Bärrandsröta

Glimris

Trådstartare
Min stora häst har fått bärrandsröta. Hovslagaren tyckte vid förra skoningen att han ska gå barfota. Men då var det fruset och hårt i marken och han är plattfotad och jätteöm utan...så jag ville att skorna skulle vara på. Nu är det dags för skoning igen och samma problem lär dyka upp...Pratade med dotterns hovslagare som tyckte skorna ska vara på för att skydda att skräp kommer in. Vet inte vilken jag ska tro på. Vad har ni för erfarenheter ??
 
Jag hade stora problem med en av mina unghästar, hon blev t o m uppverkad på klinik och stod därefter i konvalescensstall. Det gjorde att hon skoddes redan som tvååring och problemet försvann. Nu är hon nio och det har inte kommit tillbaka.
 
Min fick bärrandsröta efter ha haft en hovböld som ledde till att delar av hovväggen verkades upp. I denna uppverkade del fick bakterierna häfte.

Det var absolut inget snack om att hästen inte skulle ha skor. En del av hovväggen verkades upp för att rengöra och utsätta området för syre. Detta område skyddades sedan med solepack och skor på (fast med något intressant form för att undvika att hästen skulle komma åt och plocka av den med andra foten). Skoningen därefter så verkades lite till upp, men sedan läkte det ut. (Fortfarande med skor på). Dock tvättade jag området regelbundet och hon fick inte gå i lerig hage för att undvika att det kom tillbaka medans hovväggen fortfarande var uppverkad.
 
Min stora häst har fått bärrandsröta. Hovslagaren tyckte vid förra skoningen att han ska gå barfota. Men då var det fruset och hårt i marken och han är plattfotad och jätteöm utan...så jag ville att skorna skulle vara på. Nu är det dags för skoning igen och samma problem lär dyka upp...Pratade med dotterns hovslagare som tyckte skorna ska vara på för att skydda att skräp kommer in. Vet inte vilken jag ska tro på. Vad har ni för erfarenheter ??
Fråga din hovis (i förväg) vad han har för motivering att skorna inte ska vara på. Fråga dotterns varför denna velat ha skor kvar på.
Det kan ju vara något den som faktiskt sett hoven tänker på, om nu inte båda hovisarna tittat förstås.
Hur är de olika hovisarnas erfarenhets och kunskapsbakgrund?
Är tex. båda SJV godkända?
Även om den ena inte är det är det ju därmed inte sagt att den är sämre. Den kanske har mångårig erfarenhet av sådana problem istället.

Ta reda på hur de olika tänker och välj den vars motivering känns mest rätt för dig.
Om dotterns hovis inte bor nära så du kan använda den så får du ju i så fall hitta en annan som håller med dotterns hovis och vill behålla skor på.
För mig är en förklaring kring hur de tänker och varför de vill göra så viktig..

Ett tredje alternativ är väl om det finns en klinikhovis i närheten ni kan åka till om du känner dig osäker, de är ju vana vid hovproblem
 
Haft bärrandsröta vid flera tillfällen på olika hästar, de som är barfota får vara det och de som haft skor får fortsätta med det. Oftast har det försvunnit på 1-2 verkningar när allt det sjuka skrapats bort. Men i år har det varit envetet på ett sto, det har ju varit så extremt blött, nu verkar det dock som det sista sjuka försvunnit.
 
Fråga din hovis (i förväg) vad han har för motivering att skorna inte ska vara på. Fråga dotterns varför denna velat ha skor kvar på.
Det kan ju vara något den som faktiskt sett hoven tänker på, om nu inte båda hovisarna tittat förstås.
Hur är de olika hovisarnas erfarenhets och kunskapsbakgrund?
Är tex. båda SJV godkända?
Även om den ena inte är det är det ju därmed inte sagt att den är sämre. Den kanske har mångårig erfarenhet av sådana problem istället.

Ta reda på hur de olika tänker och välj den vars motivering känns mest rätt för dig.
Om dotterns hovis inte bor nära så du kan använda den så får du ju i så fall hitta en annan som håller med dotterns hovis och vill behålla skor på.
För mig är en förklaring kring hur de tänker och varför de vill göra så viktig..

Ett tredje alternativ är väl om det finns en klinikhovis i närheten ni kan åka till om du känner dig osäker, de är ju vana vid hovproblem
 
Min hovis tycker att rötan behöver luft, den andra att hoven skyddas av sko, men att det behöver öppnas upp lite. Min hovis är "bara" utlärd som lärling till utbildad hovslagare. Dotterns är utbildad men vill inte ha flera kunder ….
 
Min ena häst fick det eländet och att gå utan skor diskuterades aldrig ens. Vi provade först med dagliga virkonbad men det gjorde ingen skillnad. Sedan skoddes hon med kopparsöm då jag hittade en artikel om att det kan hjälpa och tyckte att det var värt att prova. Det gjorde underverk! Koppar dödar både svamp och bakterier och att det hela tiden sitter där och utsöndras gör att eländet inte kan överleva. Min hovslagare hade inte kopparsöm utan jag köpte det själv.
 
Blir hästen öm måste den ju skyddas antingen av skor eller något annat. Kan den gå barfota även om rötan är bortverkad utan att ömma är det ju klart enklast, lätt att hålla efter tills nästa gång hovis kommer. Ska den ska den skos får man ju hitta någon lösning för att hindra att röran fortsätter äta upp hoven. Vi har Hoof Stuff i på min häst som superlätt får problem med ffa bärrandsröta så länge han är skodd. Barfota är hans hovar lätta att hålla efter och återhämtar sig bra men han behöver egentligen vara skodd pga ömhet så det är en balansgång att hålla hovarna friska nog att vara skodd.

Tillägg. Hoof Stuff i alla små hålrum som behövts verkas upp alltså innan skon slås på ovanpå.
 
Det finns inget som säger att det ena är rätt och det andra fel när det.gäller bärrandsröta eller hålväggar. Och det finns ungefär lika många sätt att behandla det som det finns hovslagare.
Hur man ska göra beror också på hur man har hästen, hur hagarna ser ut, hur mycket den är ute osv.
Men för att generalisera så hade jag hellre valt att sko, för att minska risken att lera och småsten packas i det hålrum som bildas.

//utb hovslagare, som dock inte jobbar med det längre pga att kroppen inte orkar med det.
 

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 581
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
905
Senast: MiniLi
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 611
Senast: Sirap
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 527
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp