Bäst före datum

cactuspower

Trådstartare
Brukar ni kolla bäst före datum när ni köper foder?
Jag har sett till och ha lite koll tidigare, när jag köpt mycket ifrån Granngården. Men har aldrig varit några problem med datumen. Idag var jag på en ny butik och köpte foder, köpte då foder för hippofoder
eftersom jag föredrar att inte ge foder med så mycket melass i, hur som helst så tyckte jag att det verkade väldigt bra. Tänkte inte så mycket på att kolla datumen och de i affären leverade direkt allting in i bilen. Handlade 2 säckar lucern pellets, 1 säck hippo lin cubes (linfrö) , 2 flaskor multivitamin och 1 stor säck hippo avel mineraler (vilket skulle motsvara deras hippo grow mineraler) .

När vi kom hem (tur och retur var det totalt drygt 7 mils resa) så började jag lägga allt foder i tunnorna och lådorna som jag förvarar i.
Sedan när jag skulle slänga fodersäckarna, fick jag se på mineral säcken att säcken går ut nu i mars! Väldigt surt att ha lagt 250 kr på mineraler som går ut den 10 mars eller vad det nu var, när jag räknat med att de skulle räcka större delen av året. :mad: :(

Började då kolla på de andra produkterna jag köpt därifrån men linfrön hade ok datum , vet inte var datumen står på lucernsäckarna
(dangroes vita säckar m grönt text ) , samt på multivatinflaskorna?




Har ni också råkat ut för väldigt korta datum när ni handlat foder eller renatav att fodret är för gammalt dvs. datumet har utgått?
 
Sv: Bäst före datum

Jag kollar oftast datumen. Köpte en fodersäck före jul som det visade sig att Bäst före-datumet gick ut på en vecka senare! Åkte och lämnade tillbaka den på stört! :devil: Så ja, jag håller lite koll när jag köper nytt foder, det gör jag.
 
Sv: Bäst före datum

Brukar kolla datumen. Köper oftast foder för flera månader och eftersom det fodret jag använder har en hållbarhet (garanterad vitamin- och mineralhalt) på fyra månader så vill jag ha fabriksnytt foder.
 
Sv: Bäst före datum

Mineralhalten ändras ju inte utan vad som händer är att vitaminhalten inte garanteras efter utgånget datum. Gäller samma sak med exvis hö, vitaminhalten sjunker eftersom men mineralerna finns ju kvar. :idea: Om vitaminflaskorna förvarats utan att utsättas för direkt solljus och/eller värme så borde inte innehållet påverkats alls så länge de är oöppnade.
 
Sv: Bäst före datum

Jo det har du rätt i , i oförsig så kompletterar jag ju med multivitamin nu på våren så det är nog ingen större fara, beträffande mineralerna. Men hur är det med selent då?
 
Sv: Bäst före datum

Selen är även det ett mineral så du behöver inte vara orolig för det. Jag ger mina hästar Tokosel och vad jag vet så är det endast E-vitaminhalten i det som kan påverkas och inte själva selenet i sig om datumet passeras.
 

Liknande trådar

Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 944
Senast: Enya
·
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 993
Senast: Marie_Ozzy
·
M
Foder & Strö Min häst har ätit krafft pluss grön (konsentrat foder) Men så tog det slut så mamma skulle åka till Granng*rden å köpa Krafft blåröd...
Svar
11
· Visningar
4 532
Senast: Rosett
·
Hästvård Köpte för ett par år sedan en hink med kyllera när jag ändå var söderöver och kunde smyga in i en väldigt billig hästaffär. Köpte på mig...
Svar
4
· Visningar
1 154
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp