Bärrandsröta på fånghäst? =/

Sv: Bärrandsröta på fånghäst? =/

Kopparsulfat är starkt bakterie- och svampdödande med iofs.. Och uttorkande.
 
Sv: Bärrandsröta på fånghäst? =/

Lägger ut den ur fångtråden då den riskerar att inte få svar i fångtråden (jag har tagit delar av frågorna där men inga svar). Det är ju dessutom bärrandsrötan jag vill ha 'hjälp' med.

Så som sagt jag är eg inte förvånad han får bärrandsröta. Strålarna och sulorna är torra, hårda och fina. Men bärranden, det går att kratsa otrevliga mängder 'vitt mjöl', och de blir djupare för var dag som går. Värst på väsida (VF och VB) av ngn anledning.


Jag tycker du börjar bli jobbig. Du e skitsnabb på att tala om för alla andra vad dom ska göra men står helt handfallen hela tiden så snart det gäller dina egna djur.

Tveksamt om denna tråd ska få ligga kvar eftersom den bryter mot regeln att allt som har med fång att göra ska ligga i fångtråden där du redan skrivit men väljer nu att "lyfta ut" dina inlägg därifrån till en helt ny tråd "eftersom du inte fått något svar.

Bärrandsröta är det absolut inte eftersom du skriver att det går att kratsa mängder "vitt mjöl". Vitt mjöl är torrt och endast gammalt dött sulhorn som borde ha renskurits vid verkningen, bärrandsröta är mörkt och fuktigt och sprider sig djupare upp i tidigare frisk lamellrand både på höjden och bredden utan att man "hjälper till" med hovkratsen. Bärrandsröta består i 9 fall av 10 av bakterier, fall 10 är streptokocker, i samtliga fall beror det på "skitig" närmiljö o/e eftersatt hovvård.

Det förvånar mig även att du tydligen är helt främmande för att äkta trätjära även är starkt bakteriellt dödande samtidigt som det "stärker" en tidigare mjuk sviktande sula eller ska jag vara förvånad över att din hovis inte har nämt detta till dig??

Gör det enkelt och gör det rätt i stället för att hålla på med massa duttande med torv, torvmix,spån och allt du hittar på. Ut med skiten och in med en sandbädd på 40cm och se till att sanden är i kvalite 1,00-3.00 mm.


Så jag har just "make youre day" för i morgon.;)
 
Sv: Bärrandsröta på fånghäst? =/

kan berätta hur jag gjorde med min fångis när han hade uppluckrade lameller.
tvättade rent med tvål och vatten med en tandborste , torkade torrt sen ny tandborste och tog antiseptiskt som borstades in i lamellen . efter det rikligt med tjära, på med lite wetwrap , fick torka i boxen sen tog jag av wrapen.
funkade super på min häst , efter den behandlingen höll det sig jättefint .
 
Sv: Bärrandsröta på fånghäst? =/

Gott med taggtråd idag igen? Ett förtydligande av ditt inlägg; streptokocker är bakterier. :D
 
Sv: Bärrandsröta på fånghäst? =/

Gott med taggtråd idag igen? Ett förtydligande av ditt inlägg; streptokocker är bakterier. :D

Tack gullet,, kan du inte även förklara skillnaden mellan "vanliga" bakterier och streptokocker så ska du få en stor kram.:p
 
Sv: Bärrandsröta på fånghäst? =/

Vaddå "vanliga bakterier"? Det är som att beskriva skillnaden mellan mellan ett russ och "vanliga ponnyer"...
Just streptokocken är en bakterie som är rund till sitt utseende och kan orsaka en massa olika sjukdomar, typ. :D
 
Sv: Bärrandsröta på fånghäst? =/

Bärrandsröta består i 9 fall av 10 av bakterier, fall 10 är streptokocker, i samtliga fall beror det på "skitig" närmiljö o/e eftersatt hovvård.
:rofl::rofl::rofl:

Som Lickety redan svarat, streptokocker är vanliga bakterier, vad är "vanliga" bakterier enligt dig?
 
Sv: Bärrandsröta på fånghäst? =/

kan berätta hur jag gjorde med min fångis när han hade uppluckrade lameller.
tvättade rent med tvål och vatten med en tandborste , torkade torrt sen ny tandborste och tog antiseptiskt som borstades in i lamellen . efter det rikligt med tjära, på med lite wetwrap , fick torka i boxen sen tog jag av wrapen.
funkade super på min häst , efter den behandlingen höll det sig jättefint .

Ah, smart med vetrap ovanpå, tills det torkat in. Även om det är något som inte torkar in, så håller det ju kvar ett tag, och är enkelt att få runt fossingarna.

Satt och funderade på typ om han kunde låna fbl easyboots lite, men då är väl risken det blir svårare dippa tårna, men det blir ju inga problem med vetrap!
 
Sv: Bärrandsröta på fånghäst? =/

Hej.

Varför tar du inte och byter ut allt spån mot torvblandning igen då han inte grävde i detta? Torv är faktiskt bättre för hovar än spån i sig.
Vad det gäller WLD: White Line Disease: Namnet är lite missvisande då lamellranden kallas för The White Line, men WLD sitter faktiskt i den opigmenterade hovväggen, dvs mellan den yttre hovväggen och lamellranden.
Det svarta som man ser är faktiskt bara resterna efter vad bakterierna har ätit, det vita puderliknande som du sett däremot är faktiskt bakterierna! dessa är det väldigt viktigt att man får bort.
Dessa bakterier mår bäst om dom blir instängda så att sko är inte heller så väldigt bra.
Det man brukar göra med WLD är faktiskt att man tar av så mycket som behövs av den yttre hovväggen för att vara säker på att man kommer åt all WLD. Detta ser hemskt ut, men helt otroligt nog så påverkar det inte hästarna speciellt mycket. Det är viktigt att man använder någonting som tar kål på dessa bakterier och tvättar/sprayar regelbundet. Om man har en bra hovis så ser dom detta på ett tidigt stadium och tar itu med det före det blir ett stort problem.
Det är viktigt att man faktiskt tar bort hovväggen och inte bara gräver en "grop" då det samlas mycket smuts i gropen och problemen kan förvärras.

Hoppas du får tag i någon som kan hjälpa dig med detta.

Alex
 
Sv: Bärrandsröta på fånghäst? =/

Du har fått många bra svar med förslag på behandlingar. Jag tror inte på boxvila vid fång, bärrandsröta och hovseperationer. Det är bättre om hästarna får röra sig fritt, så att det blir bättre genomströmning av blod i hovarna, så läker det snabbare. Min hovslagare brukar stoppa in rullat lin med kåda på, om seperationerna blir för stora. När det gäller fång, så flytta hästen med detsamma till en hage med magrare gräs, när den visar ömhet i hovarna. En del hovslagare verkar fånghästarna fel, så att trycket gör hovarna mer böjda och ger bestående hovproblem. Hovarna ska inte verkas för mycket fram. Min hovslagare är duktig på sådant. Jag har haft fyra ponnier under åren med känning av fång, men det har gått tillbaka igen.
Lycka till!

Barbro.
 
Sv: Bärrandsröta på fånghäst? =/

Du har fått många bra svar med förslag på behandlingar. Jag tror inte på boxvila vid fång, bärrandsröta och hovseperationer. Det är bättre om hästarna får röra sig fritt, så att det blir bättre genomströmning av blod i hovarna, så läker det snabbare. Min hovslagare brukar stoppa in rullat lin med kåda på, om seperationerna blir för stora. När det gäller fång, så flytta hästen med detsamma till en hage med magrare gräs, när den visar ömhet i hovarna. En del hovslagare verkar fånghästarna fel, så att trycket gör hovarna mer böjda och ger bestående hovproblem. Hovarna ska inte verkas för mycket fram. Min hovslagare är duktig på sådant. Jag har haft fyra ponnier under åren med känning av fång, men det har gått tillbaka igen.
Lycka till!

Barbro.

'Ditt' (eller hur man ska säga) sätt vid fång är rakt igenom förkastligt och går emot all internationell forskning ang fång. Det är jättebra att dina fyra klarat sig (är det ömma är det btw ingen 'känning' av fång, det är endera fång, eller något annat), men om man följer dina rekommendationer med en fånghäst så riskerar man inte bara ökade hovbensrotationer/sänkningar, utan man bryter även mot hela grunden i djuskyddslagen.

Din hovslagare, om h*n rekommenderar det du skriver vid fång, är skrämmande ouppdaterad och okunnig :crazy:

Det enda som stämmer fångmässigt är att genast ta bort hästen från gräs.

En hovbenssänkning eller hovbensrotation läker aldrig någonsin pga genomblödning (tyvärr, det vore trevlig om det var så)
 
Sv: Bärrandsröta på fånghäst? =/

Jo, jag vet att man (eller ja hovslagaren då) inte bara kan skära rent så det blir 'urgröpt', då bäddar man ju för framtida hålväggar. Men just sådant som jag undrade hur det blir med en fånghäst sas.

Nu, så tack och lov, med upprepad, rejäl behandling med thrush buster så stannade det upp. Däremot kom viss strålröta, modell mild dock, men den hann jag på ganska fort och fick hejd på med. Men besvärligt just när han gräver, det blir ju 'äckel' i hovarna. Och han är inte den renligaste ponny som finns, så ibland kliver han ju rakt i en bajshög, och sen sitter det där tills nästa kratsning liksom.

Sen blir jag lite brydd ang torv, så torv brukar ju avrådas från vid röta, inte eg för torven i sig som jag fattat det, men för att det är svårare hålla torv riktigt torrt. Nu var ju ströbytet ffa för fånget, torv 'stampas' ju till mer och är svårare hålla fluffigt, så de kan stoppa ner tårna.

Men ska höra på återbesöket om jag kan byta tillbaka strö igen, han borde inte behöva kunna köra ner tårna i samma omfattning nu, och precis som du säger - det vore bra få bort grävandet - ur alla aspekter.

Men idag kommer ordinarie hovis, han ska sko andra hästen, och kika på ponnyn. Ponnyn ska eg verkad idag enligt intervallet. Samtidigt så vill klinikens hovslagare ev sko honom på återbesöket om en vecka. Men min hovis ska kika, och tycker han det ser bra ut så får hovarna vara och klinikhovis får verka nästa vecka (så kan han få det precis som han vill), men om min hovis anser det är bäst att verka idag, så verkar han honom idag, och så får vi hoppas klinikhovis inte tänkt sig något heelt annat sen. Jag tror inte det dock, klin.hovis tyckte sist vi var in att det var verkat 'helt rätt', och då hade ju min ord hovis fångverkat en vecka innan.
 
Sv: Bärrandsröta på fånghäst? =/

Bärrandsröta är det absolut inte eftersom du skriver att det går att kratsa mängder "vitt mjöl". Vitt mjöl är torrt och endast gammalt dött sulhorn som borde ha renskurits vid verkningen, bärrandsröta är mörkt och fuktigt och sprider sig djupare upp i tidigare frisk lamellrand både på höjden och bredden utan att man "hjälper till" med hovkratsen.
På de två hästar jag haft som haft WLD var det som vitt mjöl. Hovslagaren är dessutom mycket intresserad av WLD eftersom det spred sig så fort i Sverige från i stort sett noll. Enligt honom finns det antingen bakterier eller bakterier och svamp. (enligt tester som gjorts)
Bärrandsröta består i 9 fall av 10 av bakterier, fall 10 är streptokocker, i samtliga fall beror det på "skitig" närmiljö o/e eftersatt hovvård.
NEJ!! Här har inga hästar skitig närmiljö och ingen har eftersatt hovvård. Ändå har två av alla olika hästar här haft WLD. Den ena fick mitt i sommaren när det var torrt och fint ute. Den andra fick det på försommaren då det också var torrt. Ingen har fått någonting under de perioder vår och höst när det är mycket lera osv. Alla har fått samma hovvård.
Hovslagaren föreslog behandling med jodsprit varannan dag och Klorin varannan dag. Han hade provat olika behandlingar på hästar och detta hade lyckats på alla. Det lyckades utmärkt för mig också.
Nu är detta några år sedan. 2001 och 2003 och inga andra hästar här har haft liknande problem, trots likadan hovvård och samma hagar. (samma närmiljö)
 
Sv: Bärrandsröta på fånghäst? =/

Då jag hade bärrandsröta på min gamla vbl valack, gjorde jag Mag åtgärder (nypon tillskott), samt att jag tog bort bädden han stod på, tror han stod på torv, och ställde han på torrt spån, och var mkt noga med att ta bort allt allt pink.....

Det tog lång tid, han fick rejäla hålväggar, å han var rätt gammal när han fick det, men med mkt pyssel överlevde han det också!

Tror mkt på koppar sulfatet, fast jag har inte provat det själv.

Tror jag använde väteperoxid för att komma åt att rengöra under skorna....


Marlene
 
Senast ändrad:
Sv: Bärrandsröta på fånghäst? =/

Läste inte ordentligt.
Ta en söm, gröp bort all skit du får fram. Ta bomull, gör små korvar, blötlägg i jpaxsprit, tryck ner i fårorna med en söm. Låt vara kvar.Jag byter varannan var tredje dag.
Bomullen hindrar annan skit från att komma upp, spriten des.menar min hovis på -det kan tydligen vara ant. svamp bakteri eller både och.

KL Det var en bra idé! Ska prova det på min polle då han har lätt att få bärrandsröta. :bow:
 
Sv: Bärrandsröta på fånghäst? =/

Jag tror att det är viktigt att ni skiljer på bärrandsröta och white line dsease. Det är inte samma sak

Jag vet inte om det är samma bakterie(r) som ger strålröta som bärrandsröta men de trivs i fukt och syrefattig miljö

Man får mer strålröta ju skitigare hästens står, och ju mer sällan ägaren kratsar hovarna

Ngn häst som är helt fri frå bärrandsröta har jag då aldrig sett - det som man verkar bort brukar vara svart - men börjar det bli guckigt - eller krypa upp i väggen är det dags att göra något

Men A,s häst har ju inte det utifrån hennes beskrivning



WLD är ju en svamp och således inte samma sak - det skall också vara smittsamt
 
Sv: Bärrandsröta på fånghäst? =/

*Kl*

Hovis har nu kikat, och konstaterat att visst var/är det bärrandsröta, men att jag fått hejd på det genom att göra rent och behandla, phu. Och han tyckte inte det var så farligt djupt heller, dubbelphu. Lite strålröta är det kvar i 'botten' på de 2 hovar som är berörda, men det trodde han inte skulle vara minsta problem utan gå bort när han verkas nästa vecka, finns ju gott om att ta av så att säga.

(Han tyckte det var inga som helst problem att vänta en vecka och låta klinikhovis verka alltså)
 

Liknande trådar

J
Hästvård jag har ett sto, ett riktigt grisigt sto när det gäller renlighet i boxen. hon river upp allt spån längs kanterna och därav får liggsår...
Svar
14
· Visningar
2 026
Senast: Sundbro
·
Hästvård Happ .. tog hem mitt russ i onsdags som varit borta i 2 månader på betäckning (40 mil enkel resa). Saken är den att ca 3 veckor innan vi...
Svar
10
· Visningar
1 781
Senast: KesoNeso
·
M
Hästvård Min häst har tunna mjuka sulor, speciellt fram. Hornet i sulan "släpper" från strålen för tidigt och det blir som en liten kant framför...
Svar
5
· Visningar
743
Senast: Meemisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp