Bästa boken genom tiderna?

Att bestämma EN favoritbok är ju som att ha en favorit bland sina djur eller sina barn ju, det går inte! :arghh: :arghh: Men jag kan försöka avgränsa mig till några få favoriter...

Härskarringen-triologin :love: ligger högst på listan. Och Hobbit.

Törnfåglarna
Dorian Grays porträtt
Sherlock Holmes- böckerna

... okej, jag slutar nu, men det finns många fler på den listan...
 
Trinity-serien av Leon uris är en favorit. Serien består av två böcker, Röd gryning och Upproret, som handlar om konflikten på Irland på slutet av 1800 och början av 1900.

En annan favorit är serien om katedralbygget av Ken Follett. Består även den av två böcker, Svärdet och spiran samt En värld utan slut.
 
Här är en till som håller Stephen King högst 🥰
Dead zone, Lida och Årstider.

Årstider är en novellsamling som består av:
Vårbedrift (som blev Nyckeln till frihet)
Sommardåd (som på riktigt fick mig att kräkas första gången jag läste den :o
Höstgärning (som blev Stand by me)
Vinterverk.


Och Aniara av Harry Martinson!

Så sjönk skön Libidel samman
för drogen hon lagt på sin tung
Vi sjöng invid graven där flamman
tog tag om den ej längre unga

Vårt rysande samvete knöt sig
i cyniska rymder förfrostat
De rostfria gravvalven slöt sig
i rymder där kärleken rostat
 
Senast ändrad:
Håller med om att det är omöjligt att välja bara en!
Älskar Charles Bukowski, även om han mest skrivit poesi. Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov är underbar och den läser jag om ofta.

Ett Litet Liv av Hanya Yanagihara dyker upp i tanken också, men jag vet inte om det är för att den var bra eller så hemsk? Den påverkade mig i alla fall. En del delar var otroligt träliga att ta sig igenom, vissa delar var så hemska att jag knappt klarade av att läsa och jag äskade att läsa om gängets vänskapsrelation och hur man får följa karaktärerna under så lång tid.
Jag både vill och inte vill läsa om den, men tycker framför allt att hela boken ska ha en stor fet TW över sig.

Harry Potter och Narnia läses om regelbundet.
Berättelsen om ett Äktenskap av Geir Gulliksen, så mycket känslor jag kände när jag läste den.
Den Vidunderliga Kärlekens Historia av Carl Johan Vallgren stannade också kvar i mig länge efter att jag läst ut den.

Nu ska jag sluta, finns (som tur är) så himla mycket bra böcker att jag skulle kunna hålla på i en evighet.
 
Det går inte att välja, det finns så många olika faktorer. "Expeditionen" av Bea Uusma är till exempel ren njutning att läsa. Det händer att jag läser en del bitar högt för andra personer.

Men S.E Hinton "outsiders" älskar jag och läser om på regelbunden basis.

Unni drougges "Jag, jag, jag" lästes bokstavligen sönder i ungdomen.

"Månskensligisten" likaså

"Färdknäpp" är också underbar
 
Jag tycker också att det är svårt att välja en, så jag drar till med topp 3!

- Harry Potter-serien
- Americanah (Chimamanda Ngozi Adichie)
- Den osynliga bron (Julie Orringer)
 
En bortglömd författare är Mika Waltari, en av hans mest spännande böcker är Sinue, Egyptiern, om en läkare på medeltiden, han lyckades framställa sig som jude för att kunna ta sig in i Mesopotamien för att studera medicin, en mycket läsvärd tegelsten.
 
Som ung läste jag bokserien Häxmästaren av Margit Sandemo och älskade den. Står kvar i bokhyllan och drar fram en bok i bland :love:

Annars är Maratonmarchen av Stephen King en av favoriterna och alla böcker av Torey Hayden.
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Kan inte begränsa dig till en men väljer tre biografier:

100540_13028804_o_1.png


Lärde mig så otroligt om Raoul Wallenbergs gärningar under andra världskriget i Budapest och det otroliga arbete han gjorde för att rädda judar undan döden. Sen lyckades han inte rädda alla och det fanns flera delar i boken som var riktigt jobbiga och tuffa att läsa.

1581164495415.jpeg


En fantastisk bok om Linde Klinckowström-von Rosens långritter i Europa på 1920-talet. Som ensam kvinna begav hon sig ut på långritter med sin häst Castor som var hennes trogna följeslagare. Ibland så övernattade hon i spiltan hos Castor ibland så övernattade hon på stora gods hos släktingar i Europa. Bygger på hennes egna dagböcker bl.a. och det var en fantastisk inblick i väldigt många olika delar i historien som jag lärde mig av denna.

Till sist den här boken:

96194_13023946_o_1.png


Också en bok som lärde mig mycket om historien och om Sigrid och Isaacs liv. Isaac var jude och en fantastisk målare och det var ju Sigrid också. De begav sig till Paris för att gå i Henri Mattisses målarskola. Det var också en skakande skildring om de antisemitiska hoten som framförallt Isaac men också Sigrid till viss del utsattes för.

Man kan väl ana ett tema i det böcker jag gillat mest det är böcker som lär mig något om historien och intressanta människor.
 
Det går inte att välja, det finns så många olika faktorer. "Expeditionen" av Bea Uusma är till exempel ren njutning att läsa. Det händer att jag läser en del bitar högt för andra personer.

Men S.E Hinton "outsiders" älskar jag och läser om på regelbunden basis.

Unni drougges "Jag, jag, jag" lästes bokstavligen sönder i ungdomen.

"Månskensligisten" likaså

"Färdknäpp" är också underbar
Jag, jag, jag - den boken var en starkt bidragande orsak till att jag flyttade till Lund. Den och skåneresan i trean på lågstadiet. :laugh:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har konstiga utslag sen lång tid. Nu har det blossat upp väldigt. Det kliar och läker inte. Eftersom jag hatar att besöka läkare så har...
Svar
8
· Visningar
912
Senast: alazzi
·
Kultur För mig är Downton Abbey en sån serie. Gillar att man får följa så många olika personers storyline, de vackra kläderna och att det finns...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 071
Senast: Karro-Lina
·
Skola & Jobb Jag har jobbat med färdtjänst och det trivdes jag bra med. Roligt att göra något nyttigt och kunna hjälpa människor. Tyvärr var chefen...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 229
Senast: Nepenthe
·
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 547
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp