Bäst klädsel när man ska klippa hästen?

__sofia__

Trådstartare
Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit igång att fälla tillräckligt mycket än för att det ska göra någon skillnad (hittills har hon bara fällt några enskilda strån, till skillnad från storhästen där ca hälften är borta nu). Planen är nu att klippa henne lite på bland annat halsen.

MEN

Finns det någon klädsel jag kan ha på mig som minskar problemen med tusentals hårstrån som fastnar och inte går att få bort? Jag har mest klippt hund innan, men jag tycker alltid att så fort klippmaskinen åker fram så fastnar det en massa små hårstrån på kläderna som inte precis är lätta att få bort - jag har definitivt haft kläder som jag haft på mig när jag klippt hunden någon gång och som jag nu inte längre använder då de blivit stickiga av hår som fastnat och inte gått bort, trots roller och jag vet inte hur många gånger i tvättmaskinen :meh: Finns det något material som är bättre än andra så att det inte fastnar en massa hår, eller något annat sätt att minska problemet med att alla hår i slutändan bara verkar flyttas från hästen till mig? :D
 
Sist körde jag engångsoverall (går att återanvända), regnställ funkar också men är varmare.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har en lång regnkappa när jag klipper, men den har blivit förstörd så tveksam om jag kan ha den vid andra tillfällen. Fullt i hår i sömmar och skarvar. Så jag blir hårig om jag tar i den 😂
 
Galon eller regnkläder. Akta dig för muddar i alls former bara…. När jag ska klippa mkt brukar jag linda ett par varv med wetrap runt handleden och kanten på jackan - där kryper hårstråna in
 
Regnjacka eller bara att yttermaterialet är lite glatt. Sämst är typ vanlig fleece, då fastnar pälsen för evigt..
 
Jag har en gammal tunn jacka i goretexishigt material som är himla smidig och inte släpper igenom nånting. Och så har jag tagit min mans gamla Adidas-byxor i sånt där halt vindmaterial som är toppen att ha över andra byxor en har på sig.
 

Liknande trådar

Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 509
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp