Bästa fikat

På sommarhalvåret är trädgårdsfiket Näsets Gröna, mellan Uppsala och Sigtuna, helt enormt bra.
Det som serveras är i princip allt producerat på gården, eller i dess absoluta närhet. Och dessutom helt fossilfritt.
 
Ja vilket är det bästa fikastället i Uppsala respektive Stockholm?
Helst Uppsala för min del för det är lite närmare :D men Stockholm går också bra
Beror lite på vad du är ute efter.
Klassiskt konditori? Trevlig utomhusmiljö? Godaste bullen? Mer modernt och oklassiskt fika?

Jag har några favoriter: Petrus Bageri, Pom och Flora, Gast, AB Café, Söderbergs Bageri.
 
Lånar tråden med samma fråga fast med inriktning på nyttigare alternativ, typ raw, antiinflammatoriskt, ren mat etc.
 
Ja vilket är det bästa fikastället i Uppsala respektive Stockholm?
Helst Uppsala för min del för det är lite närmare :D men Stockholm går också bra
Godast och lyxigast i Uppsala är Leijon och Güntherska. Studenter hänger gärna på Storken där portionerna är generösa och det är bra häng. Fågelsången är en klassiker med stort och fräscht sortiment. På sommaren finns Café Victoria för utehäng i Botan.
 
Jag har inte jättebra koll vad som ingår i de typer av dieter, men kolla in Mahalo och Fern and Fika ifall det kan vara något.

Ja det är krångligt och finns så många inriktningar så det är omöjligt att hålla reda på. Men en bra utgångspunkt är rena ingredienser dvs inte tillsatser och raffinerade varor tex vitt socker. Gluten ingår inte heller, och i regel inte mejeri. Och innehållsförteckning på alla bakverk och gobitar så man kan selektera, är viktigt.

Tack, ska kolla :)
 
Inne i Stockholm så är Vetekatten fortfarande en favorit. Trots ombyggnad och en del andra förändringar de senaste åren :(.
Varma dagar på sommaren är det mysigt/tyst/lugnt att sitta på innergården. På vintern trängs man (och äter semlor) i något av alla rummet. Det självklara stället att ta med sig utländska gäster till eller att pausa med en räkmacka när man handlar julklappar.
 
Sommartid och om man kan man tänka sig StorStockholm så är Ulriksdal Trädgårdscafe trevligt.
För klassiskt fika året runt håller jag med om Vetekatten (osäker på om Sturekatten finns kvar i så fall är det ett bra alternativ).
 

Liknande trådar

Mat Jag har både fransyska och högrev i frysen och har tänkt använda det till köttgryta respektive gulaschsoppa. Men vilket kött passar bäst...
2
Svar
22
· Visningar
715
Samhälle Så var det dags för den årliga plågan och ångesten hos våra fyrfota vänner över det helvete som fyrverkerier innebär. Hur förbereder ni...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
5 320
Senast: Sel
·
Tjatter Nu till våren skulle jag vilja ta med mig min mor och hundarna på en utflykt för att titta på blommor i mängder då min mor älskar det...
2
Svar
31
· Visningar
1 255
Senast: Hazel
·
Tjatter I flashback forever tog de för en tid sedan upp en flashbacktråd om fikabesvikelser, och nu tänkte jag vi skulle kunna ha en sådan här...
23 24 25
Svar
486
· Visningar
18 857
Senast: Stefffie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp