Bästa eksemhjälpen! Hjälp!!

huggabugga

Trådstartare
Hej!
Jag har en ponny som har eksem. Det är mann och svans som är hans problem områden. Jag badar honom och smörjer och täcker honom med olika eksemtäcken/flugtäcken men ändå kliar hans väldigt mycket just nu. Snälla hjälp mig med era bästa tips som verkligen hjälper. Vill på bästa sätt hjälpa min ponny och gärna få behålla lite mann och svans också!
 
Jag har använt Ökozon på en eksemhäst och det fungerade mycket bra. Han blev nästan eksemfri.

Jag har även provat Nylanders hästkräm. Det funkar också helt okej, men är ett fasligt kladd att hålla på med.
 
Oavsett vilka krämer, schampoo, tillägg du köper kommer klådan att fortsätta. Krämer "kan" lindra men kliandet kommer av en orsak. Vet du vad ponnyn reagerar på?
I flera år trodde jag min hästs kliande var pga knott, men hon blev bättre när jag slutade ge kraft, tillskott, krämer etc.
Nu äter hon bara hö+ lite lusern utan melass.
Du måste hitta orsaken.
Lycka till
 
Hej!
Jag har en ponny som har eksem. Det är mann och svans som är hans problem områden. Jag badar honom och smörjer och täcker honom med olika eksemtäcken/flugtäcken men ändå kliar hans väldigt mycket just nu. Snälla hjälp mig med era bästa tips som verkligen hjälper. Vill på bästa sätt hjälpa min ponny och gärna få behålla lite mann och svans också!
Ps, vad säger vetten? Finns det inga receptbelagda preparat med mera krut i, så ni får en lugn period i hårremmen.
 
Att hitta, och eleminera, orsaken är det viktiga.

Stallkompisen var övertygad om att hennes häst var knottallergisk och därför kliade sig. Den blev ju bättre med exemtäcke!

Det visade sig vara typ allergi mot solen, och när hon får stå inne över dagen/ute på natten så har kliandet blivit typ 0.
 
Hej!
Jag har en ponny som har eksem. Det är mann och svans som är hans problem områden. Jag badar honom och smörjer och täcker honom med olika eksemtäcken/flugtäcken men ändå kliar hans väldigt mycket just nu. Snälla hjälp mig med era bästa tips som verkligen hjälper. Vill på bästa sätt hjälpa min ponny och gärna få behålla lite mann och svans också!
Många verkar nöjda med horsol i kombo med eksemtäcken och regelbunden schampoonring, om eksemen orsakas av knott.
 
Oavsett vilka krämer, schampoo, tillägg du köper kommer klådan att fortsätta. Krämer "kan" lindra men kliandet kommer av en orsak. Vet du vad ponnyn reagerar på?
I flera år trodde jag min hästs kliande var pga knott, men hon blev bättre när jag slutade ge kraft, tillskott, krämer etc.
Nu äter hon bara hö+ lite lusern utan melass.
Du måste hitta orsaken.
Lycka till

Många orsaker som har med miljön att göra (t.ex. knott, pollen, damm etc) är ju inte möjliga att helt eliminera, och då kan utvärtes behandling definitivt lindra! Jag har extremt goda erfarenheter av Ökozon på dels min gamle eksemhäst (troligtvis allergisk mot knott) och dels det sto jag har nu som brukar klia sig en kort period varje aug/sept, troligtvis pga insekter. Med täcke och Ökozon får jag stoet att sluta klia sig med en gång när hon har "kliperiod", sannolikt pga att Ökozonet både är klådstillande och luktar illa för insekter och såklart för att täcket skyddar mot insekter. Jag tycker detta är en mycket bättre lösning för henne än att stalla in henne och ändå stå där med en kliande häst (vi har knott inne i stallet också, och utan klådstillande slutar hon inte klia sig med en gång även om hon kommer undan insekterna).
 
Håller med de många kloka som skrivit att har hästen allergi symptom/klåda behöver man utreda det.
Tips på div krämer/preparat som funkat för enskilda är inte svar på problemet.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 128
Senast: Takire
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 543
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 378
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 909
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp