M

maiden

Har inga erafrehneter alls av detta men fick nyss reda på att det är på detta min häst ska stå i blivande stallet.
Måste man inte kalka?
Han sa att han brukar ha in mycket med halm, mockar inte ut kisset och inte endel av bajset. Kalkar inte eller gör något övrigt. Funkar detta? :confused:
 
Det funkar alldeles utmärkt. ;)

Det luktar inget och det blir helt torrt.

mvh Jessica
 
Jag kalkar inte heller på mina bäddar, men använder Stallosan F. Det funkar bra för mig i alla fall!
 
Stallosan är ju bättre än kalk. Men DYRT! Jösses, jag höll på att svimma när jag frågade efter priset!
 
När jag hade bädd tog jag bort all bajs (varför lämna kvar? det förstår jag inte :confused:), jämnade till bädden och hade på mer spån (alt. halm) vid behov.
Inget kalk för han stod i utebox med grovt grus som golv, så det behövdes inte. :smirk:
 
Man lämnar kvar gödsel för att bädden ska börja brinna, det gör den inte annars.

mvh Jessica
 
Jo, jag vet att det är dyrt. Men en 30kg säck kostar i alla fall betydligt mindre än de där små 8(?)kg paketen... Och så tar det ju en hel del bakterier och virusar! Och så luktar det så gott :) Och allt blir rosa :D

Har det även till mina getter, de går på bädd inne hela vintern och Stalosan är effektivt mot juverinflammationer/infektioner och klövproblem. Och så tar det även coccidioser. Strör lite i hönshuset med. Det går åt en del, men det är det banne mig värt!
:banana: :banana: :banana:
 
Okej, jag var lite orolig. Jag mockar inte själv utan det ingår, stallägaren är en bonde. Jättesnäll men har alltid gjort allt på sitt sätt. han har tydligen haft in ett jättelager halm i Luddes blivade box på 28 kvadratmeter :D Känns lite dumt om jag skulle ta ut allt detta för att lägga in kalk. känns som om jag bara kommer dit och bestämmer. tex så är jag den enda som velat ha analyserat hö :p
Så detta funkar endå? det verkar ju som om det funkat för honom med brinnandet å så men just hur fräscht det blir :confused:
 
Stallosan F, det hade jag aldrig hört talas om men låter ju vettigt. Hittar man det på Lantmännen? Hur dyrt? :D
 
28 kvm!!!!! :eek: Det är ju som en liten lägenhet. :rofl:

Det blir helt frächt på ytan, men självklart lite "görigare" om man gräver i bädden, men det ska man ju inte göra så det löser sig självt. :D

mvh Jessica
 
Ja, läntmännen. Tror vi ger ca 350 spänn för 25 eller 30kg. Men det är drygt!!! Så i slutändan blir det inte dyrt.
 
Nej, kalk använder man för att få bort kisslukten.

Jag tycker det är mer effektivt med Stalosan F. Det binder ammoniak...lukten försvinner direkt, tar död på fluglarver och en del bakterier och virusar i bädden, minskar risken för coccidios, förbättrar klöv/hovhygienen, mm mm. Dessutom är det drygt. Jag använder det inte heller varje gång jag mockar, utan vid behov. Men det gör man som man själv vill.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 700
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 544
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 551
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 266

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp