Bästa feelgood-böckerna?

__sofia__

Trådstartare
Jag vet från t.ex. bokbingotrådarna att det finns några här inne som läser feelgoodböcker. Jag har en mormor som läser en väldigt mycket böcker (framförallt nu när hon måste vara hemma i och med corona), och som behöver tips på böcker att läsa. Hon brukar fråga mig när vi pratar i telefon om jag har några boktips, men det börjar sina med böcker jag läst som kan passa.

Hon vill ha trevliga böcker med lyckliga slut, gärna med romantiska inslag. Hon kan inte engelska tillräckligt väl för att kunna läsa engelska böcker, så de måste finnas på antingen svenska eller danska. Hon har tidigare läst t.ex. Nora Roberts och Elisabet Nemert, men nu har hon börjat hitta feelgood/chick-lit/romance böcker. Senast läste hon "The Switch/Bara på besök" av Beth O'Leary och "The Christmas Sisters/Tre systrar och en jul att minnas" av Sarah Morgan - vilka hon båda tyckte var väldigt bra.

Så, någon som har några boktips?
 
Ta ingen skit Ann-britt. Älskade den

Sen har du Jenny Colgan skriver många feelgod böcker.

100 omistlig ting av Lucy Sullivan De flesta av hennes böcker är feelgod.

Det är de jag kommer på såhär direkt
 
Jag vet från t.ex. bokbingotrådarna att det finns några här inne som läser feelgoodböcker. Jag har en mormor som läser en väldigt mycket böcker (framförallt nu när hon måste vara hemma i och med corona), och som behöver tips på böcker att läsa. Hon brukar fråga mig när vi pratar i telefon om jag har några boktips, men det börjar sina med böcker jag läst som kan passa.

Hon vill ha trevliga böcker med lyckliga slut, gärna med romantiska inslag. Hon kan inte engelska tillräckligt väl för att kunna läsa engelska böcker, så de måste finnas på antingen svenska eller danska. Hon har tidigare läst t.ex. Nora Roberts och Elisabet Nemert, men nu har hon börjat hitta feelgood/chick-lit/romance böcker. Senast läste hon "The Switch/Bara på besök" av Beth O'Leary och "The Christmas Sisters/Tre systrar och en jul att minnas" av Sarah Morgan - vilka hon båda tyckte var väldigt bra.

Så, någon som har några boktips?

Åh, Beth O'leary visst är det hon som skrivit Sambo på försök (tror jag den heter) också? Isf rekommenderar jag den o ska läsa den du skriver om själv. Eller vi menar kanske samma bok? :/

Ta ingen skit Ann-britt. Älskade den

Sen har du Jenny Colgan skriver många feelgod böcker.

100 omistlig ting av Lucy Sullivan De flesta av hennes böcker är feelgod.

Det är de jag kommer på såhär direkt
Håller med om Jenny Colgan!

100 omistliga ting, menar du Lucy Dillon? Hon har skrivit flera bra böcker 👍.

Tipsar om B Wahlströms Lotta-böcker av Merri Vik! Kanske din mormor kan gilla!? Jag älskar dem.

Och Camilla Davidsson (lite tung feelgood kanske iofs...)

Och Eli Åhman Owetz!
 
Åh, Beth O'leary visst är det hon som skrivit Sambo på försök (tror jag den heter) också? Isf rekommenderar jag den o ska läsa den du skriver om själv. Eller vi menar kanske samma bok? :/
Sambo på försök är en av hennes andra böcker (som ligger på min egen att-läsa-lista ;) ), Bara på besök är hennes nyaste som kom ut i år.
 
Veronica Henry skriver fina böcker. Har läst Familjereceptet och Ciderträdgården på sistone.

Och som nån skrev: Böckerna om de sju systrarna. Vet ingen som läst dem som bara läst en! Exemplaren går runt i bekantskapskretsen :D
 
Fick en damernas detektivbyrå av min farmor en gång för längesen, läste om den nyligen, mkt bra bok. Underhållande och trevlig.

Sophie Kinsella och Marian Keyes skriver underhållande bra böcker, har läst en del i shopaholic serien från Kinsella, dom är kul, fungerar som lättsam underhållning.

Kevin Kwan har också skrivit bra underhållande böcker, känns exotisk med Asien och Singapore. Jag har läst China rich girlfriend och Crazy rich asians, båda bra men gilla den förstnämnda bäst :)


Har inte själv läst något från Chanel Cleeton än, men tror det får bli något snart, antagligen Nästa år i Havanna (tror jag titeln är på svenska).
 
Mord i Falsterbo - serien. Olseni och Hansen.
Låter kanske inte feelgood på namnet men är det verkligen. Man sitter och småfnissar och myser med de härliga, varma karaktärerna.

Jenny Colgans böcker, som nämnts, rekommenderar också jag.
 

Liknande trådar

Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 563
Senast: Butros
·
Kultur Jag trodde det fanns en tråd typ "Vad läser du just nu?" här på Buke, men hittar den inte. Så jag gör en egen, efter artikeln hos BBC...
2
Svar
33
· Visningar
1 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp