Bäst analys för pengarna?

Vi har gjort en egen "höborr" av ett metallrör. (har ingen koll på vilket material😅)
Slipa till ena sidan av röret så det blir vasst och sedan är det bara att banka in i balen med en slägga. Dra ut röret, tryck ut innehållet och tejpa balen, klart😃
 
Info om analys till USA. Kan inte fatta att det är så dålig konkurrens i Sverige att det kostar 500 kr f enklaste variant. och 700 m några mineraler när man får en betydligt större analys f halva priset i USA!! ... Oroar mig dock f att skicka då ts ligger runt 55 på två prover.... Någon som har erfarenhet?

Jag har torkat hösilage innan jag skickar iväg till USA. Aldrig så blött dock. Vet att det diskuterades för några år sen om det gick att vakuumförpacka provet men kommer inte ihåg om någon provade.
 
Pratade just med en man på analysftg här i Sverige när jag ifrågasatte att kostnaden är dubbelt så hög och hälften så innehållsrik ...som sa att värdena inte är jämförbara o tillförlitliga. Ex energi, stärkelse och Ca o P pga de analysmetoder de använder. Hade varit intressant om någon skickat samma prov till USA och ngt analysftg här i Sverige så man kunnat jämföra resultaten!
 
Jag har torkat hösilage innan jag skickar iväg till USA. Aldrig så blött dock. Vet att det diskuterades för några år sen om det gick att vakuumförpacka provet men kommer inte ihåg om någon provade.
Mannen på analysftg sa också att skicka högt ts typ från 70% hade han inte varit orolig för.
 
Pratade just med en man på analysftg här i Sverige när jag ifrågasatte att kostnaden är dubbelt så hög och hälften så innehållsrik ...som sa att värdena inte är jämförbara o tillförlitliga. Ex energi, stärkelse och Ca o P pga de analysmetoder de använder.

Det är väl på sin plats att kommentera vad den här personen har sagt. Han har rätt i att värdena för energi och protein inte är jämförbara. I USA använder man smältbar energi istället för omsättbar energi. Dessutom anger man energivärdet i Mcal/kg istället för MJ/kg. Man får därför räkna om smältbar energi till omsättbar energi. Beträffande protein så använder man råproteinhalten i USA istället för smältbart protein (SmRp) så man får räkna ut SmRp själv. Detta är dock inga konstigheter men man måste veta hur man gör dessa beräkningar.

Beträffande tillförlitligheten av analysvärden så är det precis tvärtom mot vad personen påstår. Svenska grovfoderanalyser är inte alls tillförlitliga. Angivna energivärden är t.ex. på tok för höga i en svensk analys och angivna ”sockervärden” i en svensk analys är ett stort skämt. Stärkelse analyseras överhuvudtaget inte i Sverige. Har man en IR- eller PPID-häst så är analysvärden för socker och stärkelse i grovfodret livsviktiga och då måste man skicka sitt höprov till USA för att få tillförlitliga analysvärden.

Mineraler analyseras med plasma spektroskopi av Equi-analytical vilket är en vanlig och tillförlitlig analysmetod. Jag skulle gissa att svenska analysföretag använder samma metod.

Det är klart att den här personen talar i egen sak.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 426
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har oturen att min kära fyåraåring drabbats av en hovbensfraktur efter att han gick omkull på asfalten. Läst på buke att folk ger...
Svar
3
· Visningar
2 085
Foder & Strö Jag är extremt noga med att fodra med analyserat foder och har alltid förespråkat det. Men nu har det blivit katatsrof här hemma då jag...
Svar
7
· Visningar
1 288
Senast: Masse
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 669
Senast: bizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp