Bästa, enkla smartphonen?

Mia_R

Trådstartare
-Grannens gamla mobiler håller på ge upp och nu när Telia släckt kopparnätet där vi bor är det hög tid att skaffa ny mobil, men vad? Han har idag en gammal Nokia från 90-talet och en enklare Doro efter sin mamma.

Han har noll intresse av att surfa, har noll datorvana och vill egentligen inte ha en smartphon utan är nöjd om det går att ringa, sms:a och ta nån bild ibland. Tyvärr går ju samhällsutvecklingen mer och mer mot att du är snart tvungen att ha bankID för att kunna sköta dina pengar, boka tider mm så frågan är vad som är bästa valet för honom som pensionär?

Den ska vara enkel att hantera, få funktioner och helst inte kosta mer än ett par tusen.
 
Doro har ju telefoner som är utformade för äldre människor.
Det vet jag redan, men jag vill veta vilka märken som är enklaste och bästa smartphonen att hantera för en pensionär utan vana. Doron han har var jag med när den köptes. :)
 
Jag har full förståelse för att din granne inte vill ge sig ut och kolla på mobiltelefon. Men jag tror faktiskt det vore det bästa. För man kan ha så olika uppfattning om gränssnittet är lätt eller svårt att förstå sig på och telefonen kan ligga olika bra i handen och det är ju trots allt din granne som ska använda den.

Vet du om han vill ha en liten telefon som är lätt att ha med sig, eller en större telefon som kanske är lättare att se på men lite stor för att ha i en ficka?

Annars skulle jag höra med kundservice hos olika butiker och kanske hos telefonbolagen som också säljer telefoner, vilka modeller de rekommenderar för äldre och inom prisklass. En del kan man ju chatta med kundtjänsten online.
 
I praktiken står väl valet mellan Android och iOS, där gränssnitten är snarlika inom respektive sfär. Jag har valt att bestycka mina närstående pensionärer med iOS utifrån att det är vad jag själv använder, så jag har bäst förutsättningar att assistera då.
Specifik modell, där ligger t ex en fräsch begagnad SE2020 runt 2500 kr beroende på minneskapacitet. Det finns äldre modeller som kan hittas till bättre pris, men med risken att de inte kan köra särskilt nytt OS vilket lätt kan ställa till det.
 
De äldre jag har runt omkring mig verkar tycka om gränssnittet på apples telefoner/Ipad.

Ska han ändå köpa en ny så tycker jag han ska köpa en där det finns möjlighet att ha swish och bank-id. iPhones ”budgetmodeller” kanske kan vara något. Så kan du hjälpa honom att komma ihåg och ladda ned rätt appar.
 
Ja, det var just för bankID som jag tänker att han behöver en smartphone av något slag, swish tänkte jag inte på men det kan vara bra att ha. Jag tänker att vi åker och kollar på några olika modeller så tips på vad vi ska kolla förutom Doro är välkommet men det är ju med mobilen i hand som han får se vad han kan tänkas leva med. :)
 
Nokia gör ju smartphones också, tänker om han är van vid det gränssnittet...vet inte om nokia skiljer sitt från andra androider men ändå...
 
Ja, det var just för bankID som jag tänker att han behöver en smartphone av något slag, swish tänkte jag inte på men det kan vara bra att ha. Jag tänker att vi åker och kollar på några olika modeller så tips på vad vi ska kolla förutom Doro är välkommet men det är ju med mobilen i hand som han får se vad han kan tänkas leva med. :)
Här har du en lista och genomgång av olika modeller som jämförts med varandra, med fokus på äldre användare:

https://www.prisjakt.nu/topplistor/topplista-basta-mobiltelefonen-for-aldre
 
Om han är van vid sin Doro hade jag behållit android och inte försökt byta till iOS.

Är det nåt fel på Doron som gör att han inte vill ha en sådan till/ny sådan?
 
Om han är van vid sin Doro hade jag behållit android och inte försökt byta till iOS.

Är det nåt fel på Doron som gör att han inte vill ha en sådan till/ny sådan?
Nej, vill bara ha alternativ att välja mellan. Vi får se vad han tycker verkar bäst för honom. 😃
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet att jag har pratat om det här med er förut, men behöver nu ert stöd åter igen :( Jag och min exsambo köpte Bruce tillsammans...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 154
Senast: Singoalla
·
IT & mobiler Jag har en längre tid funderat på att lägga om mitt elektroniska liv i syfte att reducera kostnader. Jag hade fast telefoni + fast...
Svar
8
· Visningar
1 923
Senast: Mirtai
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
3 968
Senast: Lilahnee
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 841
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp