Bäst analys för pengarna?

Mia_R

Trådstartare
Jag köper oanalyserat foder i år i 2 - 3 olika partier och olika leverantörer (svenskt och importerat) så jag kommer göra egen grovfoderanalys, men var får jag mest för pengarna? Jag tycker Eurofins stora paket för analys åt häst (784 kr) verkar bra, men räcker det med det mindre för 450 kr? Vilka alternativ och företag har ni valt själva? Skickat utomlands eller analyserat i Sverige? :)

Det importerade har klara papper och är godkänt för import så den biten kan ni hoppa över. :idea:
 
Jag skickar mitt prov för analys till USA och har gjort det i många år. Kostar ca 250 kr inklusive frakt. Jag får då utöver analys på energi och smb rp även på mikro och makromineraler, lysin, fibermängd och socker.

Mineralinnehållet är viktigt att veta. Nästan viktigare än energi och smb rp för både energi och proteinbrist är något som syns ganska snart (även om det såklart inte är schysst mot hästen heller) medans brister och obalanser på mineralerna ger utslag först efter år och då genom att hästen blir sjuk. Lysinhalten är också viktig att veta. Utan lysin i tillräcklig mängd kan inte hästen bygga muskler normalt oavsett hur mycket protein och uppbyggande träning hen får. Sockermängden är också viktig att veta och då särskilt om man har en fångbenägen ras (alla kallblod och ponnyraser).

Det billigare analyspaketet hos eurofins ser jag alltså som ganska värdelöst.
 
Jag skickar mitt prov för analys till USA och har gjort det i många år. Kostar ca 250 kr inklusive frakt. Jag får då utöver analys på energi och smb rp även på mikro och makromineraler, lysin, fibermängd och socker.

Mineralinnehållet är viktigt att veta. Nästan viktigare än energi och smb rp för både energi och proteinbrist är något som syns ganska snart (även om det såklart inte är schysst mot hästen heller) medans brister och obalanser på mineralerna ger utslag först efter år och då genom att hästen blir sjuk. Lysinhalten är också viktig att veta. Utan lysin i tillräcklig mängd kan inte hästen bygga muskler normalt oavsett hur mycket protein och uppbyggande träning hen får. Sockermängden är också viktig att veta och då särskilt om man har en fångbenägen ras (alla kallblod och ponnyraser).

Det billigare analyspaketet hos eurofins ser jag alltså som ganska värdelöst.
Var i USA skickar du? Om du inte vill lägga ut det här så skicka ett PM. :)
 
Jag har skickat en massa analyser till USA utan PN-nummer men med en sån grön tulldeklaration. Det har fungerat utan problem men det är nog säkrast att ha ett PN-nummer.
 
Jag skickar mitt prov för analys till USA och har gjort det i många år. Kostar ca 250 kr inklusive frakt. Jag får då utöver analys på energi och smb rp även på mikro och makromineraler, lysin, fibermängd och socker.

Mineralinnehållet är viktigt att veta. Nästan viktigare än energi och smb rp för både energi och proteinbrist är något som syns ganska snart (även om det såklart inte är schysst mot hästen heller) medans brister och obalanser på mineralerna ger utslag först efter år och då genom att hästen blir sjuk. Lysinhalten är också viktig att veta. Utan lysin i tillräcklig mängd kan inte hästen bygga muskler normalt oavsett hur mycket protein och uppbyggande träning hen får. Sockermängden är också viktig att veta och då särskilt om man har en fångbenägen ras (alla kallblod och ponnyraser).

Det billigare analyspaketet hos eurofins ser jag alltså som ganska värdelöst.

Kan du pma mig med? @TinyWiny :)
 
Ni som vill ha beskrivning på hur man gör och länkar, skicka ett pm med en mailadress så vidarebefordrar jag informationen :)
 
Någon nämnde "höborr", jag undrar om sådana finns att köpa någonstans?

I år har köpt en del ensilage, där jag inte fått utlovad analys, och skulle gärna vilja veta vad jag har, i god tid innan jag ska använda fodret...
 
Någon nämnde "höborr", jag undrar om sådana finns att köpa någonstans?

I år har köpt en del ensilage, där jag inte fått utlovad analys, och skulle gärna vilja veta vad jag har, i god tid innan jag ska använda fodret...
Ibland kan lokala foderhandlare ha höborrar för utlåning. Särskilt om de är av äldre årtal, typ gamla kvarnar och liknande.
 
Ibland kan lokala foderhandlare ha höborrar för utlåning. Särskilt om de är av äldre årtal, typ gamla kvarnar och liknande.
De där hö/ensilageborrarna verka vara mer mytiska än verkliga...

I många år har jag hört om dem, men aldrig fått korn på någon i verkligheten.

I mina trakter, så verkar det inte finnas någon vare sig foderhandlare, foderproducent, eller annan som har någon.
Även rådgivare av olika slag (både lantbruk och häst) talar undrstundom om hö/ensilageborrar, men ingen verkar veta var de skulle finnas i verkligheten.
 
De där hö/ensilageborrarna verka vara mer mytiska än verkliga...

I många år har jag hört om dem, men aldrig fått korn på någon i verkligheten.

I mina trakter, så verkar det inte finnas någon vare sig foderhandlare, foderproducent, eller annan som har någon.
Även rådgivare av olika slag (både lantbruk och häst) talar undrstundom om hö/ensilageborrar, men ingen verkar veta var de skulle finnas i verkligheten.
Så synd! Min lokala foderhandlare hade en de lånade ut men den blev stulen :( De verkar vara väldigt åtråvärda och svåra att få tag i. Väldigt konstigt med tanke på behovet! De borde finnas att köpa/hyra på varenda ställe som har med foder till gräsätare att göra.
 
Så synd! Min lokala foderhandlare hade en de lånade ut men den blev stulen :( De verkar vara väldigt åtråvärda och svåra att få tag i. Väldigt konstigt med tanke på behovet! De borde finnas att köpa/hyra på varenda ställe som har med foder till gräsätare att göra.
Det fanns en svensk uppfinnare/tillverkare av en ensilageborr, borren såldes dessutom via Nordpost, alltså när det fanns en papperskatalog, innan det blev Granngården.
Jag hittade flera äldre Nordpostkataloger i en bortglömd tidskriftssamlare häromåret, och valde att behålla dem, "kul att titta i". I en från 2009 (tror jag det var) finns borren.

Företaget som gjorde borren verkar ha upphört definitivt/låtit avregistrera sig under de senaste åren.

KL

Är det verkligen ingen bland Bukes skara av mångkunniga, som vet något mera om existensen av köpbara eller hyrbara hö/ensilageborrar??

Är det någon som har en egen eller brukar låna en? Var hittade/köpte/lånar man denna?
 
I stallet jag stod förut togs prover med höborr, då var den lånad från Granngården!
Detta var för tre - fyra år sedan.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 426
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har oturen att min kära fyåraåring drabbats av en hovbensfraktur efter att han gick omkull på asfalten. Läst på buke att folk ger...
Svar
3
· Visningar
2 085
Foder & Strö Jag är extremt noga med att fodra med analyserat foder och har alltid förespråkat det. Men nu har det blivit katatsrof här hemma då jag...
Svar
7
· Visningar
1 288
Senast: Masse
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 669
Senast: bizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp