Bästa dragbilen?

Det blir alltid svårt att tycka och rekommendera i såna här trådar. Mycket styrs av plånbok och folks personliga tyckande, såklart.

Jag har haft hästar i 20 år nu, vilket gör att jag också dragit mer flera olika bilar. Små, svaga bilar med lite hk är pest att dra med, men om en aldrig testat något annat tror jag kanske inte att det är något som tar upp stor tankekraft. Jag har också haft äldre Volvo att dra med, det funkar ju relativt bra för det är starka bilar, men ganska trist att betala bränsleräkningen.

Jag har haft två Suzuki Vitara, det funkade topp att dra med dem. En V50 med större motor, den var stark och drog fint. Nu har jag en XC70 D4, det märks knappt att jag kopplar på släpet. Men det är klart att jag kan säga att min 740 drog perfekt, för jag körde hur många mil som helst med den för 15 år sen med släp kopplat, men komforten och effekten är så mycket bättre i min XC70, så det går inte riktigt att jämföra.
 
17094231_10211838481747708_1435761799_n.jpg


Jag köpte en begagnad Honda CR-V för att dra min transport. Jag är jättenöjd med den. Den är ganska "svag" exempelvis vid drygt uppförslut om man vill hålla kring 80 km/h när man kör transporten, men med tuffare underlag och ettans växel så knatar den sig igenom leriga stallplaner eller isiga eller branta stallbackar, som en liten pålitlig skalbagge. Vi har tagit oss fram där andra ekipage kört fast, kan ju bero på däck och annat också, men... ;)

En annan fördel är att den svänger på litet utrymme, ryms i små garage och i tighta parkeringar, och man sitter högt upp och har god sikt omkring sig vid rondeller. Det är lätt att ställa i sätet så den passar en dam, jag kallar den för "tjejbilen" ;) Nu jämför jag storleken med volvo där jag alltid känner mig en storlek för liten, särskilt i rondeller och situationer som kräver uppsikt (jag är 168 cm) och man behöver lååång radie när man ska svänga en volvo... åtminstone de lite äldre modellerna.

Jag fick en hyfsat fin Honda CR-V för 37.000 kronor, 21.000 mil. Har hört av besiktningsmän att det inte är ovanligt att de går över 40.000 mil utan större problem.

Nackdelen är att den drar ganska mycket bensin och man måste dra upp handbromsen i släpet för att rymmas att få upp bakluckan som är en dörrlucka. Det spelar ingen roll för mig då jag oftast bara har sadel och träns med mig. Den lite äldre modell jag har (2005?) låter ganska högt och är nog inte optimal för långturer. Jag vill ändå rekommenderar den! :) (Och nej, jag blir inte sponsrad... ;) )


32336912_10215674991058043_6302347448652136448_n.jpg


IMG_1377.JPG
 
+ @LenaH
Jag har kört en hel del med båda och och håller verkligen inte med, men det är väl det där med smaken igen 😉
På pappret är de väl kanske likvärdiga men jag hade inte kört några längre sträckor med Passaten om jag så fick betalt 🙄
Jag har en dieselpassat med fyrhjulsdrift och tycker inte det är nån större skillnad mot dito xc70.
 
Jag har en dieselpassat med fyrhjulsdrift och tycker inte det är nån större skillnad mot dito xc70.
Jag har kört både nyare och äldre Passater med och utan fyrhjulsdrift och tycker de är fruktansvärt obekväma att sitta i och inte alls lika trevliga att köra som Volvo. Men som sagt det handlar ju om smak och vad en trivs med :)
 
Apropå starka motorer i moderna (drag)bilar: Körde efter en som hade häst i transporten och fick gasa på mer än normalt för att hänga med och då hade jag inget släp efter min bil. Inte konstigt att en del hästar blir svårlastade.
 
Min dragbilskarriär började med en Volvo 245, den tog mig oftast från punkt A till B om det inte var alltför mycket snö eller lera ute.
Sen har jag uppgraderat allt eftersom och har haft Range Rover, Mercedes ML 400 och åker nu BMW X5.

De tre sista har varit utmärkta dragbilar (när Range Rovern behagade att fungera :meh:).
Jag har även använt min sambos bilar och de senaste där har varit BMW 520 dx och XC90 (som för övrigt har det största bagageutrymme jag sett!). Alla dieslar.

520'in drog under 0,5 utan släp och var hyfsat billig i skatt och försäkring.
Range Rovern tillbringade på sant brittiskt manér sin mesta tid på verkstaden och på bärgare och är nog inget jag rekommenderar att äga om man inte samtidigt har fler bilar att köra.
ML'en var jätterolig att köra med sin dubbelturbo och släpet hade en tendens att gå fortare än 80..
X5'an och XC90'n är i mitt tycke likvärdiga och våra drar runt 0,9 med släp.

Mitt krav hos en dragbil är minst 2000 kg dragvikt (gärna mer), 4WD och helst kombi. Jag bor i Norrland så en högre markfrigång är att föredra då det inte alltid är välplogat dit jag vill åka.

Så vad som är en bra bil för mig behöver inte vara lika optimal för någon annan.
Jag står nu i bilbytartankar och är inte helt klar över vad nästa bil blir. Men det lutar åt BMW då de har varit driftsäkra (peppar peppar), kanske en 520 eller kanske en X4?
 
Jag har själv haft en Subaru Legacy -05 med awd, var aldrig några problem att ta sig fram, dock var det en bensinare så den blev rätt törstig när den drog släp.

Nuvarande bil är en v70 D4 awd -15, märks knappt att man har ett släp bakom och den tar sig fram.

Vilken bil som är bästa dragbil är väldigt individuellt, då vi alla har olika smaker, samt olika behörigheter och behov. Jag tror det bästa är att kolla marknaden, vad som erbjuds och läsa på om de olika märken/modeller osv, för att hitta vilken som lämpar sig bäst till sina egna behov.
 
Jag kan bara säga en sak
Aldrig mer framhjulsdriven bil att dra med.
Jag hade en 850 och det var samma problem varje vinter. Lite halt och lite lite uppför med släpet på så var det kört. Det kvittade om det var nya dubbsdäck man stod där man stod.
När jag bytte bil så var första kriteriet fyrhjulsdrift så nu tar jag mig fram utan att planera en vecka i förväg.
 
Vill du inte ha en så stor bil så är mitt bud VW Golf. Jag har en fyrhjulsdriven -07 med 140 dieselhästar under huven, 1480 på B och 1600 på BE. Jag vet inte hur nyare modeller är, men min drar bra och går bra.
 
Jag drar med en Ford Kuga-2011. Max 2100 kg släpvagnsvikt, 4wd, diesel (163 hk). Den drar riktigt bra. Jag har ett ganska tungt Fautras. Går relativt snålt och är trevlig att köra. Jag är superförtjust i bilen som så. Passar mig perfekt.
Men....... den verkligen BOR på verkstan. Det är alltid, alltid nåt som krånglar. Då servas den ändå tätt (jämfört med ex Skoda/VW). Det är fjädrar, givare, sensorer, diverse "stag" och fästen etc etc....
Funderar starkt på att byta mot Passat eller xc70 om ekonomin tillåter.

Så som dragbil och åkbil är den suverän. Men det är en bil för "äventyrliga"....
 
Jag drar med en Ford Kuga-2011. Max 2100 kg släpvagnsvikt, 4wd, diesel (163 hk). Den drar riktigt bra. Jag har ett ganska tungt Fautras. Går relativt snålt och är trevlig att köra. Jag är superförtjust i bilen som så. Passar mig perfekt.
Men....... den verkligen BOR på verkstan. Det är alltid, alltid nåt som krånglar. Då servas den ändå tätt (jämfört med ex Skoda/VW). Det är fjädrar, givare, sensorer, diverse "stag" och fästen etc etc....
Funderar starkt på att byta mot Passat eller xc70 om ekonomin tillåter.

Så som dragbil och åkbil är den suverän. Men det är en bil för "äventyrliga"....

Har också Kuga som dragbil. Tyvärr också bott en del på verkstad - MEN, till bilens försvar har det varit "normala" och inte oväntade grejer, som dock verkstaden lyckats fucka upp så att det blivit fel och krävts nya besök :meh:
 
Vilken bil tycker ni är bäst som dragbil?

Gillar volvo v40 men kan de dra 600 kg halvblod med boggi släp?

Har under flera års tid haft en v70 -03, 2,4t, bensin att dra med. Riktig skitbil, den är gord för landsvägskörning utan släp! Kan tänka mig att en v40 har liknande egenskaper.

Har nu en Subaru Forrester diesel. 4-hjulsdrift var ett krav och den här passade i min budget och är väldigt nöjd med den. Hade budgeten varit större hade det blivit en större bil med högre dragvikt och mer packutrymme..

Svårt att rekommendera bil till någon när man inte vet körkorstbehörighet ;) Själv har jag BE
 
Jag drar mitt Thule Excellent Grand Prix (1990 kg) med en fyrhjuls- och dieseldriven Honda CR-V (på B96) och är supernöjd med den 👌🏻
 
Jag har en dieselpassat med fyrhjulsdrift och tycker inte det är nån större skillnad mot dito xc70.

Och jag tycker inte alls att passaten är en jättekul dragbil men det har nog med automatlådan som sitter i vår. Vi har en helt ny och jag tycker den är sådär att dra med, men det är inte en alltrack. Jag tycker helt enkelt lådan i den är skittrist. Vi köpte nyligen en BMW x1 och den är huuuur bra som helst. Som natt och dag. Supertrevlig att dra med i mitt tycke. Men vi har inte heller ett jättestort släp, då hade jag nog hellre valt en x3 men med större motor! Har lånat en xc70 ett par gånger och gillar den bättre än passaten men inte lika bra som jag upplever BMW:n :) men smaken är ju alltid olika.
 
Någon här som har en Nissan Navara för att dra med? Är inne på att köpa en för att ha en bra drag- och stallbil.
 

Liknande trådar

Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
647
Senast: lillan222
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 829
Senast: Smurfoff
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 389
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
236
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp