Bärrandsröta...

A

astran

Mitt 4-mån hingstföl skulle verkas av hovslagaren idag. Han upptäckte då att han hade bärrandsröta. Det hade inte hunnit gå så långt som tur var så hovslagaren kunnde "karva" bort alla fickor och fick bort all skit men han såg inte fin ut om hovarna efteråt...
Undrar bara om nån har nått bra tipps på skötsel och hur jag förebygger så att det inte kommer tillbaka.
 
Man vet inte exakt vad bärrandsröta/hålväggar beror på. Man TROR att det är någon form av mikroorganism som är orsaken, men har inte lyckats isolera någon sådan i de preparat man undersökt. Det verkar som om det skulle kunna vara någon jordbakterie eller -svamp, för det är vänligt att hästar i samma hage får det gång på gång, medan det knappt förekommer alls på andra ställen...
DETTA är dock skälet till att man inte kan förebygga uppkomsten av det utan bara hålla noggrann koll på hovarna och försöka hejda det NÄR det väl kommer! :)

NÄR bärrandsrötan väl får fäste och börjar "gro" så brukar det vara effektivt att rengöra noga och sen droppa på några droppar "Rengör Strålen" (hette förut Thrush Buster, vilket också står på flaskan).
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 906
Senast: mily
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Coras star
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 074
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp