Bäst att ha i boxen....

Lilliputput

Trådstartare
Hej,
jag har precis köpt en 3-åring, och jag vill att han mår bra när han står i boxen.
Skulle uppskatta lite råd och tips om vad ni använder i boxen ? Vi har torv just nu, som jag tycker er lite svårt att mocka. Men, fram för allt så tycker jag att det inte kan vara mysigt att lägga sig i/på. Just nu står han hos en vännina som har spån i botten, och ett tjockt lager halm ovanpå...:banana: Det var nästan så att jag fick lust att lägga mig.
Han var trött efter dagen, och även om vi stod framför boxen, så lade han sig bara ner och somnade till. Tyckte det var så härligt att se honom så avslappnad.
Vad tycker ni ? Vad är era erfarenheter ? Vad tycker era hästar är mysigt?`
Tacksam för alla kommentarer och råd.
 
Sv: Bäst att ha i boxen....

Jag har spån i botten och halm ovanpå (eller blandat när min häst är färdig :angel:)
Ibland har jag blandat i torv för att det ska ligga mer stilla.
Det är det absolut bästa jag provat för halmen ger sysselsättning och en mjuk madrass och spånet suger upp allt blött så det är torrt och lättmockat.
 
Sv: Bäst att ha i boxen....

Min häst verkar gilla torv näst efter halm som hon inte får för att hon äter upp allt. Jag gillar halmpellets bäst eftersom det är lättmockat då skiten lägger sig ovanpå. Näst mest tycker jag om torv för det är lättmockad och luktar inte. Allra sämst tycker jag om spån för pisset luktar så förskräckligt illa och jag har en skitgris så det tar en evighet att mocka och det går år extremt mycket.
 
Sv: Bäst att ha i boxen....

Jag själv tycker bäst om att ha en rejäl torvbädd (även om halm är himla mysigt) då det för mig är superenkelt att mocka.
I stallet jag står nu har de spån -och i uteboxarna en blandning av torv+spån.
Min häst har varit en riktig gris och spånboxen har varit så sjukt äcklig och det har inte spelat nån roll hur noga man mockat. Nu har han flyttat ut i utebox (som är lite större) och står på torv/spånbädd. Har aldrig varit så lätt att mocka hos honom som nu :D
 
Sv: Bäst att ha i boxen....

Kombinationen torv/spån tycker jag bäst om. Torv som suger bra och spånet som fluffar till det hela och gör det mer lättmockat. Halm känns ju juste för att de kan peta i sig av det, men jag tycker det är väldigt svårt att mocka. Å andra sidan så är det ju billigt...
 
Sv: Bäst att ha i boxen....

jag har endast halm till min häst, visst är det nog bättre med ett lager spån i botten, men det finns inte tillgängligt. Jag tycker det verkar mysigast med halm, är som du säger att man nästan får lust att själv lägga sig i fluffet :D sen är det ju en liten sysselsättning också :) och relativt lättmockat, fast det är ju iofs olika från häst till häst!
 
Sv: Bäst att ha i boxen....

Jag tycker spån är bäst, tycker att det blir mörkt och svårmockat med torv och sen dammar den lite för mycket i stallet. Vi använde torv ett tag, och jag tyckte allt i stallet fick en fin hinna av mörkt torvdamm.... (det var torv från ett välkänt strö-företag, så inget fel på kvaliten) Halm med spån under skulle kanske funka, men bor man på Höglandet i Småland är det OMÖJLIGT att hitta fin halm!!!!:mad:
 
Sv: Bäst att ha i boxen....

Våra hästar har under hösten fått torv båda två (givetvis med halm tillgängligt för pill!). Helt överlägset både halm och spån enlig mor där hemma. Ska bli kul att se när jag kommer hem till jul!

Vilken häst gillar fluff? Hästen vill ha en stadig bädd som är mjuk även om den ligger ned. Det behövs jäkligt mycket halm för det, de flesta har för lite bara för att det ser så mycket ut =/
 
Sv: Bäst att ha i boxen....

Halm är inget bra strö. iallafall inte om din häst har problem med halsen. Jag gillar torv o råspån.
 
Sv: Bäst att ha i boxen....

Det ska inte handla om vad som är mysigt utan att hästen ligger o står bra.

Hästarna är tunga o behöver deluxebotten;) tjock

Som några har skrivit krävs det stora mängder halm plus en häst som inte skyfflar bort allt till kanterna.

Jag föredrar mix med spån/ torv o bara spån på vår till höst iom dammet som blir av torven- även om det är ofarligt för hästarna.

en treåring som inte har fri tillgång på hö mår bra av att ha halm om inte annat som komplement. Förströelse.
 
Sv: Bäst att ha i boxen....

Det skulle krävas att man la in halmen kakvis och byggde så iallafall 30-40 cm. De flesta gör ju inte så utan fluffar till halmen och har då ca 30-40 cm. Om man skulle lägga in halm kakvis så är det ändå ingen bra bädd eftersom det blir alldeles för ostabilt. Halm är bra förströelse för hästar som inte har fritillgång men är inget bra att ligga på. Testa själv nästa gång. Det är inte särskilt mjukt även om det ser så ut.

Jag föredrar torvbädd. Hästarna får en riktigt bra bädd att ligga på och det är väldigt lättmockat när man väl har lärt sig. Dessutom är det bra för luftvägarna för både häst och människa. Dammet är i stora partiklar som inte letar sig ned i lungorna och det blir ingen amoniakdoft för hästen att stå i som det blir när man har kutterspån eller halm.
 
Sv: Bäst att ha i boxen....

Då kan du lägga en bädd som du inte är o river i plus en massa rent löst ovanpå.
 
Sv: Bäst att ha i boxen....

Halm och spån är en bra kombination, men som många andra redan sagt så krävs det en ordentlig stabil bädd och då är sällan bara halm tillräckligt (inte så som de flesta strör med halm i alla fall). Där ger kombinationen spån/halm ett bra resultat. Spånet som bädd och halm som sysselsättning är ju utmärkt. Sedan måste man förstås tänka på hur mycket gödsel man får plats med på gödselstacken. Strör man med halm så blir gödselstacken större.

Jag har halmpellets som ger en bra fast bädd och lite gödsel. Dock saknas sysselsättning som jag då får ersätta med mer hö istället. jag har inte heller plats för halm så det är inget alternativ för mig.
 
Sv: Bäst att ha i boxen....

kl
Jag tror torv är jättemysigt att ligga på iallfall verkar mina hästar tycka det! Man ser ju när de går omkring - det liksom sviktar flera cm. Ser skönt ut!
 
Sv: Bäst att ha i boxen....

KL

Vi ska byta underlag i stallet och spånar (höhö) lite om vad vi ska byta till.
Vi har haft torv - funkade måttligt bra. Den frös, dammade när hästarna rullade = mycket hostande, jobbigt att mocka.
Halmen funkade bra, men skrymmande och gick åt mycket, samt tungmockat, så det alternativet har vi fått ta bort.
Halmpellets har vi också testat, vissa av oss tycker det är bra, jag gillade det inte. Hästarna äter det i massor:crazy:, samt att det tar lång tid för det att trampas sönder. Dessutom dammade det också, så även det ledde till en massa hostattacker hos hästarna.

Just nu har vi kutterspån, det är inte heller någon höjdare:crazy:

Känns helt hopplöst det här med att hitta ett vettigt underlag:p
 
Sv: Bäst att ha i boxen....

har bara lös halm från storbal :p

Då får du väl skita i o mocka o bara ösa in halm ovanpå till det blir en 50 cm bädd. Har sett såna i spån:eek:

Jag har mattor o modest med spån. Det enda jag är pedantisk med så är det att ha superrent i box o hagar.
Mockar hela tiden o sent på kvällen. hästar väljer att inte lägga sig i skiten- om de kan välja.
 
Sv: Bäst att ha i boxen....

spån gillar jag.
En stadig bädd av spån med mjukt fluffigt ovanpå.
Ni som tycker att det luktar illa med spån, Använd Stalosan. Finns att köpa på tex Lantmännen.
Det tar bort starka lukter, det fungerar super! :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
584
Senast: tanten
·
Hästvård Tänk dig att du har häst och står inhyrd i ett privatstall. Stallägaren har ett event på gården och det kommer helt okända hästar från...
2
Svar
36
· Visningar
4 008
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp