Ponylove

Trådstartare
Hej,


Någon som har en badtunna?
Har funderat på en Vedeldad badtunna men vet inte vad man ska satsa på.
Någon som har och kan tipsa om för och nackdelar? Vad är bra att tänka på när man planerar var den ska stå?

Vilken prisnivå skall man satsa på?
Har inte tänkt att man ska kunna vara 15 pers i tunnan utan kanske 4-5 st vuxna.
 
Ja! Har du egen ved? Vi fick elda en dag för att kunna bada på kvällen, en enkel modell badtunna. Mycket trevligt. Det gick nog en skottkärra ved och tog en evighet att fylla så det gjordes inte samma dag. Nu finns ju massvis med alternativ. Den vi köpte kostade inte mer än femton tusen och de är väl inte så farligt dyra nu heller.
 
Ja! Har du egen ved? Vi fick elda en dag för att kunna bada på kvällen, en enkel modell badtunna. Mycket trevligt. Det gick nog en skottkärra ved och tog en evighet att fylla så det gjordes inte samma dag. Nu finns ju massvis med alternativ. Den vi köpte kostade inte mer än femton tusen och de är väl inte så farligt dyra nu heller.
Har tillgång till ved inom familjen så att säga.
När jag läst på olika hemsidor där tunnor sälj sägs det att det ska ta ca 2,5 h att elda. En hel dag låter ju jobbigt....
 
Vi började med vedeldad några år, men det var mycket planering, tid att elda, rengöra, fylla...
Nu har vi ett spabad ute som är varmt hela tiden, och vi kan hoppa i närhelst lusten faller på 💦 Maken badar en stund varje morgon innan jobbet, och jag några kvällar i veckan. På helgen tillsammans, gärna söndag morgon, kanske med champagne om inga måsten är planerade 🥂 Terapibadet kallar vi det. Man pratar mycket när man sitter där 😍
Men det är ju andra pengar 💵
 
Några grannar för länge sedan glömde att tömma så allting frös. Mindre bra vad jag förstod.
Supermysigt att bada men ganska mycket meck.
 
Hej,


Någon som har en badtunna?
Har funderat på en Vedeldad badtunna men vet inte vad man ska satsa på.
Någon som har och kan tipsa om för och nackdelar? Vad är bra att tänka på när man planerar var den ska stå?

Vilken prisnivå skall man satsa på?
Har inte tänkt att man ska kunna vara 15 pers i tunnan utan kanske 4-5 st vuxna.

Ja, är inne på andra tunnan. Den första höll i 10 år och var i trä och intern kamin - mycket meck de sista åren då den började läcka ganska mycket.

Nu satsade vi på en trätunna med insats i plast istället och extern kamin, snäppet mindre, men också mindre vattenvolym både att fylla och värma. Efter ett halvår supernöjda.

(Vi använder badtunnan som del av verksamhet)
 
Ja, är inne på andra tunnan. Den första höll i 10 år och var i trä och intern kamin - mycket meck de sista åren då den började läcka ganska mycket.

Nu satsade vi på en trätunna med insats i plast istället och extern kamin, snäppet mindre, men också mindre vattenvolym både att fylla och värma. Efter ett halvår supernöjda.

(Vi använder badtunnan som del av verksamhet)
hur lång tid tar den att värma?
Kan tänka mig att intern plast blir mer lättskött?
 
Även om vedeldad är jättemysigt skulle jag aldrig välja det framför eluppvärmt spabad, just pga att möjligheten till spontanbad försvinner. Krävs ju några timmars planering, som redan skrivits, plus att det är svårare att hålla en ”lagom”, jämn temperatur. Men är man inte ute efter att vardagsbada utan mer vid speciella/sociala tillfällen eller så, så funkar det ju.
 
Även om vedeldad är jättemysigt skulle jag aldrig välja det framför eluppvärmt spabad, just pga att möjligheten till spontanbad försvinner. Krävs ju några timmars planering, som redan skrivits, plus att det är svårare att hålla en ”lagom”, jämn temperatur. Men är man inte ute efter att vardagsbada utan mer vid speciella/sociala tillfällen eller så, så funkar det ju.

Och jag väljer det varje dag framför att låta el gå till att hålla värme för att eventuellt ta ett bad.

(Nu har jag inte el på badplatsen heller så valet finns inte :-))
 
Vi började med vedeldad några år, men det var mycket planering, tid att elda, rengöra, fylla...
Nu har vi ett spabad ute som är varmt hela tiden, och vi kan hoppa i närhelst lusten faller på 💦 Maken badar en stund varje morgon innan jobbet, och jag några kvällar i veckan. På helgen tillsammans, gärna söndag morgon, kanske med champagne om inga måsten är planerade 🥂 Terapibadet kallar vi det. Man pratar mycket när man sitter där 😍
Men det är ju andra pengar 💵
Vad blir elkostnaden per månad för ert spabad (på ett ungefär)?
 
Och jag väljer det varje dag framför att låta el gå till att hålla värme för att eventuellt ta ett bad.

(Nu har jag inte el på badplatsen heller så valet finns inte :-))
Ja, som sagt, det beror ju helt på hur ofta man använder det. Jag tar gärna en sådär 10-15 min innan läggdags, och det är ju inte riktigt aktuellt med en vedeldad. :)
 
Jag hittade en artikel: https://villalivet.se/om-pool/goda-rad-for-spakopare/

Jag hade gärna haft ett spabad (välisolerat och anpassat för kallt klimat osv.) om jag bott så det hade funkat. Jag hade aldrig skaffat en vedeldad tunna. Jag skulle vilja kunna bada när som helst och inte behöva vara hemma halva/hela dagen och elda först. T.ex. kunna ta ett bad på fredag kväll efter jobb.
 
Vi har en! Vi skulle ha velat ha en extern kamin, lättare att ordna ett lock till den då. Jag upplever att det nästan tar längst tid att fylla med vatten, inte riktigt lika lång tid att elda. Plast invändigt. Lättskött!
 
Vi började med vedeldad några år, men det var mycket planering, tid att elda, rengöra, fylla...
Nu har vi ett spabad ute som är varmt hela tiden, och vi kan hoppa i närhelst lusten faller på 💦 Maken badar en stund varje morgon innan jobbet, och jag några kvällar i veckan. På helgen tillsammans, gärna söndag morgon, kanske med champagne om inga måsten är planerade 🥂 Terapibadet kallar vi det. Man pratar mycket när man sitter där 😍
Men det är ju andra pengar 💵
Vad jag längtar till vi kan bada och dricka bubbel igen 🤩
 
Vi köpte en vedeldad tunna till stugan vi hyr ut, många år sedan, men vi fick det inte riktigt att fungera, svårt att hålla kvalitén på hygienen och det tog allt sin tid att värma upp. Fungerar kanske bättre idag? Vi gjorde som @Tajger och investerade i spabad istället, betydligt enklare att underhålla och lättare till spontanbad.
 

Liknande trådar

Tjatter Bästa Termomuggen? Jag har en från Thermos som jag använt i tio år kanske, men efter nästan daglig andvändning tänker rjag nog en ny...
Svar
10
· Visningar
259
Senast: Mabuse
·
Mat Jag fyller snart 30 år och ska anordna en fest för familjen. Då jag bor 60 mil från alla andra i familjen lånar jag brorsans hus och...
Svar
8
· Visningar
817
Senast: mamman
·
Fritid Min man fyller snart 40år. Tanken är att han ska få ett interrailkort så att vi kan tågluffa genom Europa. Vi ska till Belgien och...
Svar
5
· Visningar
314
Senast: VLMF
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 676
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp