Bästa Blötmaten

fijja

Trådstartare
En till fodertråd..
Har två katter, en äter färskfoder men lillan (6 månader) vägrar det. Har försökt men vill icke.
Nu har hon ätit bozitas en längre tid, men tycker inte magen är helt bra med det. Lite fisig i bland och bajset är lite för mjukt tycker jag och fullkomligen stinker!
Tänkte prova mjau istället, eller är det lönlöst?Blir det såhär med blötfoder kanske?
Båda äter lite torrfoder, men mkt lite. Mest för att det är smidigt att de är vana vid det om man är borta hela dagen kanske osv. Vill helst inte ge mer torrfoder.
En liten bild på färskfodervägraren 😆
 

Bifogade filer

  • B1A3B3BB-5CAD-4180-96B5-474E0B552C96.jpeg
    B1A3B3BB-5CAD-4180-96B5-474E0B552C96.jpeg
    55,3 KB · Visningar: 46
När vi köpte färskfoder för att börja ge till vår katt. tipsade tjejen i affären att man kunde doppa den tinade bollen i varmt vatten ca 30 sek för att få den mer smaklig.
Nu behövdes inte det då vår galning äter dom frusna 🤷‍♀️ :rofl:
 
En till fodertråd..
Har två katter, en äter färskfoder men lillan (6 månader) vägrar det. Har försökt men vill icke.
Nu har hon ätit bozitas en längre tid, men tycker inte magen är helt bra med det. Lite fisig i bland och bajset är lite för mjukt tycker jag och fullkomligen stinker!
Tänkte prova mjau istället, eller är det lönlöst?Blir det såhär med blötfoder kanske?
Båda äter lite torrfoder, men mkt lite. Mest för att det är smidigt att de är vana vid det om man är borta hela dagen kanske osv. Vill helst inte ge mer torrfoder.
En liten bild på färskfodervägraren 😆

Våra katter äter blötmat en gång om dagen och då får dom Gourmet Gold, resten av dagen har dom fri tillgång till torrfoder. Dom är jättebra i magen. Emellanåt så kokar jag egen "kattsoppa" med tonfisk och den älskar dom, och billigt blir det också. :p
 
En till fodertråd..
Har två katter, en äter färskfoder men lillan (6 månader) vägrar det. Har försökt men vill icke.
Nu har hon ätit bozitas en längre tid, men tycker inte magen är helt bra med det. Lite fisig i bland och bajset är lite för mjukt tycker jag och fullkomligen stinker!
Tänkte prova mjau istället, eller är det lönlöst?Blir det såhär med blötfoder kanske?
Båda äter lite torrfoder, men mkt lite. Mest för att det är smidigt att de är vana vid det om man är borta hela dagen kanske osv. Vill helst inte ge mer torrfoder.
En liten bild på färskfodervägraren 😆

Bozita och Mjau är ju samma tillverkare. Men jag vet att endel tycket Mjau i tetra är bra. Det är nog väldigt individuellt dock och man får nog tyvärr testa sig fram.
 
En till fodertråd..
Har två katter, en äter färskfoder men lillan (6 månader) vägrar det. Har försökt men vill icke.
Nu har hon ätit bozitas en längre tid, men tycker inte magen är helt bra med det. Lite fisig i bland och bajset är lite för mjukt tycker jag och fullkomligen stinker!
Tänkte prova mjau istället, eller är det lönlöst?Blir det såhär med blötfoder kanske?
Båda äter lite torrfoder, men mkt lite. Mest för att det är smidigt att de är vana vid det om man är borta hela dagen kanske osv. Vill helst inte ge mer torrfoder.
En liten bild på färskfodervägraren 😆
Jag har hört att blötmat i sås är snällare för kattmagen än de i gelé.
Min sista katt däremot mådde mycket bättre i magen med blötmat i gelé så hon fick aldrig med sås. Kanske kan vara värt att tänka på om du blandar gelé/sås eller bara ger det ena.
 
När vi köpte färskfoder för att börja ge till vår katt. tipsade tjejen i affären att man kunde doppa den tinade bollen i varmt vatten ca 30 sek för att få den mer smaklig.
Nu behövdes inte det då vår galning äter dom frusna 🤷‍♀️ :rofl:
Har provat rumstempererad och även olika sorter, är tvärnit tyvärr!
 
Våra katter äter blötmat en gång om dagen och då får dom Gourmet Gold, resten av dagen har dom fri tillgång till torrfoder. Dom är jättebra i magen. Emellanåt så kokar jag egen "kattsoppa" med tonfisk och den älskar dom, och billigt blir det också. :p
Jag vill inte ge så mkt torrfoder så större delen matintaget vill jag ska Blötfoder pga njurarna osv. Vet inte om Gourmet är så bra som helfoder och misstänker att det kan bli väldigt dyrt att ge endast det?
 
Jag har hört att blötmat i sås är snällare för kattmagen än de i gelé.
Min sista katt däremot mådde mycket bättre i magen med blötmat i gelé så hon fick aldrig med sås. Kanske kan vara värt att tänka på om du blandar gelé/sås eller bara ger det ena.
Ska prova ge bara i sås ett tag då! Har blandat med hon föredrar sås då är oftare sås än gelé, men värt att prova 🙂
 
Bozita och Mjau är ju samma tillverkare. Men jag vet att endel tycket Mjau i tetra är bra. Det är nog väldigt individuellt dock och man får nog tyvärr testa sig fram.
Jo man får ju testa sig fram, men färskfoder gör så underverk för magen och avföringen luktar knappt (både på andra katten o mina hundar) så tänkte om det finns ngt mellanting, skillnaden mellan färskfoder o blötmat verkar så himla stor. Är det ens möjligt med fasta korvar som inte stinker med blötmat? :D
 
Jag vill inte ge så mkt torrfoder så större delen matintaget vill jag ska Blötfoder pga njurarna osv. Vet inte om Gourmet är så bra som helfoder och misstänker att det kan bli väldigt dyrt att ge endast det?

Gourmet är ett helfoder så det kan du ge med gott samvete. Jag beställer i storpack från Zopplus och då blir priset runt 5:-/burk. :)
 
Jo man får ju testa sig fram, men färskfoder gör så underverk för magen och avföringen luktar knappt (både på andra katten o mina hundar) så tänkte om det finns ngt mellanting, skillnaden mellan färskfoder o blötmat verkar så himla stor. Är det ens möjligt med fasta korvar som inte stinker med blötmat? :D

Färdigt färskfoder för katt är ju fortfarande rätt ovanligt, så tror inte det. Jag har hört många som är jättenöjda med blötmat, så jag antar det. Men det är inte helt ovanligt med lösare mage och dom har fått prova sig fram. Vilka katter verkar inte klara blötmaten alls heller, tyvärr.
 
Jo man får ju testa sig fram, men färskfoder gör så underverk för magen och avföringen luktar knappt (både på andra katten o mina hundar) så tänkte om det finns ngt mellanting, skillnaden mellan färskfoder o blötmat verkar så himla stor. Är det ens möjligt med fasta korvar som inte stinker med blötmat? :D
Fasta korvar ja men icke stinkande är tveksamt 😉
 
Mina katter äter bara blötmat från Sheba, royal canin och gourmet. De vägrar röra andra sorter så varierar mellan dessa. Burkarna från sheba är nog populärast.
 
Min ena får problem med kristaller av mjaus portionspåsar, men inte tetra. Såg att där är mer spannmål i portionspåsarna så kanske kan vara det din reagerar på? Samma med mjaus för kastrater, också socker eller om det var spannmål i dem. Rekommenderar mjaus tetra med sås i alla fall, doftfria korvar kommer det nog aldrig bli dock. :D
 
Min ena får problem med kristaller av mjaus portionspåsar, men inte tetra. Såg att där är mer spannmål i portionspåsarna så kanske kan vara det din reagerar på? Samma med mjaus för kastrater, också socker eller om det var spannmål i dem. Rekommenderar mjaus tetra med sås i alla fall, doftfria korvar kommer det nog aldrig bli dock. :D
Min äter Bozita i tetra men ska prova mjau i tetra ett tag framåt nu!
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 888
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
1 761
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 247
Senast: NotlikeI
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 793
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp