tapeten/golvet följer med när huset rör sig utan att spricka och gå sönder.

Men kakel och klinker är oftast snyggare.
Men numera finns det ju lite att välja på när det gäller våtrumstapeter/golv så det finns faktiskt en del snyggt.
Så jag är inte helt främmande för badrum i plast även om jag nog oftast tycker att kakel och klinker är snyggare :)
 
Sv: Badrumsrenovering

Kakel och klinker.
Vi har nyligen fått vårt badrum helt renoverat, och övervägde aldrig ens matta.
 
Sv: Badrumsrenovering

Vet inte om det här funkar, men provar iaf
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150630172846809&l=b81861947b
Så ser badrummet ut uppe, svartvit plastmatta, silvergrå panel med vit väv ovanför, vitlaserat tak upp till nock med bruna bjälkar, och smideskrona :-)
Visst är det snyggast med klinkers, men ärligt talat tycker jag nog det är skönare att gå på matta, även om vi ska ha golvvärme är det skönt att inte behöva ha på den för fullt särskilt som tumlaren står där inne och värmer upp en hel del..
 
Sv: Badrumsrenovering

Nu ska ni få en badrumschock ;-) - vårat nuvarande badrum nere http://www.facebook.com/photo.php?fbid=358761211808&l=4db95e942f
Det syns inte så bra med inredning och sånt, men till vänster ser man hörnet på toaletten, bredvid den står ett skötbord. Höger sida är alltså tvättstället, funderar nu på att kapa halva väggen och ha glasblock på övre delen. Rakt fram, mitt framför det enda lilla fönstret står tvättmaskin med tumlare på, och bakom väggen på vänster sida står ett brunt (vad annars?! ;)) högskåp.
Planen nu är att vi ska ta en del av klädkammaren bredvid så badrummet blir L-format in till höger efter väggen så tvätt o tumlare ska stå där, samt en bänkskiva på fönsterväggen för tvättvikning/sortering/blöjbyten osv.
 
Sv: Badrumsrenovering

Vi har genomgående tegelgolv på hela bottenvåningen, så också i badrummet. En naken tegelvägg och badkaret inmurat i samma tegel (från början av 1900-talet, väldigt vackert). Dubbelhandfat med specialmurad underdel (som själva handfatet vilar på) och handsmidd järnstång för handdukar i fronten. Duschhörnen är väl tilltagen, utvändigt i tegel och invändigt i mosaik.

Badkar, handfat, mosaik och toalett går i vitt för att bryta av mot lerfärgade väggar och tegel (färgen tar upp nyansen i murbruket). Blir inte mörkt då det är ett väldigt stort rum och har stort fönster.

Vi är nöjda, det blev väldigt bra. Och går väl ihop med resten av huset. Hittills har ingen kräks när de kommit in, får se om det ev. blir ett tidningsreportage vad det lider...
 
Sv: Badrumsrenovering

Kan du inte lägga ut bilder?? Det låter jättesnyggt! Vi har tegel på väggen i både köket och vardagsrummet så det skulle kunna bli riktigt snyggt i badrummet, bara vi kan bestämma vilket "tema" det ska va.. men vill ju att det passar in i resten av huset.
Lite av hallen http://www.facebook.com/photo.php?fbid=464945791808&l=eebf672808, badrummet är första dörren, som för övrigt också har fått nya fina dörrhandtag.
 
Sv: Badrumsrenovering

Vi har genomgående tegelgolv på hela bottenvåningen, så också i badrummet.
.

Det var en idé. Hade tänkt skjuta badrumsrenoveringen på framtiden men en vattenskada ser till att den måste göras nu, omedelbart nu. :crazy:

Problemet för oss är att vi har ett gammalt hus på torpargrund som rör på sej.

Vi kommer kakla i duschen men inte övriga väggar, vis av erfarenhet från tidigare gång. (Vattenskadan är i tvättstugan vägg i vägg med badrummet.)
Frågan är om vi vågar och vill ha klinkers på golvet.

Hrm. Har du inga bilder? Blev nyfiken på tegelgolvet. :)
 
Sv: Badrumsrenovering

Matta så att man slipper att slå sönder allt som man tappar.

Vad brukar du tappa på badrumsgolvet så det går sönder?

Jag har alltid haft klinkergolv i mina lägenheter och har aldrig tappat något som har gått sönder. Men när jag tänker efter så har jag nog ingenting i badrummet som skulle kunna gå sönder. Det enda är väl blomkrukan, men det är inte så ofta jag tappar blomkrukor varken i badrummet eller någon annanstans :p
 
Sv: Badrumsrenovering

Vad brukar du tappa på badrumsgolvet så det går sönder?

Jag har alltid haft klinkergolv i mina lägenheter och har aldrig tappat något som har gått sönder. Men när jag tänker efter så har jag nog ingenting i badrummet som skulle kunna gå sönder. Det enda är väl blomkrukan, men det är inte så ofta jag tappar blomkrukor varken i badrummet eller någon annanstans :p

Va? Vad olika liv vi lever :laugh:

Blomkrukor javisst! Parfym- och andra doftflaskor. Vin- eller ölglas. Listan kan göras längre. Men jag vill ha klinkers men frågan är om vi vågar. ;)

Vi har klinkers med värme i hallen. Helt underbart när katter/hundar/ungar/gubbar rusar in våta/snöiga. :laugh:
 
Sv: Badrumsrenovering

Men seriöst, håll i sakerna? :p
Vin eller ölglas, vad äckligt att ta med dem in på toaletten. Slutar man att ta in sånt på toan så har man ju två saker mindre att bekymra sig om.

Jag ser inte heller något problem med klinker. Jag tappar sällan något på golvet. Kan vara en hal tvålflaska någon gång men de går ju inte sönder.
 
Sv: Badrumsrenovering

Herregud, enda stället jag dricker champagne är i badkaret! Verkar väldigt läskigt att halsa den, så det får bli i glas faktiskt.
 
Sv: Badrumsrenovering

Haha!

Jag antar att de menar att de tar in vin- och ölglas när de går på toaletten på fester. Visst att man vill hålla koll på sitt glas, men åh så ohygieniskt.
 
Sv: Badrumsrenovering

Kl

Vi har helkaklat. Snyggt om inte annat ;) med golvvärme.

På toaletten har vi mörkgrått på golvet och vitt blankt på väggarna. Stilrent tidlöst och lättmatchat.

I badrummet valde vi lite mönster, det är grått i olika nyanser (lite åt det blå hållet). Blankt både på golv o vägg, kändes lite lyxigare ;)

En länk till bild på badrummet: http://m30.photobucket.com/albumview/albums/giggsan/Badrum 2007/badkar2.jpg.html?o=1 (om det funkar sitter på mobilen)
 

Liknande trådar

Hemmet Äntligen har vi fått tummen ur och börjat göra huset till vårt. Det var nästan ny rustat när vi flyttade in, men oj vad 3 år med...
Svar
1
· Visningar
991
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Nybörjarponny!
  • Hö- och halmskörd 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp