Bästa bodyn efter operation till hanhund och kluriga saker att göra.

TinyWiny

Trådstartare
Önskar ta del av era bästa tips på body till hanhund efter bukoperation. Även kluriga saker att förströ en smart hjärna med när stillhet råder med enbart korta koppelpromenader till en hund som är en korsning mellan piraya, känguru och surikat. Simpla saker som godis i toarullar och petflaskor går bort. De är smulor inom några sekunder, svårare, klurigare saker får det vara. Betänk att det är en hund som i normalfallet går lös och jagar råttor som förströelse utöver relativt långa promenader och diverse annan träning som innebär rörelse. Inga ben, horn, eller annat får ingå utan som godis fungerar endast hydrolyserat foder.

Tack på förhand.
 
Jag tycker Buster Body Suit fungerar bra både till tik och hane (finns olika varianter dvs en med hål för snoppen och en utan).
 
Jag tycker Buster Body Suit fungerar bra både till tik och hane (finns olika varianter dvs en med hål för snoppen och en utan).
Tack! Är det den som heter easy go som är till hanhund? De kan inte komma åt ett sår som är på magen då? Tycker att det är så svårt att se på bilder hur den egentligen sitter och djurbutikerna häromkring har inte den.
 
Tack! Är det den som heter easy go som är till hanhund? De kan inte komma åt ett sår som är på magen då? Tycker att det är så svårt att se på bilder hur den egentligen sitter och djurbutikerna häromkring har inte den.

Ja den heter så. Jag har använt till båda mina, tråcklade ihop den lilla öppningen med en sytråd bara. Då kunde de inte alls komma åt. Om såret sitter långt fram bör inte ens snopphålet vara något problem.
En del hundar slickar dock ändå så det blir blött igenom.
 
Ja den heter så. Jag har använt till båda mina, tråcklade ihop den lilla öppningen med en sytråd bara. Då kunde de inte alls komma åt. Om såret sitter långt fram bör inte ens snopphålet vara något problem.
En del hundar slickar dock ändå så det blir blött igenom.
Tack!
Jag vet inte ännu hur stort det blir men veterinären sa stort. Han ska göra en provlaparatomi.
 
Vet inte hur mycket han får röra sig och vad han redan kan men specialsök/nosework, shapea fram stilla trick (typ nicka, visa tungan osv osv), stadga med omvänt lockande kan man ju göra hur svårt man vill, kontakt.. :)
 
Vet inte hur mycket han får röra sig och vad han redan kan men specialsök/nosework, shapea fram stilla trick (typ nicka, visa tungan osv osv), stadga med omvänt lockande kan man ju göra hur svårt man vill, kontakt.. :)
Det är korta koppelpromenader som gäller i tre veckor och de första tio dagarna är det förutom att göra sina behov stillhet som gäller så allt han inte behöver röra sig något speciellt och som inte triggar fram så jättemycket glädje (gud så tråkigt det låter) utan mer kluriga saker behövs. Med en hund som brukar gå lös och spåra upp råttor och möss och ha koll på allt som händer här hemma som vardagspyssel är det svårt att ersätta bara det med något annat och att ersätta turerna i skogen med allt vad det innebär, ja det är inte enkelt. Jag behöver hitta något som håller hjärnan sysselsatt hos en hund med en enorm rörelseglädje och där lek och bus är bästa belöningen för allt men som inte gör att han studsar av glädje men som ändå håller kvar intresset. Läsa en bok nivå för människor helt enkelt och sådant tröttnar han väldigt snabbt på. Att åka lastmaskin är liksom jättekul men det kan man inte göra hela dagarna.
 
@TinyWiny Hmm..men då kanske specialsök kunde vara något för när han får röra sig lite mer? Man kan ju kontrollera honom med kopplet så han tar det lugnt liksom.:) När min vilade shejpade jag en del stilla trick, dock tycker han det är SÅ KUL att träna så fick sätta oss i ett trångt utrymme där han inte kunde fara omkring. Upplever inte att min blir speciellt trött av aktiveringsspel med det kan ju vara bra för att hålla hunden sysselsatt (förutsatt att den inte tröttnar snabbt vill säga). Men det är ju så himla svårt med en aktiv hund, det går ju liksom inte ersätta det fysiska med lugna träningspass. :(
 
@TinyWiny Hmm..men då kanske specialsök kunde vara något för när han får röra sig lite mer? Man kan ju kontrollera honom med kopplet så han tar det lugnt liksom.:) När min vilade shejpade jag en del stilla trick, dock tycker han det är SÅ KUL att träna så fick sätta oss i ett trångt utrymme där han inte kunde fara omkring. Upplever inte att min blir speciellt trött av aktiveringsspel med det kan ju vara bra för att hålla hunden sysselsatt (förutsatt att den inte tröttnar snabbt vill säga). Men det är ju så himla svårt med en aktiv hund, det går ju liksom inte ersätta det fysiska med lugna träningspass. :(
Ja när han väl får röra sig mer så går det nog att få till det men det är så svårt i början! Min är en liten studsboll så det hade nog fått bli något liknande isåfall. De aktiveringsspel han har tröttnar han på snabbt men jag fick tips om mixmaxpuzzle av en vän, kanske att det kan vara något. Eller så är det också kul i två sekunder....

Funderar på om han kan tycka att det är kul att få hänga med i barnvagn/bärsele på promenad så att han iallafall får se lite nytt. Minns inte vem det var men vet att någon här på buke hade sin hund i barnvagn när hunden hade drabbats av diskbråck och inte fick röra sig.
 
Barnvagn har jag sett flera gånger, verkar väldigt praktiskt. Minns en 3 månaders BC valp som brutit lårbenet o var gipsad upp t o m höften. Det var på EM i fårvallning o den verkade väldigt nöjd av alla intryck.
 
Barnvagn har jag sett flera gånger, verkar väldigt praktiskt. Minns en 3 månaders BC valp som brutit lårbenet o var gipsad upp t o m höften. Det var på EM i fårvallning o den verkade väldigt nöjd av alla intryck.
Ja han gillar att ha koll även genom fönstren så jag tänker att en promenad med barnvagn där han får gå själv en kort sträcka och sedan bara sitta och titta och ta in alla lukter kan hjälpa lite iallafall.
 
Födoberikning är ju tröttande tycker jag. Frys in uppblött torrfoder i en kong (eller liknande, granngården har billigare varianter), specialsök, träna mycket stadga samtidigt som det händer en massa frestelser runt omkring osv.

Men just ätandet kan man ju lätt förlänga till 1-3 h om dagen beroende på hur klurigt man gör det, hur mycket volym man ger (går ju att mosa typ banan, lite burkmat (eller uppblött torrfoder) och andra grönsaker och trycka i en kong också och sen frysa in, så hunden inte blir fet. Det är mer tröttande och lugnande än vad man tror att slicka och pilla på det en längre stund :)
 
Födoberikning är ju tröttande tycker jag. Frys in uppblött torrfoder i en kong (eller liknande, granngården har billigare varianter), specialsök, träna mycket stadga samtidigt som det händer en massa frestelser runt omkring osv.

Men just ätandet kan man ju lätt förlänga till 1-3 h om dagen beroende på hur klurigt man gör det, hur mycket volym man ger (går ju att mosa typ banan, lite burkmat (eller uppblött torrfoder) och andra grönsaker och trycka i en kong också och sen frysa in, så hunden inte blir fet. Det är mer tröttande och lugnande än vad man tror att slicka och pilla på det en längre stund :)
Frysa i kong gör jag redan nu som en enligt honom riktigt usel ersättning för ben. Det enda han får äta utöver allergifodret är en liten bit morot någon enstaka gång. Han får mat fyra gånger/dag och en timme före får han andapsin som måste ges på fastande mage men det går ju att förlänga ätandet något iallafall även om jag tyvärr inte tror att det gör så stor skillnad.

Sök, stadga osv. vågar jag inte göra med en hund som inte får studsa omkring alls. Glädjen (vilket innebär hopp och studs) när han förstår att han gör rätt riskerar att göra stor skada efter en sådan operation. Det är verkligen inte enkelt :(
 
Frysa i kong gör jag redan nu som en enligt honom riktigt usel ersättning för ben. Det enda han får äta utöver allergifodret är en liten bit morot någon enstaka gång. Han får mat fyra gånger/dag och en timme före får han andapsin som måste ges på fastande mage men det går ju att förlänga ätandet något iallafall även om jag tyvärr inte tror att det gör så stor skillnad.

Sök, stadga osv. vågar jag inte göra med en hund som inte får studsa omkring alls. Glädjen (vilket innebär hopp och studs) när han förstår att han gör rätt riskerar att göra stor skada efter en sådan operation. Det är verkligen inte enkelt :(

Får han all mat i kong?

Tänker att om du tränar stadga så ska han lära sig just att inte flyga upp och skutta. Likadant med nosarbete. Lugna stillsamma belöningar.
 
Får han all mat i kong?

Tänker att om du tränar stadga så ska han lära sig just att inte flyga upp och skutta. Likadant med nosarbete. Lugna stillsamma belöningar.
Nej inte all mat. Han slickar så frenetiskt då att han får ont i tungan. Övningarna kan han göra lugnt och stillsamt. Det är inga problem. Det är efter, när vi är klara och han vet att han har varit duktig som det gärna blir så mycket glädje. Får träna på det så mycket vi hinner nu innan.
 
Du kan inte prova att sätta honom i bur/inhängnad (antar att han inte får röra sig fritt inomhus i början?) tillsammans med en kong eller liknande efter ni har tränat så han aldrig får möjligheten att stoja omkring? :)
 
Du kan inte prova att sätta honom i bur/inhängnad (antar att han inte får röra sig fritt inomhus i början?) tillsammans med en kong eller liknande efter ni har tränat så han aldrig får möjligheten att stoja omkring? :)
Det är min plan om det blir operation. Vi har börjat titta på andra alternativ av olika orsaker.
 
Du kan inte prova att sätta honom i bur/inhängnad (antar att han inte får röra sig fritt inomhus i början?) tillsammans med en kong eller liknande efter ni har tränat så han aldrig får möjligheten att stoja omkring? :)
Bur är inte lagligt,inte ens pga op,men man kan söka tillstånd från länstyrelsen,oftast avslår dom
 
Bur är inte lagligt,inte ens pga op,men man kan söka tillstånd från länstyrelsen,oftast avslår dom
Skulle dom avslå burvila om veterinären förordade det så skulle jag ärligt skita i det :cautious: min hunds hälsa går före. men jag har svårt tro att LS avslår om veterinären säger burvila :)
 
Skulle dom avslå burvila om veterinären förordade det så skulle jag ärligt skita i det :cautious: min hunds hälsa går före. men jag har svårt tro att LS avslår om veterinären säger burvila :)
Det kan dom göra. Jag skulle inte ens ansöka :o. Och med största sannolikhet skulle ingen anmäla det.

Vad är det som ska göras eftersom han måste vara så stilla efter? Sällan en buköppning kräver burvila.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp