Bästa fårskinnspaden, är dyrast verkligen bäst?

iNHALE

Trådstartare
Lite spin-off på den andra tråden om sadelpadar. Vilken fårskinnspad är egentligen bäst? Mattes har ju alltid varit lite av ett flaggskepp, padarnas pad liksom och har väl kanske ansetts som den bästa paden man kan ha om man ska ha fårskinn. Är Mattes faktiskt så överlägsen som det snackas om eller är det bara munläder pga priset (dyrt måste vara bra)? Det finns ju en uppsjö olika märken som är mer eller mindre dyra. LeMieux, Christ, Genuine Sherpa, Kavalkade, Medilamb osv osv har ju alla fårskinnspadar som man får anta är av generellt bra kvalité (pratar om äkta fårskinn nu, inte fejk-teddy).

Vad har ni för erfarenheter?
 
Har en horseware och en Genuine Sherpa.

Tycker att materialet är likvärdigt och likaså hållbarheten. Men GSen hade ingen kanal så det fick jag fixa själv (såg inte det vid köp).

Har dock aldrig haft en mattes så kan inte jämföra med dem.
 
Jag har haft lite olika, Mattes, genuine Sherpa, medilamb och Christ.
När jag skulle köpa ny valde jag faktiskt Mattes pga mest nöjd med den. Jag googlade runt en del och hittade en till väldigt bra pris i rätt färg.
 
Jag har haft lite olika, Mattes, genuine Sherpa, medilamb och Christ.
När jag skulle köpa ny valde jag faktiskt Mattes pga mest nöjd med den. Jag googlade runt en del och hittade en till väldigt bra pris i rätt färg.
Vad var det som gjorde att du var mer nöjd med Mattes?

Kl

De enda jag haft möjligheten att klämma på IRL är Mattes och Genuine Sherpa, där kändes Mattes lite rejälare, tjockare och mer spänst i ullen jämfört med GS.
 
Vad var det som gjorde att du var mer nöjd med Mattes?

Kl

De enda jag haft möjligheten att klämma på IRL är Mattes och Genuine Sherpa, där kändes Mattes lite rejälare, tjockare och mer spänst i ullen jämfört med GS.

Upplever den tjockare och tätare, håller spänsten bäst 😊
 
Lite spin-off på den andra tråden om sadelpadar. Vilken fårskinnspad är egentligen bäst? Mattes har ju alltid varit lite av ett flaggskepp, padarnas pad liksom och har väl kanske ansetts som den bästa paden man kan ha om man ska ha fårskinn. Är Mattes faktiskt så överlägsen som det snackas om eller är det bara munläder pga priset (dyrt måste vara bra)? Det finns ju en uppsjö olika märken som är mer eller mindre dyra. LeMieux, Christ, Genuine Sherpa, Kavalkade, Medilamb osv osv har ju alla fårskinnspadar som man får anta är av generellt bra kvalité (pratar om äkta fårskinn nu, inte fejk-teddy).

Vad har ni för erfarenheter?
Det jag har upplevt är att Mattes är fortfarande tät och spänstig, även efter flera tvättar. De andra blir lite platta efter en tids användning. Då har jag erfarenhet av Mattes, Christ och Genuin Sherpa. De funkar fortfarande, men inte lika fluffiga.
 
Jag själv gillade mattes när jag hade häst, för de hade en variant där man kunde ha olika inlägg, sadelutprovaren gillade det också, lätt att justera så det fortfarande pssade hästen (förutsatt att det gick att ha padd såklart).
 
Jag själv gillade mattes när jag hade häst, för de hade en variant där man kunde ha olika inlägg, sadelutprovaren gillade det också, lätt att justera så det fortfarande pssade hästen (förutsatt att det gick att ha padd såklart).
Det är just den correctionvarianten jag är ute efter. De flesta märkena har en sån variant numera men jag misstänker att Mattes var en av de första som började med shimms en gång i tiden.
 
Det är just den correctionvarianten jag är ute efter. De flesta märkena har en sån variant numera men jag misstänker att Mattes var en av de första som började med shimms en gång i tiden.
Det kan mycket väl vara så, är inte så insatt längre då jag inte haft egen häst på flera år. 😅
Kan tänka mig att det hänt en hel del på sistone.
 
Det kan mycket väl vara så, är inte så insatt längre då jag inte haft egen häst på flera år. 😅
Kan tänka mig att det hänt en hel del på sistone.
Det har det absolut. Jag har haft hästuppehåll i ca 10 år och även om mycket är sig likt så har det kommit en hel del nya saker, eller rättare sagt nya designer och funktioner på befintliga saker.
 
Lite spin-off på den andra tråden om sadelpadar. Vilken fårskinnspad är egentligen bäst? Mattes har ju alltid varit lite av ett flaggskepp, padarnas pad liksom och har väl kanske ansetts som den bästa paden man kan ha om man ska ha fårskinn. Är Mattes faktiskt så överlägsen som det snackas om eller är det bara munläder pga priset (dyrt måste vara bra)? Det finns ju en uppsjö olika märken som är mer eller mindre dyra. LeMieux, Christ, Genuine Sherpa, Kavalkade, Medilamb osv osv har ju alla fårskinnspadar som man får anta är av generellt bra kvalité (pratar om äkta fårskinn nu, inte fejk-teddy).

Vad har ni för erfarenheter?
Lemieux var väldigt trevlig och stadig men passar hästar med högre manke bäst.

Mattes har utomordentligt bra passform - funkar på vilken rygg/sadelkombo som helst. Klar favorit!

Har haft/känt flera av de andra men många känns sladdriga och har inte lika bra passform.
 
Lemieux var väldigt trevlig och stadig men passar hästar med högre manke bäst.

Mattes har utomordentligt bra passform - funkar på vilken rygg/sadelkombo som helst. Klar favorit!

Har haft/känt flera av de andra men många känns sladdriga och har inte lika bra passform.
Det blev en Mattes faktiskt. Red med den igår och den ligger perfekt. Stod och velade lite om jag skulle ta en M eller L men körde på L för säkerhets skull och det var nog tur.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp