Bäddsoffor

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
Min mamma har en sommarstuga som hon gärna ser att vi skulle utnyttja mer men problemet är att det är ont om sängplatser.
Mitt förslag att ta en 120 säng och ha mycket kuddar i så att den även fungerar som soffa föll inte i god jord.
Så nu tittar vi efter en bäddsoffa, min kära mor är mest intresserad av hur soffan ser ut och hur den är att sitta i, men jag är på jakt efter en bäddsoffa som även är skön att sova i.
Så nu frågar jag er, finns det sådana bäddsoffor som är sköna att sova i? Eller som man åtminstone står ut att sova i mer än en natt. :crazy:

Det kommer till största del vara vuxna som ska sova där, barnen har en våningssäng som man som vuxen slår huvudet i taket i om man försöker sätta sig upp.
 
Sv: Bäddsoffor

Vi har en Månstad från IKEA. Den fungerade som vanlig säng på lite drygt halvtid innan jag och sambon flyttade ihop (han hade den i sitt dåvarande studentboende, vi sov oftast där). Den kan kompletteras med en bäddmadrass av något slag (om det är en tunnare kan den förvaras i schäslongen dessutom) så blir det skönare att sova, men funkar helt okej utan också ifall man inte är jättekräsen.

Nu har nog Månstad utgått från deras sortiment, men det finns en del begagnade, samt att det kommit en ny (som verkar vara i det närmaste likadan) som heter Friheten. Ganska kompakt soffa med schäslong och blir väl ungefär 140cm utbäddad. Kanske kan vara ett alternativ?
 
Sv: Bäddsoffor

Håller med om Månstad, har haft en sån och var väldigt nöjd. När jag skulle köpa bäddsoffa tyckte jag det svåraste var att hitta en bäddsoffa som var bekväm att sitta i, alla bäddsoffor var så hårda och stumma. Vet inte hur det är idag.
 
Sv: Bäddsoffor

Håller med om Månstad, har haft en sån och var väldigt nöjd. När jag skulle köpa bäddsoffa tyckte jag det svåraste var att hitta en bäddsoffa som var bekväm att sitta i, alla bäddsoffor var så hårda och stumma. Vet inte hur det är idag.

Ja det är väl där vi krockar lite min kära mor och jag... Jag tycker inte soffan behöver vara jätteskön att sitta i, utan sova är viktigast. Men mamma tycker tvärt om... ;) Men jag ska ha lite utkik efter Månstad på blocket!
 
Sv: Bäddsoffor

Har man extra madrasser i så brukar de flesta bäddsoffan bli ok. Sånna madrasser som till tältsängar brukar räcka, lätta att förvara i/bakom soffan också.
 
Sv: Bäddsoffor

Maken och jag sov länge på en futonmadrass innan vi skaffade "riktig" säng. Vi hade en metallstomme som fälldes till säng eller stod mer upprätt som soffa. Jag tyckte att madrassen var gudomligt skön, och även trevlig att sitta på som soffa. Hur pass lätt man hittar dessa i Sverige vet jag inte. Vi bodde i USA när vi hade den.
 
Sv: Bäddsoffor

Har man extra madrasser i så brukar de flesta bäddsoffan bli ok. Sånna madrasser som till tältsängar brukar räcka, lätta att förvara i/bakom soffan också.

Jag skulle helst slippa extra madrasser, men det är ju en lösning!

Futonmadrass skulle mamma aldrig gå med på, hon vill ha en snygg soffa! ;)
 
Sv: Bäddsoffor

Jag hade också en Månstad från Ikea i mitt första egna hem. Jag går dock emot de andra och säger att den var fruktansvärd att sova i! Det beror kanske lite på att jag hade en ganska tunn bäddmadrass, men den var verkligen stenhård. Vi sov i den en natt medan vi tapetserade om i vårt sovrum. Dagen efter tapetserade vi som sjutton för att slippa sova i bäddsoffan ytterligare en natt! :eek:

Nu har vi en Ektorp hörnsoffa (även den Ikea), som även är bäddsoffa. Betydligt trevligare både att sitta och sova i! :) tror den blir 160 utbäddad dessutom.
 
Sv: Bäddsoffor

Jag håller i och för sig med om att den är hård, men jag tänker att det är lite vad för smak man har. Jag trivs generellt bättre i hårda/fasta sängar än mjuka, så jag sover följaktligen riktigt bra i Månstad. (Bäddmadrassen vi har till är bara någon cm tjock.)

Den är helt ok att sitta i också, vi har den i vardagsrummet nu. Sitter bättre i schäslongänden än i den vanliga soffdelen dock.
 
Sv: Bäddsoffor

Här är ytterligare en variant på futon soffa:

sofabeds-cheap-46192207992457190.jpg


Jag har en ganska exakt sådan fast med tjockare madrass som är helt ok att sova på, aningens hård tycker min rygg men perfekt att ha i en liten lya. Ikea, what else? ;)
 
Sv: Bäddsoffor

Den madrassen ser väldigt mycket tunnare (och lite sladdrigare) ut än den vi hade i USA. Vår var också tjockare och gav ett jättebra stöd :). Många bäddsoffor är annars för mjuka och "hängmattiga", tycker jag. Ja, de är verkligen praktiska om man har liten plats och behöver ha en kombinerad soffa/säng!
 
Senast ändrad:
Sv: Bäddsoffor

Ser ut som min. Nackdelen är att den är för kort/obekväm att ligga i när den är en sittmöbel, jag ligger gärna i soffan (vanlig tresits) o slötittar på TV/somnar.
 
Sv: Bäddsoffor

Ektorp tittar jag på lite... Det får nog bli en utflykt till Ikea med mamma någon dag...
 
Sv: Bäddsoffor

De blir ju korta när de viks på det hållet tyvärr. Vår veks åt andra hållet och var bra mycket längre, eftersom vi satt på långsidan (eller hur man nu ska uttrycka det ;) ).
 
Sv: Bäddsoffor

Sent svar men ändå ;)
Jag gillar inte att sova i Ektorp, tycker det blir en konstig skarv av bädd delen, kan vara värt att tänka på och kolla kanske?

Jag har själv Karlstad (givetvis med IKEA) och tycker den funkar bra både som soffa och säng, brukar sova i den på sommaren för mitt sovrum blir som en egen liten bastu här hemma.
 
Senast ändrad:
Sv: Bäddsoffor

Jag hade Ektorp hos mig, när jag var sjuk eller soffdegar dag så bäddade jag ut och sov/låg i bäddsoffan, mkt skön tyckte jag iaf :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 322
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·
Hemmet Det får bli en bäddsoffa i nya hemmet, kruxet är att den skall vara både skön att sitta i (mer hänga framför TVn än att sitta med fina...
Svar
5
· Visningar
1 515
Senast: Askur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Fem och en halv veckas semester. Jag har ingen aning om när jag hade så lång semester sist, eller om jag ens har haft det någon gång...
Svar
0
· Visningar
345
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp