Bäst kräm för pengarna?

Mia_R

Trådstartare
Vildsvinen är en riktig plåga nu, när jag kom hem från hästarna ropade ena grannen på mig och vi gick runt och tittade på skadorna hos honom och senare i em ska jag gå ut med en annan och titta på skadorna där jag har hästarna. Närmsta grannen tänker köpa ett nytt aggregat och sätta upp tråd för att försöka hålla grisarna borta så frågan är vilket han ska köpa? Det ska räcka till drygt en halv hektar.
 
Jag har rejält med vildsvin runt knuten och framförallt i sommarhagarna men jag har lyckats hålla dom ute från en av hagarna samt trädgården. Jag har inget monsteraggregat däremot har jag monstertråd eller järntråd samt att jag har dragit en jordtråd underst med totalt tre jordspett
Hagen plus trädgård är på ett hektar jag kan kolla vilken styrka det är på aggregaten men det var inget jättedyrt aggregat
 
Ska man få ut maximalt ur ett elaggregat, så är jordningen oerhört viktig. Så tillräckligt många jordspett av god typ (ett spett per joule brukar vara tumregeln), som dessutom sitter nerslagan på ett lämpligt, skuggigt ställe. Allra bäst är lerjord som håller sig fuktig hela året.

Ett tips är att ha el på i stängslet året om. Då försöker dom inte ens ta sig, eftersom dom vet att gör ont.

Och som @Snowball säger, ha metalltråd av god kvalitet som leder bra.

På sommaren måste man röja bort gräs som försöker växa upp över tråden.
 
3 joule är aggregatet på och till det har jag tre jordspett och jordtråd
Jag har inte aggregatet igång sommartid faktiskt då åskan gärna slår ner men det är sju eller åtta år sedan jag satte upp detta stängslet och inte en enda liten kulting har varit innanför :)
Däremot gott om rådjur i trädgården men de hoppar ju över stängsel
 
Vildsvinen är en riktig plåga nu, när jag kom hem från hästarna ropade ena grannen på mig och vi gick runt och tittade på skadorna hos honom och senare i em ska jag gå ut med en annan och titta på skadorna där jag har hästarna. Närmsta grannen tänker köpa ett nytt aggregat och sätta upp tråd för att försöka hålla grisarna borta så frågan är vilket han ska köpa? Det ska räcka till drygt en halv hektar.
En halv hektar säger inget utan det beror på hur mycket tråd som ska ha ström som avgör.

Räkna ut hur många meter tråd det blir och köp aggregat efter det.

Sätt tråden på rätt höjd, för vildsvin rekommenderas tråd på 20, 45 och 75 cm.

Se till att jordningen är bra gjord, helst där det är fuktigt naturligt i marken.

Skaffa tråd med lågt motstånd och håll rent så ingen växtlighet kommer åt tråden.
 
Han är bonde och har haft både mjölk- och köttdjur så jag är rätt säker på att han vet hur man sätter ett stängsel, det jag undrar fortfarande över är bäst kräm för pengarna men jag ser inga svar?
 
Han är bonde och har haft både mjölk- och köttdjur så jag är rätt säker på att han vet hur man sätter ett stängsel, det jag undrar fortfarande över är bäst kräm för pengarna men jag ser inga svar?
När det gäller vildsvin och den storleken på mark så lär det räcka med ett aggregat för en eller ett par tusen och i den prisklassen är de flesta rätt likvärdiga. Biltemas fungerar tex utmärkt sett till vad man betalar men många "riktiga" märken är inte mycket dyrare. Vildsvin är enligt min erfarenhet rätt känsliga för el. Men kommer man upp så man vill ha maximalt med J så brukar Foga, Pel och Swedguard vara rätt prisvärda. Men det finns ju masor med faktorer som spelar roll. Är det ett nätanslutet eller batteriaggregat, önskemål på solpanel osv?
 
På "bäst kräm för pengarna", så finns egentligen flera svar, det finns en hel del jättebra aggregat, som är både åsktåliga, har bra garantier, och är driftsäkra.
Några exempel på jättebra aggregat: Gallagher, Bandini, Rutland, AKO, FOGA....
Det finns massor med tillverkare och varumärken på aggregat som är "bra"
Köper man ett märkesaggregat, hos en välrenommerad lantbruksfirma, så gäller det mest att välja rätt aggregat för ändamålet.

Sedan så finns det några som i stort sett kan dödskalle märkas, och alltså inte är hållbara, inte ger så mycket kräm och stötar som det påstås och som inte håller så bra: Sånt som säljs på Biltema eller Jula under eget varumärke t.ex.
 
Tack för svar, det är alltså den egna tomten som ska hägnas in och det blir nätanslutet. Han har bett mig kolla efter ett bra aggregat då han själv inte har dator och det är många år sedan han gjorde sig av med djuren.
 
Jag gillar Gallagher, men vet inte om det är prisvärt när det är så lite som ska hägnas in? Har även ett enkelt från Granngården som är ok, tror inte det är svårt att hålla borta grisarna med det.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 193
Senast: Lobelia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 661
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 994
Senast: nullo-modo
·
Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 230
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp