Bärrandsröta på fånghäst? =/

Sv: Bärrandsröta på fånghäst? =/

Kan jag absolut. Hitills har de två herrarna varit rörande överens dock.
 
Sv: Bärrandsröta på fånghäst? =/

Jag tror att det är viktigt att ni skiljer på bärrandsröta och white line dsease. Det är inte samma sak
Det kanske det inte är, men de flesta kallar WLD för bärrandsröta.

WLD är ju en svamp och således inte samma sak - det skall också vara smittsamt
I de odlingstester sin gjorts som min hovslagare refererade till hade man i vissa hittat både svamp och bakterier och i andra enbart bakterier. (ingen med bara svamp) Det verkar ibland vara smittsamt, men inte alltid. Troligen beroende på vad orsaken är. (om det är både svamp och bakterier eller bara enbart bakterier)
Här var det ingen annan häst som blev smittad och de aktuella hästarna fick inte på alla hovarna.
 
Sv: Bärrandsröta på fånghäst? =/

Håller med..

Ena hästen fick de inte den andra .
Men i de fall jag haft bärrandsröta å kommit på det i relativt god tid , har jag tagit stålborsten å borstat rent så gott de går , sedan tagit å klippt ill en bit wettexduk fuktad med virkon å lindat med wet wrap å låtit den stå så över natten.

har funkar perfekt hitintills men finns säkert otaliga sätt :)
 

Liknande trådar

J
Hästvård jag har ett sto, ett riktigt grisigt sto när det gäller renlighet i boxen. hon river upp allt spån längs kanterna och därav får liggsår...
Svar
14
· Visningar
2 026
Senast: Sundbro
·
Hästvård Happ .. tog hem mitt russ i onsdags som varit borta i 2 månader på betäckning (40 mil enkel resa). Saken är den att ca 3 veckor innan vi...
Svar
10
· Visningar
1 781
Senast: KesoNeso
·
M
Hästvård Min häst har tunna mjuka sulor, speciellt fram. Hornet i sulan "släpper" från strålen för tidigt och det blir som en liten kant framför...
Svar
5
· Visningar
743
Senast: Meemisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp