Bäckenfraktur - vill skriva av mig om kampen.

Jätte tråkigt med din häst, håller tummarna för att den blir så pass bra att den kan få ett drägligt liv.

Men jag tycker det är tråkigt att veterinären utsätts för så pass mycket smutskastning. Det var givetvis fel att en så pass dålig häst skickades hem utan att orsaken till hältan kunde lokaliseras.
MEN säkert 95% av alla hästägare tror att liknande hältor sitter "högt", gärna i höften... Medan det i själva verket är ca 95% som faktiskt är en hovböld eller i lite mer sällsynta fall en hovbensfraktur.
Så jag tycker INTE det var fel att veterinären verkligen gjorde allt för attutesluta den vanligaste orsaken först.. Men man skulle såklart inte skickat hem din häst förrän orsaken rätts ut..
 
@Pegasus Jag säger inte att veterinären gjorde fel i att tro att det var en hovböld. Veterinären gjorde fel som dels fortsatte karva upp dagen därpå fast jag tydligt bad om att vänta tills jag var där. Eftersom inte hältan slocknade första gången vi bedövade strax ovanför kotan och ned så satt ju inte hältan där? Röntgen bilderna sa inget och ingen reaktion på visitertången dagen där på heller. Där kunde vi ha släppt den teorin men det gick heller inte att bolla om andra idéer. Samt tycker jag det var jävligt dumt att inte följa den enda ledtråden vi hade. Hade du betalt 30000kr i veterinär räkningar där du inte fick svar på Varför hästen är 3.5grad halt av 5 på full dos metacam när du försökt resonera med din veterinär om olika möjligheter så hade du nog känt samma sak. För precis så var det. Han var där i en vecka, ansåg att dom uteslutit fraktur/fissur och skickade hem honom med smärtlindring och hoppas på att det är muskulärt och skulle gå över. Inget intresse av att leta vidare, bedöva, ta prover på muskler etc.
Ingen förklaring till varför min häst var så halt men 30000kr fattigare. Smutskastning om du vill, jag berättar bara vad som hände och hur jag upplever situationen.

Så det var guld med en veterinär som tog tag i problemet fast det var svårt.
 
Jag tycker inte det är fel att kritisera veterinären. Jag har erfarenheter av både bra och dåliga veterinärer och jag har lärt mig och vågar numera vara både mer insatt och ifrågasättande. Jag upplever att det är det ända sättet och tyvärr upplever jag att man som djurägare är väldigt utlämnad.
Jag tycker du har gjort helt rätt och din häst har tur att ha dig som ägare!
 
@hjarterdam Jag har varit med om exakt samma sak! Min häst fick 2010 en bäckenfraktur, och för att göra lång historia kort så blev inte han heller "upphängd", utan fick vara hemma i sin box i stallet, efter några månader med butta så kunde han få komma ut i sjukhage och där låg han i halmbädden jag hade gjort åt honom på marken och kikade på de andra hästarna.
Han linkade sig fram mellan box och hage morgon och kväll, men så fort han kom in/ut så la han sig ner och låg sedan tills nästa gång man kom.

Jag bestämde mig några veckor efter att han börjat få komma ut i hage för att han skulle få avsluta sitt liv ute på halmbädden i hagen, då han inte ens försökte resa sig själv. Bokade tid för avlivning med veterinär och allt var planerat. Några dagar innan avlivningen när jag skulle ta in honom skrittade och TRAVADE :laugh::rofl: han runt i hagen när jag kom dit.

Veterinären trodde att det helt enkelt var så att han inte vågade lita på att benet faktiskt skulle hålla, och att någon av de andra hästarna lockade upp honom och han insåg att det faktiskt gick att busa lite trots allt. :bow:

Och detta var nog ca 4 månader efter skadetillfället.

Behöver jag säga att jag avbokade veterinären och att han idag är en glad 23 årig pensionär? :d
 
Tack alla för era stöd!

@elaktroniqe åh. Vilken solsken historia! Min häst är tyvärr tvärt om, han belastar sitt ben ganska mycket. Han har aldrig varit den som känner efter.. vilket är frustrerande. Just nu går hans hälta upp och ned så vi oroar oss för att han håller på att utveckla artros. :( Men han ska få gå ut på betet ensam till midsommar och gå hela sommaren. Så får vi se vad som händer..
 
All heder åt dig @hjarterdam! Starkt av dig att fortsätta!

Stallägarens åring fick bäckenfraktur och den hästen hängde i vagga hemma idag så mår hästen toppen och ska snart börjas rida in så får man se vad kroppen tolererar.
 
@hjarterdam Jag har varit med om exakt samma sak! Min häst fick 2010 en bäckenfraktur, och för att göra lång historia kort så blev inte han heller "upphängd", utan fick vara hemma i sin box i stallet, efter några månader med butta så kunde han få komma ut i sjukhage och där låg han i halmbädden jag hade gjort åt honom på marken och kikade på de andra hästarna.
Han linkade sig fram mellan box och hage morgon och kväll, men så fort han kom in/ut så la han sig ner och låg sedan tills nästa gång man kom.

Jag bestämde mig några veckor efter att han börjat få komma ut i hage för att han skulle få avsluta sitt liv ute på halmbädden i hagen, då han inte ens försökte resa sig själv. Bokade tid för avlivning med veterinär och allt var planerat. Några dagar innan avlivningen när jag skulle ta in honom skrittade och TRAVADE :laugh::rofl: han runt i hagen när jag kom dit.

Veterinären trodde att det helt enkelt var så att han inte vågade lita på att benet faktiskt skulle hålla, och att någon av de andra hästarna lockade upp honom och han insåg att det faktiskt gick att busa lite trots allt. :bow:

Och detta var nog ca 4 månader efter skadetillfället.

Behöver jag säga att jag avbokade veterinären och att han idag är en glad 23 årig pensionär? :d

Ojoj bara 4månader?. Känns som om det inte är så lovande för min häst då..
Så här rör han sig 5½månad efter skadan. :(
 
Var inne på ultraljud för ca 2v. Dom tyckte leden såg fin ut och dom tyckte det var dags att försöka räta ut muskulaturen. Förra veckan var han blockhalt igen. Får metacam och nu är han pigg igen.
Ska äta metacam ytterligare en vecka.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 187
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 597
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Överproduktion av hud?
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp