Bärrandsröta på fånghäst? =/

Alexandra_W

Trådstartare
Lägger ut den ur fångtråden då den riskerar att inte få svar i fångtråden (jag har tagit delar av frågorna där men inga svar). Det är ju dessutom bärrandsrötan jag vill ha 'hjälp' med.

Men, herrn får bärrandsröta i en hiskelig fart =/ Inte oväntat men väldigt olägligt. Har ingen historia av bärrandsröta, aldrig haft (dock har fbl fått lite problem nu, inte haft förr).

Står boxad dygnet om. Permanentbädd. Botten är spån, sen pga spånbrist fick jag byta till torvmix (5% spån i den) i vintras. Funkat bra för honom, så även när jag fick tag i spån så har han fått fortsätta med torvmix. Inga problem med röta/hovarna som sagt.

När han fick fång vräkte jag in spån ovanpå. Problemet med spån är att det är oemotståndligt kul att gräva i. Vilket gör att han gräver i spånet, ner i bäddbotten. Torv gräver han inte i om inte HUNGERN slår till, spån gräver han i för det är kul..

Så, han gräver sig genom spånet, ner i torven och ner i bäddbotten. Det gör ju dels att han vänder upp äckel, och dels att han kör ner spånet i torven, så spånet 'försvinner'. När det är mest torv igen gräver han inte.

Det rek inte att jag slänger ut bädden just nu och gör en ny av spån, pga grävlustan i spån, och att det tar ett tag innan bädd sätter sig, dvs han skulle tyvärr stå hårt.

Det är de taskiga förutsättningarna. Så som sagt jag är eg inte förvånad han får bärrandsröta. Strålarna och sulorna är torra, hårda och fina. Men bärranden, det går att kratsa otrevliga mängder 'vitt mjöl', och de blir djupare för var dag som går. Värst på väsida (VF och VB) av ngn anledning.

Jag har hela tiden han stått boxad kratsat hovarna två ggr per dag, men det räcker ju inte till alls, uppenbart.

Vad kan/ska jag göra? Nu ikväll så hade jag i kopparsulfatgröt, ingen aning hur länge det sitter kvar dock, men det och tjära var det enda jag hade hemma såhär 'akut', och tjära kändes som ett dåligt val? Risk att stänga in bakterier?

Något jag klurat på är papper, jag kan ösa in finstrimlat pappersströ (dokumentförstörastrimlor) överst, frågan är om det hjälper eller stjälper? Papper är ju inte lika torrt och bra som spån, å andra sidan kanske det inte packas så väl i hovarna som torv? Och ev är det inte lika grävvänligt (ingen aning).

Jag har provat byta box på honom och fbl (fbl har en spånbädd), tyvärr trivs ingen av dem i den andres box. Ponnyn vände upp och ner på hela bädden och rev upp bottnen =/

Hovis har naturligtvis semester, så det är kliniken i så fall, och där jag är osäker på hur fången påverkar?

Tips på vad behandla med?

HJÄLP helt enkelt, det känns synnerligen obra det här. Och det är minst 3 veckor boxvila dygnet runt kvar =/
 
Sv: Bärrandsröta på fånghäst? =/

På mina lindriga varianter har tvätt med jodopax i varmt vatten och skurning med nagelborste och sedan torka hjälpt... Trush buster på lite mer envisa varianter (rena giftet, jag vet... :crazy:)
 
Sv: Bärrandsröta på fånghäst? =/

Min hovis har ju som du säkert läst i min tråd tvingat mig att köpa "dry feet". Jag vet inte vad det är för märke och var man köper den. Men den ska tydligen vara bra för bärrandsröta.
 
Sv: Bärrandsröta på fånghäst? =/

Läste inte ordentligt.
Ta en söm, gröp bort all skit du får fram. Ta bomull, gör små korvar, blötlägg i jpaxsprit, tryck ner i fårorna med en söm. Låt vara kvar.Jag byter varannan var tredje dag.
Bomullen hindrar annan skit från att komma upp, spriten des.menar min hovis på -det kan tydligen vara ant. svamp bakteri eller både och.
 
Sv: Bärrandsröta på fånghäst? =/

Cavalor är märket. Den är antiseptisk.
 
Sv: Bärrandsröta på fånghäst? =/

Frågan är väl om dylikt 'räcker' när han står inne hela tiden? Därför jag undrar hur man ska lösa underlagsproblemet också.

Fbl bärrandsröta (han är skodd så jag kan inte göra mkt själv) beh ju med ett medel jag glömt vad det heter, hursom tycker hovis det är bättre än thrush buster tom, indränkt i bomull och ditpetat, och sen sulan + skon över. Får se hur det ser ut nästa skoning men hade 'stannat' av efter en beh iaf (dvs förra skoningen).

Men räcker det att tvätta + behandla två ggr/dygn, när han sen ställs tillbaka på samma underlag igen. Går ju på mkt kort tid att 'packa in' fötterna i strö igen? Tyvärr kan han ju inte stå på stallgången och 'lufta' några h heller, han ska ju stå just mjukt ( = i box).

Nu kopparsulfatet så frågan är hur länge de satt där det skulle, istället för att hamna i ströet, och ersättas av strö?

Bättre eller sämre om man skor måntro?
 
Sv: Bärrandsröta på fånghäst? =/

Fårorna för vida för att det ska 'fastna' något, t ex bomull. Den djupaste tycker jag är djup, men har dåligt att jmf med, men den är för vid för att det ska fastna (eller komb för vid och för grund, allt är väl relativt)
 
Sv: Bärrandsröta på fånghäst? =/

Tips på vad behandla med?

Det min hovslagare förespråkade till hästar med White line desease var:

Spruta på klorin varannan dag och jodsprit varannan dag. Morgon och kväll. (för att det ska ta både bakterier och svamp)
De två hästar jag haft som haft WLD blev botade snabbt. Hovisen hade provat olika kurer på sina kunders hästar och kommit fram till att detta var den absolut bästa kuren.
Man märker att hornet hårdnar ganska snabbt så det skulle du använda dig av tills din hovslagare kommer tillbaka från semestern.
 
Sv: Bärrandsröta på fånghäst? =/

Kan du inte skotta ut boxen helt och hållet och vräka på nytt fräscht spån, så kan han gräva bäst han vill utan att det kommer upp skit och bakterier ?
Hej från Hambo
 
Sv: Bärrandsröta på fånghäst? =/

Du ska inte gräva i lamellerna- när de är skadade!

Skulle ta ur bädden för han ska torrt o rent- helst på spån som torkar ut.
 
Sv: Bärrandsröta på fånghäst? =/

Underlaget kan du ju inte göra så mkt åt... Spån är ju det bästa. Tofflor av tidning (andas) för att förhindra smuts akut är väl det jag kan komma på sådär direkt... eller om du sätter ett tunt lager tyg/ linda runt hoven kanske? Silvertejp utanpå hoven brukar kunna hålla kvar det. Men då stänger du ju in lite fukt, fast det är kanske bättre än torv+fukt+skit ändå...
 
Senast ändrad:
Sv: Bärrandsröta på fånghäst? =/

övergångssmärta beror på utflytningar som låter hovbenet sjunka och orsaka blåmärken på sulläderhuden;
hovbenssänkning är i huvudsak en stor utflytning;
Den där mannen är inte helt sann, men nu verkar han ha förstått att hovbenet kan rotera:bow::rofl:
 
Sv: Bärrandsröta på fånghäst? =/

Du ska inte gräva i lamellerna- när de är skadade!

Skulle ta ur bädden för han ska torrt o rent- helst på spån som torkar ut.

Kan du inte skotta ut boxen helt och hållet och vräka på nytt fräscht spån, så kan han gräva bäst han vill utan att det kommer upp skit och bakterier ?
Hej från Hambo

Som sagt, det har avråtts från två olika veterinärer att ta ut bädden nu, då det blir ett betydligt hårdare underlag att stå på iom hans grävande. Även om jag vräker in spån, så det är lätt gjort leka grävmaskin, och vips har man vallar runt väggarna och betong i mitten (eller tvärtom är större favorit, gräv i kanten, gör en kulle i mitten).
 
Sv: Bärrandsröta på fånghäst? =/


Fast den gav ju inga som helst förslag? Dvs när det gäller bärrandsröta som inte bror på övervuxna, utflutna hovar, och det är ju inte fallet här? Personen skriver själv att h*n aldrig mött en häst med WLD/bärrandsröta som inte beror på utflutna hovar, men har 'förstått det som att' (och förväxlar bärrandsröta med hålvägg i samma veva, iofs kan ju bärrandsröta ge hålvägg, men..) och 'har hört att'.
 
Sv: Bärrandsröta på fånghäst? =/

Jag har läst sidan en hel del förut men inte nyligen och inte med fånganledning.

Alla hästar jag har sett som fått bärrandsröta, har haft mer eller mindre utflutna hovväggar. Behöver inte vara mkt för att det ska bli jobbigare för hovarna att "hålla ihop". små hålväggar och bärrandsröta brukar hänga ihop.
På Dollar tex, så var jag tvungen att runda av yttre hovväggen mkt noga och ofta, ett bra tag tills hennes fötter blev bra (hade varit skodd innan).
 
Sv: Bärrandsröta på fånghäst? =/

Mmm, men som sagt inte fallet med den här herrn. Han blir förvisso inte direktutfluten normalt heller, men han är verkad för 2 v sen dessutom.

Så här är det bakterier, underlaget och ev då om fången påverkar.

På positiva sidan så satt det faktiskt en hel del kopparsulfat kvar. Köpte thrush buster idag, använder det normalt inte för det är så förbannat giftigt, men i det här fallet så...
 
Sv: Bärrandsröta på fånghäst? =/

Problem med bärrandsröta kan bero på kopparbrist. Kanske är det anledningen till varför kopparsulfat upplevs fungera när man applicerar det på de röt-drabbade områdena?
 

Liknande trådar

J
Hästvård jag har ett sto, ett riktigt grisigt sto när det gäller renlighet i boxen. hon river upp allt spån längs kanterna och därav får liggsår...
Svar
14
· Visningar
2 031
Senast: Sundbro
·
Hästvård Happ .. tog hem mitt russ i onsdags som varit borta i 2 månader på betäckning (40 mil enkel resa). Saken är den att ca 3 veckor innan vi...
Svar
10
· Visningar
1 793
Senast: KesoNeso
·
M
Hästvård Min häst har tunna mjuka sulor, speciellt fram. Hornet i sulan "släpper" från strålen för tidigt och det blir som en liten kant framför...
Svar
5
· Visningar
745
Senast: Meemisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp