Bäst för taskig mage?

S

savage

Har en häst som har nu under en längre tid (3 veckor) varit lite halvtaskig i magen (efter att han har fått gått ut på grönt). Han står inne på natten med fri tillgång på hö. Har plockat bort betfor mm. Känner nu att det är dags att sätta in något mer och då kommer ju frågan... Var inne på att köpa Kra**s mag och tarm men då var det någon som sa att Proviva fungerar bättre? Är det någon som har någon erfarenhet av det? Vilken smak? Har kört med Proviva jordgubb på sonen och märkte en stor skillnad på honom men han är ju liksom ingen häst... Någon som har testat? Är egentligen lite emot att testa humangrejer på hästarna men samtidigt så så har jag hört lite negativt om mag och tarm... Till saken hör kanske också att hästen är tunn.
 
Sv: Bäst för taskig mage?

Själv kör jag med filmjölk när mina är kassa i magen.Funkar bra.
Tyvärr vet jag inte vilken Proviva som de använder så även jag ser fram emot svar om detta.
 
Sv: Bäst för taskig mage?

Hmm... Filmjölk... läste någonstans (vet inte vart) att hästar äldre än typ 2-3 år är laktosintoleranta och då lär ju inte filmjölk vara en hit. Men det kanske inte stämmer?
 
Sv: Bäst för taskig mage?

Du skriver att hästen är tunn, är den ordentligt avmaskad? Även mot bandmask? Har den varit tunn länge?

När min häst var taskig i magen i flera månader gav jag honom filmjölk på veterinärs inrådan, ca 6 dl per dag och så småningom blev han bra men det tog tid. Om man ska ge filmjölk är det viktigt att det är levande kultur, t.ex. kan man ge Verum hälsofil. Men det var inte helt enkelt att få honom att äta det från början.

Annars kan jag rekommendera dig att prova Protexin, om du tror att hästen reagerat på gräset. Protexin finns både som doseringssprutor att ge i munnen eller som pulver. Jag har bara provat doseringssprutorna på min häst och det har fungerat kanon. Han blev lite lös i magen nu när det kom så mycket gräs men jag gav honom 3 sprutor Protexin (följde instruktionerna på förpackningen) och han blev bra direkt. Sprutorna innehåller ingen större mängd och det är lätt att ge, lättare än en avmaskningsspruta för det smakar inte så äckligt. Min pålle verkade gilla det.
 
Sv: Bäst för taskig mage?

savage skrev:
Hmm... Filmjölk... läste någonstans (vet inte vart) att hästar äldre än typ 2-3 år är laktosintoleranta och då lär ju inte filmjölk vara en hit. Men det kanske inte stämmer?
Märkligt, för senast idag för typ 30 minuter sen sa veterinären till mig att det var jättebra att ge ,vilket jag gjorde igår då min 22 åriga vallack fått fång.:confused: :smirk:
 
Sv: Bäst för taskig mage?

Vår gammel fick Probimin efter att ProViva mm visat sig ineffektivt. Den kassa magen blev mycket bättre på bara en vecka, och det var en förändring som höll i sig :)
 
Sv: Bäst för taskig mage?

Testa med vetekli eller foderjäst. Har sett bra resultat med dessa.
 
Sv: Bäst för taskig mage?

Varför inte medicinskt kol?
 
Sv: Bäst för taskig mage?

Min får Probimin eftersom han oxå reagerat på gräset vid hagbyte(lång invänjning dock).
Provade fösrt K¨s mag/ tarm = dålig effekt om man inte gav mkt.


Har inte innan fånget varit så bekymrad över lite lösare avf. ett tag.
Är numera mkt observant o försöker att mota Olle i grind.
 
Sv: Bäst för taskig mage?

Vetekli brukar göra jättegott för magen. Min häst får det året runt utom just på betet då, då hon inte får något tillskottsfoder alls (=tjockis).
 
Sv: Bäst för taskig mage?

Som jag skrev, läste det någonstans men kommer ej ihåg vart och vet som sagt inte om det stämmer men det verkar ju som om många ger filmjölk med ett gott resultat. Hur får ni i dom det? I krubban med 7 kilo socker?
 
Sv: Bäst för taskig mage?

AnnikaH skrev:
Du skriver att hästen är tunn, är den ordentligt avmaskad? Även mot bandmask? Har den varit tunn länge? Japp han är ordentligt avmaskad, jag har dessutom mycket bra beten som ej har hårt parasittryck. Han blev importerad från tyskland i feb, har varit tunn hela tiden så jag hade hoppas på att han skulle lägga på sig nu när han fick gå på grönt.
När min häst var taskig i magen i flera månader gav jag honom filmjölk på veterinärs inrådan, ca 6 dl per dag och så småningom blev han bra men det tog tid. Om man ska ge filmjölk är det viktigt att det är levande kultur, t.ex. kan man ge Verum hälsofil. Men det var inte helt enkelt att få honom att äta det från början.

Annars kan jag rekommendera dig att prova Protexin, om du tror att hästen reagerat på gräset. Protexin finns både som doseringssprutor att ge i munnen eller som pulver. Jag har bara provat doseringssprutorna på min häst och det har fungerat kanon. Han blev lite lös i magen nu när det kom så mycket gräs men jag gav honom 3 sprutor Protexin (följde instruktionerna på förpackningen) och han blev bra direkt. Sprutorna innehåller ingen större mängd och det är lätt att ge, lättare än en avmaskningsspruta för det smakar inte så äckligt. Min pålle verkade gilla det.
Köper jag det på apoteket?
 
Sv: Bäst för taskig mage?

savage skrev:
Hmm... Filmjölk... läste någonstans (vet inte vart) att hästar äldre än typ 2-3 år är laktosintoleranta och då lär ju inte filmjölk vara en hit. Men det kanske inte stämmer?

Tror att det är som med människor. Vissa är intoleranta vissa inte. Kanske är vanligare hos hästar än människor?!? Det är ju trots allt inte meningen att vuxna "individer" ska dricka mjölk.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 478
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 291
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp