Bästa bärselen?

Voeux

Trådstartare
Kortfattat - min rygg håller på att gå av och bebis är just nu ett plåster. Jag har en förknuten bärsjal från Najell som fungerar bra men tycker det är lite bökigt om man bara ska ha henne i den korta stunder, samt stödet för huvudet är inte optimalt. Letar därför efter en sele som fyller nedan kriterier:

1. Enkel, så man lätt kan få i och ur henne så att man använder den även om det bara är korta stunder ibland. Alltså hemmabruk, inget lång-hajk med tusen funktioner.
2. Har bra stöd för huvud och nacke, ser gärna att hon kan somna i den och jag kan luta mig framåt utan att huvudet åker bak. Alltså möjlighet att fälla upp så den täcker hela huvudet.
3. Sval, eftersom vår och sommar kommer strax.
4. Ergonomisk för mig och henne.
5. Gärna inte för hård.

Tips?
 
Mei Tai (tror jag, var några år sedan nu). Som en kombination av sele och sjal.
Hade en nätt modell, barnet var nära, lätt och snabb att knyta.
Åh vad jag saknar att bära 🥰
 
Kortfattat - min rygg håller på att gå av och bebis är just nu ett plåster. Jag har en förknuten bärsjal från Najell som fungerar bra men tycker det är lite bökigt om man bara ska ha henne i den korta stunder, samt stödet för huvudet är inte optimalt. Letar därför efter en sele som fyller nedan kriterier:

1. Enkel, så man lätt kan få i och ur henne så att man använder den även om det bara är korta stunder ibland. Alltså hemmabruk, inget lång-hajk med tusen funktioner.
2. Har bra stöd för huvud och nacke, ser gärna att hon kan somna i den och jag kan luta mig framåt utan att huvudet åker bak. Alltså möjlighet att fälla upp så den täcker hela huvudet.
3. Sval, eftersom vår och sommar kommer strax.
4. Ergonomisk för mig och henne.
5. Gärna inte för hård.

Tips?
Jag gillar min ergobaby adapt med meshtyg. Tycker den uppfyller alla dina krav.

Men jag tror du kommer få lika olika många svar som antalet svarande, för smaken är verkligen som baken upplever jag. Kolla upp om det finns något Sjalotek i närheten? Där kan man få hjälp att prova olika selar och ibland även hyra för att testa innan man bestämmer sig. :)
 
Jag gillar min Beco butterfly 2, särskilt eftersom det känns löjligt säkert att få upp barnet på ryggen då de sitter som i en ’ficka’ i selen. Mycket skönare att bära på rygg såfort de är nog stora.
 
Nu är det ju en väldigt liten bebis du har, och då upplever jag att det är svårt att få bra stöd för huvudet när man böjer sig framåt. Min lilla är nu 10 veckor och tillbringar majoriteten av min vakna tid i bärdon på min kropp. Jag varierar mellan coracor trikåsjal, Ergobaby adapt och ringsjal.

Trikåsjalen är ju där hon får absolut bäst stöd för huvudet eftersom jag kan stödja det med ett av axelbanden. Den tar ju en liten (med betoning på liten, när man vant sig!) stund att knyta på sig men fördelen är att den kan sitta kvar på även om man tar ur barnet en stund och sen stoppa ner henne igen. Ergobabyn går snabbt och smidigt men jag upplever att såhär små barn (drygt 5 kg väger min nu) fortfarande är lite svajiga där i och behöver lite stöttning. Dock väldigt skön att bära i.

Jag går en "Mammamage"-kurs nu för träning av bäckenbotten och inre magmuskler och enligt instruktören där beror ond rygg ofta på otillräcklig aktivering av de inre magmusklerna, det är en svår omställning för kroppen att börja använda dessa rätt igen, kanske värt att kika på om någon form av sådan träning (finns bl.a en mammamage-app) kan hjälpa ryggen?
 
Jag rekommenderar också att försöka åka till nån affär och prova ut, vi köpte en ergobaby för hörde så gott om den, den var svindyr och både jag och min sambo fick ont i ryggen efter fem minuter med den så för oss var det ett värdelöst köp.
 
Vi har haft Ergobaby till båda barnen och gillat den. Och första barnet som hatade vagn bar jag MYCKET.
Ser att många gillar Najell (tror jag den heter) så det bästa är nog att prova ut vad man gillar om man har möjlighet.
 
Vi köpte först en färdigknuten Najell wrap bärsjal men jag gillade inte den alls. Kunde inte få i henne själv då jag tyckte den var så tight (den var rätt storlek). Tyckte också det var svårt att få stöd till hennes huvud. Fick också jätteont i ryggen efter bara 15 minuter. Köpte då istället en sele från Babybjörn som de kan ha första året, vi är supernöjda alla 3! Sambon är över 190 men den passar oss båda och pluttan älskar den, helt klart vår räddning! Enkel att använda och stadig, inte alls ont i ryggen även efter lång tid.
 
För oss funkar Ergobaby omni 360 breeze. Kan ha henne länge i den utan att få ont. Nu är hon snart ett år så nu bär vi mest framåt eller på ryggen, men hon har sovit måååånga timmar i den i början 🙈
 
För oss funkar Ergobaby omni 360 breeze. Kan ha henne länge i den utan att få ont. Nu är hon snart ett år så nu bär vi mest framåt eller på ryggen, men hon har sovit måååånga timmar i den i början 🙈
Vi har också den, är jättenöjda. Används ganska sällan numer (sonen är 1 år och 2 månader) men när den åker fram blir han jätteuppspelt och glad :D

Den är sval, lättknäppt och har liksom en extra nackflärp som man knäpper fast om barnet sitter in mot en, och den kan knäppas ned om barnet sitter framåtvänt sedan när det är stadigare. Vi köpte vår begagnad.

Edit: ojdå, vår hette visst Ergobaby cool air mesh.
 
Tula FTG i meshtyg (dvs nät istället för tyg på vissa delar).

+ 1
Använde våra extremt mycket första 3 månaderna med tvillingarna (födda 28/5). Underbar i sin enkelhet och har aldrig fått ont i axlar etc. Makens är med meshtyg och min är i linne, jag tyckte båda fungerade bra i somras. Vi båda är lika nöjda med selen!

Ytterligare fördel är att den går att använda upp till 20 kilo, äldsta dottern på 2,5 år sitter i den på ryggen och trivs toppen! Perfekt när man är iväg på utflykt och barnen behöver ha vilopauser lite nu och då ☺️
 
Nu är det ju en väldigt liten bebis du har, och då upplever jag att det är svårt att få bra stöd för huvudet när man böjer sig framåt. Min lilla är nu 10 veckor och tillbringar majoriteten av min vakna tid i bärdon på min kropp. Jag varierar mellan coracor trikåsjal, Ergobaby adapt och ringsjal.

Trikåsjalen är ju där hon får absolut bäst stöd för huvudet eftersom jag kan stödja det med ett av axelbanden. Den tar ju en liten (med betoning på liten, när man vant sig!) stund att knyta på sig men fördelen är att den kan sitta kvar på även om man tar ur barnet en stund och sen stoppa ner henne igen. Ergobabyn går snabbt och smidigt men jag upplever att såhär små barn (drygt 5 kg väger min nu) fortfarande är lite svajiga där i och behöver lite stöttning. Dock väldigt skön att bära i.

Jag går en "Mammamage"-kurs nu för träning av bäckenbotten och inre magmuskler och enligt instruktören där beror ond rygg ofta på otillräcklig aktivering av de inre magmusklerna, det är en svår omställning för kroppen att börja använda dessa rätt igen, kanske värt att kika på om någon form av sådan träning (finns bl.a en mammamage-app) kan hjälpa ryggen?

Ska börja mammaträning men får inte ännu enligt BM pga snitt. Men, om några veckor så! :)
 
Tack för alla tips! Verkar ju vara en djungel det här.. ska nog som några av er tipsat om, åka någonstans dit man kan testa lite innan köp!
 
Ergobaby funkade jättebra för oss men precis i början med spädbarnsinlägget så blev det sjukt svettigt med den (vet inte om de ändrat modellen, detta var 2016). Men den är väldigt skön att bära i och vi använde den lääänge, till dottern var långt över året.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp