Bästa boken genom tiderna?

The name of the wind...
Men läs den för guds skull inte! Det är första boken i en triologi där tredje boken efter miljoner av år fortfarande inte släppts. Författaren verkar dessutom rätt dryg i frågan, tycker man ska läsa om bok ett och två om och om igen för att verkligen greppa historien och "om idag var om 10 år så hade ni haft tredje boken nu"... :cautious:
Nu verkar det finnas teorier om att sista boken kommer i slutet av augusti... Men jag tvivlar. :p
 
The painted man (och resten av böckerna i samma serie) av Peter V Brett - helt fantastiska böcker som jag läst och sen direkt efter lyssnade på som ljudbok.

Boktjuven minns jag som väldigt gripande

Livet efter dig av Jojo Moyes - jag grät på slutet.
 
The name of the wind...
Men läs den för guds skull inte! Det är första boken i en triologi där tredje boken efter miljoner av år fortfarande inte släppts. Författaren verkar dessutom rätt dryg i frågan, tycker man ska läsa om bok ett och två om och om igen för att verkligen greppa historien och "om idag var om 10 år så hade ni haft tredje boken nu"... :cautious:
Nu verkar det finnas teorier om att sista boken kommer i slutet av augusti... Men jag tvivlar. :p

Jag älskade de två första böckerna och väntar otåligt på den tredje. Men jag måste läsa om dem alla igen...
 
Jag älskade de två första böckerna och väntar otåligt på den tredje. Men jag måste läsa om dem alla igen...

Gud ja, jag planerar att avvakta lite och se om dessa rykten om augusti har någon tyngd och då så till att läsa om de första två under sommaren.
Tänk. Tredje boken. Vilken dröm, efter alla dessa år... :love: :D
 
Utvandrarna-serien av Vilhelm Moberg

Stockholm-serien (inklusive Vävarnas barn böckerna) av Per-Anders Fogelström

Kristin Lavransdotter av Sigrid Undset

Väggen av Marlen Haushofer

Pestens tid av Stephen King
 
Om man ska gå på de böcker jag läst flest gånger så är det nog Harry Potter-böckerna. Men den största läsupplevelsen har jag nog fått av Lena Anderssons "Egenmäktigt förfarande". Den har allt en bok ska ha: språket är magiskt, porträtten spot on och den sträckläses utan problem.

Favoritcitat kommer ur Hjalmar Söderbergs "Den allvarsamma leken" (som också är häpansväckande vackert skriven):
"Alltså hade han sagt: jag älskar dig. Men menat: älska kan jag inte; men jag kan göra kärlekens gärningar; dess apspel och pantomim."
 
Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman. Utan några tvivel den bok som jag läst om flest gång, berör mig mest, blir suddig av tårar i tätaste intervaller. Jag gråter numera konstant när jag läser den för snart kommer det där fina, eller nu är det där hemska men fina eller bara för att Elsa är bäst.
 
Liftarens guide till galaxen är nog min favorit.

Annars är jag väldigt förtjust i Red Sister av Mark Lawrence på grund av att hur vackert språket är

”Here's a moment. All the world and more has rushed eternity's length to reach this beat of your heart, screaming down the years. And if you let it, the universe, without drawing breath, will press itself through this fractured second and race to the next, on into a new eternity.”

och Stjärnklart av Lars Wilderäng pga den nedtonade, fördomsfulla humorn kring karaktärerna och att jag gillar dystopier som utspelas i miljöer jag känner igen.
 
Krig och Fred av Leo Tolstoy. Jag trodde aldrig jag skulle ta mig igenom den, men känner såhär i efterhand att den är ett stilistiskt och innehållsmässigt mästerverk som liksom ställer sig i särklass till allt annat jag läst.
Det hör väl nästan till allmänbildningen att ha läst åtminstone några av de ryska klassikerna, men av någon anledning har jag inte läst en enda, kanske för att min släkt kommer från Finland.
 

Liknande trådar

Kultur För mig är Downton Abbey en sån serie. Gillar att man får följa så många olika personers storyline, de vackra kläderna och att det finns...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
2 995
Senast: Karro-Lina
·
Kropp & Själ Jag tänkte gå på laserbehandling för att börja ta bort hår permanent. Det jag funderar på är om huden blir röd/svullen efteråt? Försöker...
Svar
3
· Visningar
516
Senast: cherie
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
9 151
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp