Bästa flughuvan

Bison

Trådstartare
Snart är det sommar och jag vill hitta en riktigt bra flughuva till min häst.
Tycker det är jättesvårt med passform, de glipar vid nosryggen, öronen är för smala eller så är tyget för tunnt och går sönder efter en rullning.
Vill ha en som sitter bra på plats och sluter om huvudet utan att ge skav.
 
Jag tycker Rambos flughuva är överlägsen. Min häst fick visserligen lite skav på ena ganaschen men det löste jag med att fodra den lite där med bommullslakan. Jag fodrade den även med lite nosludd fram på nosryggen för att göra den lite mjukare. Men efter det så har den varit problemfri och suttit på dygnet runt i två somrar nu. Blir tredje sommaren den här sommaren.
 
Det beror så mycket på hur din hästs huvud är uppbyggt. Många i stallet förordade Shires luva, men på min häst (smal näsa, bred panna. stora ganasher) sitter den jättefel och vill vika sig in mot ögonen. :nailbiting:

Jag har fortfarande inte hittat någon som sitter perfekt, men för tillfället använder jag mjuka, tunna lycra masker, då de är de enda jag hittat som faktiskt sluter tätt på henne, utan att vika sig någonstans. Visst, de går sönder fort, men å andra sidan är de billiga.

Jag hade önskat att jag slapp mask och att hon kunde klara sig med fly-veil men hon verkar inte ha fattat hur man gör med en sådan och blir helt uppäten i ansiktet (pälsen försvinner) när jag har försökt.
 
Även jag rekommenderar Rambo plus med båge iom att den aldrig lägger sig i ögonen. Till min med rosa näsa använder jag även nosflärpen.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Jag gillar hööks flughuva Everglade. Har haft min i två säsonger på två olika hästar med helt olika huvuden och den har suttit perfekt på båda. Båda har dessutom varit kännsliga för skav men inte fått skav av den huvan.
Tycker den är bättre kvalité än den Amigohuva jag har till en annan häst. Den är hård och sitter sämre. Men har även den hållit i två säsonger.
 
Det beror så mycket på hur din hästs huvud är uppbyggt. Många i stallet förordade Shires luva, men på min häst (smal näsa, bred panna. stora ganasher) sitter den jättefel och vill vika sig in mot ögonen. :nailbiting:

Jag har fortfarande inte hittat någon som sitter perfekt, men för tillfället använder jag mjuka, tunna lycra masker, då de är de enda jag hittat som faktiskt sluter tätt på henne, utan att vika sig någonstans. Visst, de går sönder fort, men å andra sidan är de billiga.

Jag hade önskat att jag slapp mask och att hon kunde klara sig med fly-veil men hon verkar inte ha fattat hur man gör med en sådan och blir helt uppäten i ansiktet (pälsen försvinner) när jag har försökt.

Han har helt normalt huvud, är åt det lite grövre hållet men proportionerligt.
Lite skavkänslig bakom öronen när det blir svettigt.
 
Får nog köpa en Rambo med båge till min ena verkar det som eftersom flera lovordar den :p Undrar om en sån sitter kvar på min andra som tar av sig ALLT.... :meh:

Förlåt @Bison att jag lånar tråden, men har någon tips på bra flughuva till liten minishettis får ni gärna tipsa :)
 
Får nog köpa en Rambo med båge till min ena verkar det som eftersom flera lovordar den :p Undrar om en sån sitter kvar på min andra som tar av sig ALLT.... :meh:

Förlåt @Bison att jag lånar tråden, men har någon tips på bra flughuva till liten minishettis får ni gärna tipsa :)

Jag har haft två som kategoriskt vägrat huva och krånglat sig ur precis allt. Brukade ta av sig grimman med. Född fri typ ;) Båda lät Rambo sitta även om den satt löst. Garanterat inget angående din dock ;)
 
Jag har haft två som kategoriskt vägrat huva och krånglat sig ur precis allt. Brukade ta av sig grimman med. Född fri typ ;) Båda lät Rambo sitta även om den satt löst. Garanterat inget angående din dock ;)

Kan vara värt att prova alltså :D Han är fasen hopplös och självklart en sån som alla flugor dras till så han är helt svart runt ögonen :(
 
Har shires till mina som har problem med flugor. Noslapp på den som gärna bränner näsan och utan till den andra. Satt bra utan skav föregående säsong och verkar tåliga.
 
Jag har Rambo plus, den sitter klart bäst men ger pytteskav i ändarna på bågen efter en hel sommar så därför växlar jag med en från equilibrium. Jag gillar dem båda för lite olika detaljer. Den från equilibrium är lättare och svalare så den får han ha när det är riktigt stekhett men det händer att den åker av. Rambon sitter alltid kvar och har överlevt tre säsonger men det blir lite svettigt vid fleecefodret.
 
Caspian har en blå Fairfield från hööks, han får normalt skav av att någon tittar på honom men den funkar jättebra. 149 kr. Som hittat. Sen är den inte så vacker, men det är sekundärt...
 
Säger som många andra Rambo med båge. Kostar lite mera men sitter överlägset. Andra som jag tyckt suttit bra har han lyckas ta av sig.
 
Rambos med bågen är super, speciellt för ögonen, men den skaver bort min hästs pannlugg så har blivit tvungen att köpa en shires istället som har plats för den ynkliga luggen.
 
Tycker det är jättesvårt med flughuvor för många är sydda så att det beror väldigt mycket på hästens individuella huvud huruvida de verkligen sitter bra eller inte. Jag är framför allt oerhört kräsen med att det måste vara stort och säkert utrymme för ögonen, att ingen sydd "båge" kan böja sig och bukta fel inåt om hästen kliar sig tex. Även väldigt noga med att inga flugor ska kunna krypa in under huvan.
Extra svårt tycker jag det är att många märken försvinner från år till år, så när jag hittar en passande brukar jag köpa på mig flera par.

Hööks Everglade huva är en av de huvor som passar väldigt bra på min häst, trots att jag är så kräsen. Jag vill inte ha öron på mina luvor, tycker hästarna oftare blir irriterade av de, men ofta funkar det bra att helt enkelt bara klippa bort öronen, om huvan i övrigt passar som den ska.
 
Har hansbo elastiska huva.
Fördel, inga insekter kan flyga in under huvan och inget för hagkompisen att få tag och bita i.

Nackdel, tunt tyg men håller ändå bättre än andra här då det inte finns något kompisen kan få tag och bita/ dra i.

Innan dom 2 jag har nu räckte det med flugpannband på under sommaren, med nuvarande hästar förvandlas ett flugpannband till pannband på minde än ett dygn😒
 
Jag har en från hööks med nosskydd och öron, bästa passformen och gav inte skav på ngn av mina hästar :), (och min fux var väldigt skavkänslig under sommaren, fick skav av rena nylongrimmor i hagen :/.)
Har för mig att den hette equixpert
(Såg dock att den modellen inte fanns kvar :(.)
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 018
Senast: Whoever
·
Utrustning Hej allihopa! Jag letar efter en ny kavaj eftersom jag snällt får inse att den jag har inte passar mig :banghead: idag har jag varit...
Svar
1
· Visningar
2 049
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 930
Senast: Sirap
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp