Bänkskiva Ikea (måttbeställd)

BernT

Trådstartare
Ska byta bänkskiva i huset vi köpt och tänkte ta en från Ikea i år så ska vi göra en riktig renovering nästa år. Och ja bänkskivan måste bytas i år för den är så ful att det gör ont i ögonen.

Behöver måttbeställa en + få den ursågad för diskho, ugn och blandare. Samt limma/montera fast diskho. Nån som gjort detta på Ikea och vet hur lång tid det tar? Står 4-6 veckor men kan man lita på det? Tänker speciellt nu när det är lite oroligt i världen.

Måste nämligen boka hantverkare redan nu för montering och installera blandare och jag kan ju boka en tid om 7 veckor, men då måste ju skivan ha kommit. Om jag ser efter 6 veckor att den blir ytterligare 2-4 veckor sen så är det för sent att boka om hantverkaren.

Hur fasen gör man? Is i magen och chansa att Ikeas 4-6 veckor stämmer?
 
Ska byta bänkskiva i huset vi köpt och tänkte ta en från Ikea i år så ska vi göra en riktig renovering nästa år. Och ja bänkskivan måste bytas i år för den är så ful att det gör ont i ögonen.

Behöver måttbeställa en + få den ursågad för diskho, ugn och blandare. Samt limma/montera fast diskho. Nån som gjort detta på Ikea och vet hur lång tid det tar? Står 4-6 veckor men kan man lita på det? Tänker speciellt nu när det är lite oroligt i världen.

Måste nämligen boka hantverkare redan nu för montering och installera blandare och jag kan ju boka en tid om 7 veckor, men då måste ju skivan ha kommit. Om jag ser efter 6 veckor att den blir ytterligare 2-4 veckor sen så är det för sent att boka om hantverkaren.

Hur fasen gör man? Is i magen och chansa att Ikeas 4-6 veckor stämmer?

Jag har jobbat med reklamationer på den avdelningen och ja, för det mesta stämmer det. Sen kan skit alltid hända och det kan bli förseningar.
Det händer att de kommer i fel mått (rätt enligt beställning men att kund eller säljare rört till det), skadats i transporten eller att leverantören gjort fel. Så, det kan bli tokigt. Men, i de allra flesta fall går det bra.
Om världsläget påverkar vet jag inte (var dessutom skitlänge sen jag jobbade där 😅), men hör med säljarna på varuhuset 👌
 
Jag har jobbat med reklamationer på den avdelningen och ja, för det mesta stämmer det. Sen kan skit alltid hända och det kan bli förseningar.
Det händer att de kommer i fel mått (rätt enligt beställning men att kund eller säljare rört till det), skadats i transporten eller att leverantören gjort fel. Så, det kan bli tokigt. Men, i de allra flesta fall går det bra.
Om världsläget påverkar vet jag inte (var dessutom skitlänge sen jag jobbade där 😅), men hör med säljarna på varuhuset 👌
Jag ville boka mätning men det kunde man inte. Man kan boka mätning för kök men de mäter INTE bänkskiva, lät jättekonstigt 😅

Men ska mäta 700 gånger typ tänkte jag 🙈 har inga mått just nu för vi bor ju inte där, ska fråga om jag kan få komma och iaf mäta skivan så jag kan beställa den så har vi några veckor extra på oss.
 
Jag ville boka mätning men det kunde man inte. Man kan boka mätning för kök men de mäter INTE bänkskiva, lät jättekonstigt 😅

Men ska mäta 700 gånger typ tänkte jag 🙈 har inga mått just nu för vi bor ju inte där, ska fråga om jag kan få komma och iaf mäta skivan så jag kan beställa den så har vi några veckor extra på oss.

Du menar att de kommer hem? Nä den servicen har nog aldrig funnits tyvärr.
Jaa, klokt att beställa i så god tid som möjligt OM något skulle strula.
 
Ska byta bänkskiva i huset vi köpt och tänkte ta en från Ikea i år så ska vi göra en riktig renovering nästa år. Och ja bänkskivan måste bytas i år för den är så ful att det gör ont i ögonen.

Behöver måttbeställa en + få den ursågad för diskho, ugn och blandare. Samt limma/montera fast diskho. Nån som gjort detta på Ikea och vet hur lång tid det tar? Står 4-6 veckor men kan man lita på det? Tänker speciellt nu när det är lite oroligt i världen.

Måste nämligen boka hantverkare redan nu för montering och installera blandare och jag kan ju boka en tid om 7 veckor, men då måste ju skivan ha kommit. Om jag ser efter 6 veckor att den blir ytterligare 2-4 veckor sen så är det för sent att boka om hantverkaren.

Hur fasen gör man? Is i magen och chansa att Ikeas 4-6 veckor stämmer?
🤔 Vi gjorde det för två år sedan men jag mins inte om det var något strul med leveranstiden, vi beställde så mycket från många olika håll att jag gav upp. 😁
Själva installationen var lätt, men vi hade vår vvs kille på plats. :)
 
Ska byta bänkskiva i huset vi köpt och tänkte ta en från Ikea i år så ska vi göra en riktig renovering nästa år. Och ja bänkskivan måste bytas i år för den är så ful att det gör ont i ögonen.

Behöver måttbeställa en + få den ursågad för diskho, ugn och blandare. Samt limma/montera fast diskho. Nån som gjort detta på Ikea och vet hur lång tid det tar? Står 4-6 veckor men kan man lita på det? Tänker speciellt nu när det är lite oroligt i världen.

Måste nämligen boka hantverkare redan nu för montering och installera blandare och jag kan ju boka en tid om 7 veckor, men då måste ju skivan ha kommit. Om jag ser efter 6 veckor att den blir ytterligare 2-4 veckor sen så är det för sent att boka om hantverkaren.

Hur fasen gör man? Is i magen och chansa att Ikeas 4-6 veckor stämmer?

Heh, vår bänkskiva var försenad ungefär 3 månader..
 
Du menar att de kommer hem? Nä den servicen har nog aldrig funnits tyvärr.
Jaa, klokt att beställa i så god tid som möjligt OM något skulle strula.
Trodde det var det mätservice var, den för typ 1300. Åh kommer säkert gå på röven.
 
🤔 Vi gjorde det för två år sedan men jag mins inte om det var något strul med leveranstiden, vi beställde så mycket från många olika håll att jag gav upp. 😁
Själva installationen var lätt, men vi hade vår vvs kille på plats. :)
Ja vi ska ha en hantverkare som får göra allt för han ska ändå göra lite annat. Vill inte installera själv för kan inte + gör så mycket annat så skönt slippa en grej iaf 😅
 
Du kan väl köpa bänkskiva var som helst, bauhaus, k-rauta, övrig bygghandel.
Jo men jag vill ha just denna som jag sett ut annars måste jag ändra stänkskydd (ska byta det oavsett iofs men måste tänka ut nytt isåfall) osv. Har tänkt ut allt hur det ska funka estetiskt 😄 men kan man be en snickare såga ut då, blir det liksom bra?
 
Jo men jag vill ha just denna som jag sett ut annars måste jag ändra stänkskydd (ska byta det oavsett iofs men måste tänka ut nytt isåfall) osv. Har tänkt ut allt hur det ska funka estetiskt 😄 men kan man be en snickare såga ut då, blir det liksom bra?
Dom kanske har något motsvarande.
Ja, dom kan såga ut.
 
Jo men jag vill ha just denna som jag sett ut annars måste jag ändra stänkskydd (ska byta det oavsett iofs men måste tänka ut nytt isåfall) osv. Har tänkt ut allt hur det ska funka estetiskt 😄 men kan man be en snickare såga ut då, blir det liksom bra?
Sambon sågade ut till vår spis, det är inte svårt. Lite trixigare med nedsänkt diskho för en amatör, men det borde en hantverkare klara av. :)
 
Ja vi ska ha en hantverkare som får göra allt för han ska ändå göra lite annat. Vill inte installera själv för kan inte + gör så mycket annat så skönt slippa en grej iaf 😅
Förstår precis, så här två år senare när det fortfarande finns massor att göra och jag vill helst vinna på triss, dra på en månads semester och allt är klart när jag kommer hem. 😇😁
 
Jo men jag vill ha just denna som jag sett ut annars måste jag ändra stänkskydd (ska byta det oavsett iofs men måste tänka ut nytt isåfall) osv. Har tänkt ut allt hur det ska funka estetiskt 😄 men kan man be en snickare såga ut då, blir det liksom bra?
När vi renoverade köket beställde vi skiva och min son som gick sista året som snickare i skolan sågade enkelt ut får spishäll och diskho. Så det borde vara enkelt för en snickare 😅
 
Vi har köpt bänkskiva från Ikea och de höll leveranstiden. Men däremot så var den skadad när den kom fram så de fick göra en ny.
Jag hade nog tänkt omvänt om jag vore dig. Prata med snickaren, de måste väl vara vana vid att saker blir försenade eller strular? Våra hantverkare brukar alltid ha andra jobb de kan ge sig på istället då och så får man boka in på nytt inför nästa leveransdatum.
 
Jag har två måttbeställda som kom inom utlovad tid. Med förborrade hål och underlimmad ho. Barnets pappa har också måttbeställt och fått leverans enligt ök.
 
Vi beställde typ i november och bänkskivan kom enligt plan. För oss hade de dock sågat hålet för diskhon för stort 🙈.

Felet berodde på deras nya rotsystem som inte hade den diskho vi ville ha. Hon som ritade upp allt la till en annan ho som såg liknande ut. Trots att det noterades typ 10 gånger att det skulle vara annan ho tänkte de inte på det när de la beställningen på skivan. Vi orkade inte vänta 6 veckor på en ny skiva så vi åkte helt sonika 10 mil och köpte den andra hon (den var slut i vårt närmsta varuhus). Vad gör man inte 😅. Vi är nöjda med slutresultatet i alla fall, även om det blev lite annorlunda än vi tänkt 😊.
 

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för erfarenheter kring bänkskiva i kalksten? Vi har hela tiden varit inne på att vi ska ha en bänkskiva i kompositsten, tills...
2
Svar
35
· Visningar
2 413
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 409
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 514
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 084
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp