Bästa boken, vilken har hjälpt dig mest??

T

Tindra 00

Vore enormt tacksam om ni ville berätta vilka böcker som hjälpte er i början av eran "ridkarriär"..? Dvs bra böcker i grunderna, ren häst-och ridlära.... Någon bok som fanns där MELLAN ridlektionerna och kunde hjälpa.....:bow:

Hoppas på och behöver många tips, allt är välkommet!! :idea:
 
Sv: Bästa boken, vilken har hjälpt dig mest??

HÄSTEN, SKÖTSEL OCH VÅRD av Colin vogel är rätt bra, står lite om det mesta i den. Allt som står är med inriktning på att hålla hästen frisk och hjälp mot skador vilket självklart är bra, men kan bli lite för många sidor om det om man mer är ute efter ren skötsel. Fast det står ju väldigt mkt om skötsel också :p

Jag har iaf lärt mig ett och annat från den, så den rekomenderar jag! :D

Det står däremot ingenting om ridning i den.
 
Sv: Bästa boken, vilken har hjälpt dig mest??

"Ridning och hoppning - Häst och ryttare i samspel" av George H Morris, utgiven av ICA bokförlag 1987. Originaltitel är "Hunter Seat Equitation".

En bok som tar upp ryttaren, ryttarens sits, ryttarens hjälper, markarbete, arbete på raka spår, arbete på böjda spår och en hel räcka av andra saker. Massor av bra fotografier som visar hur sits, händer o.s.v. ska se ut. Tycker det är en jättebra bok som jag fortfarande har mycket stor nytta av!

"Hästen som hobby" i När?Var?Hur?Serien utgiven av Forum bokförlag 1990. (Kanske finns nyare upplagor, det vet jag inte, det är den sjätte upplagan jag har.)

Det är många olika författare som skriver om alla upptänkliga områden, allt från grundläggande ridlära, dressyr, hoppning, fälttävlan, o.s.v. till hästens utveckling och raser, hästens skötsel och vård, utfodring, att hålla egen häst och en hel massa annat. Tycker det var en bok att växa med då jag känner att den är så heltäckande. Det är en bok som är guld värd för mig även idag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bästa boken, vilken har hjälpt dig mest??

real riding av Perry Wood.

ett med hästen och centrerad ridning av Sally Swift
 
Sv: Bästa boken, vilken har hjälpt dig mest??

Inte riktigt inom ridning, men hästvett i allmänhet: "hästhållning i praktiken"

andra favoriter är "hästens färger" :love: av bo furugren. oc "hästens näringsbehov och utfodring" :love: :bow: :bow:
jag älskar (heltäckande?) faktaböcker!! har väl 15 st, läst alls minst 3 gånger...

jag lärde mig alla grunder som barn (9-11 år) jag läste allt jag kom över, alla gamla polluxböcker! och mitt gamla dataspoel "frida i stallet" :D
undrar hur jag skulle ha klarat mig utan dom!!??
 
Sv: Bästa boken, vilken har hjälpt dig mest??

Den lilla svarta "Ridhandboken" var min bibel i många år. Där står alla rörelser bra beskrivna, hur de utförs, hjälperna, hästens fotförflyttning, och varför rörelsen rids. Nu finns den i omarbetad upplaga och jag tror den numera är uppdelad på 2 böcker. Mycket bra bok som alla ryttare borde läsa! Rekommenderas varmt.
På senare tid är det BB´s bok "Akademisk ridkonst" som gett mig mest. Om man är intresserad av AR ska man absolut läsa den.
Kom på en till som är väldigt bra. Kyras bok : Dressyr med Kyra.
 
Sv: Bästa boken, vilken har hjälpt dig mest??

Jag vill köpa några böcker om hästar, jag vill läsa om skötsel, foder, hästpsykolgi (tala med hästar:smirk: ) och lite grand om ridning med... Har ni några bra tips (inte "nybörjar" böcker direkt, men ändå lite grundläggande med)...?:) Gärna med rimliga priser med:smirk:

Vad tycker ni om den här? http://www.bokus.com/b/9127355101.html?pt=category_getRelatedActions
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bästa boken, vilken har hjälpt dig mest??

En bok som fortfarande håller är ju Armens ridlära (ridinstruktioner)
Finns att köpa på Globen i helgen såg jag.
Där har du allt, alla rörelser beskrivna från första skrittsteget till att jobba mellan pelarer.
Utrustning, hinder etc. etc.
Bra bilder och tydliga instruktioner. En bok som hjälpt mig.
 
Sv: Bästa boken, vilken har hjälpt dig mest??

Jag har ridit sen jag var 7År (34 nu):angel:
Med vissa uppehåll för killar i tonåren, graviditet och lathet..:D
Har inte ägt egen häst förän nu (jan-06). Ärligt talat så har jag aldrig ägt nån hästbok innan jag köpte min egna häst:crazy:
Nu har jag typ 10. Bla Hästhållning i praktiken, Djurdoktorn häst, nån hovvårds bok, Hästägarens örtabok, en utfodrings bok m fl. Dessa läser jag när jag "känner" för det. Eller om jag vill leta efter nåt som uppkommit i ridningen eller hästens beteende. Kan inte säga att jag är någon bokmal precis. Men jag tror att "doktor" boken har hjälpt mej mest.
 
Sv: Bästa boken, vilken har hjälpt dig mest??

Sally Swifts CR-böcker är suveräna!
Klaus Ferdinad Hempflings 'Dansa med hästar' och 'Hästens själ' är oxå några favoriter!
Annars rekommenderar jag att läsa alla bra trådar här på buke när man får tid över!;)

/EnWisa
 
Sv: Bästa boken, vilken har hjälpt dig mest??

Träna din ponny av Ylva Lowén Svärd (tror jag).
Jättebra om man är 13 år och har fått sin första ponny! :)
 
Sv: Bästa boken, vilken har hjälpt dig mest??

WOW!!!! Vad många spännande svar på så kort tid, vad glad jag blev!!! :banana:

Ska printa ut tråden senare och ta med till bibblan, eller beställa böckerna på nätet!! Så kul med så många tips, det är ju jätteviktig kunskap med rätt böcker!!:rofl:

:bump:
 
Sv: Bästa boken, vilken har hjälpt dig mest??

Några böcker som har varit väldigt bra tycker jag är:
Gunnar Hedlunds "Detta är ridning" Superbra och pedagogisk! Finns nog nu endast på antikvariat utgiven 79-80 tror jag.
Henry Blake "Tala med hästar" och "Hästar och Hästproblem"

:)
Dessa böcker är såna som man kan titta i o läsa lite då och då för tips!
:bump:
 
Sv: Bästa boken, vilken har hjälpt dig mest??

sally swift - ett med hästen :bow:
 
Sv: Bästa boken, vilken har hjälpt dig mest??

Dansa med hästar-klaus ferdinand hempfling
 
Istället för att starta en ny så puffar jag denna 15 år gamla tråd! :laugh: Nu när biblioteken är stängda så att vi inte kan botanisera bland häst- och ridböckerna så vill jag ha tips om vilken eller vilka böcker jag ska beställa hem. Jag och dottern har precis blivit medryttare och jag som inte ridit aktivt sen den här tråden födelsetid ungefär ;) känner behov av att få fräscha upp kunskaperna och även hjälp med att förklara hjälper mm för dottern.

Sally Swift och George H Morris är bekanta från förr, men tänker att det kanske kommit ut några nya "biblar" under det senaste decenniet? Så, bra grundläggande böcker om ridning önskas. Gärna med kul övningar som kan utföras så här års när det vi har tillgång till är en frusen ridbana och skogsvägar...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 060
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 072
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 480
Senast: fejko
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 009
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp