Bästa flughuvan

Jag varierar mellan Hööks Comfort Fairfield och Hansbos mjuka som man drar över huvudet. Har en skavkänslig häst och variation verkar vara det enda som hjälper.
 
Jag gillar en från Hööks, kan det vara i modellen everglade som ett par andra skrivit om?
Sitter super och ger inget skav. Brukar dock ibland varva med lädergrimma och flugpannband ngn dag i veckan
 
Får nog köpa en Rambo med båge till min ena verkar det som eftersom flera lovordar den :p Undrar om en sån sitter kvar på min andra som tar av sig ALLT.... :meh:

Förlåt @Bison att jag lånar tråden, men har någon tips på bra flughuva till liten minishettis får ni gärna tipsa :)

Hade också en som tog av sig allt tidigare. På honom satt Rambo kvar första dagen, dag två var den helt trasig :mad:

Nuvarande har också en Rambo med båge, sitter helt ok men ger lätt lite skav. Köpte en från Cashel i somras med hål för öron och pannlugg, gillar faktiskt den mycket bättre! Brukar variera lite men använder Cashel mer, den känns smidigare och sitter väldigt bra. Lilla ponnyn har också en Cashel.
 
Använder också Hööks Everglade EquiXpert och tycker dem är bra. Verkar inte finnas med nosflärp i år? Kan ju komma in igen då ena kusen behöver det.
Brukar sätta på dem och sedan kila in handen under den vid nosryggen och puta ut ögondelen så mycket som möjligt och tycker det hjälper.
Har en häst som lätt blir bländad p.g.a. blå ögonen, så han har en med nosflärp i hagen och rids utan flärp.
 
Det är ju, som nämnts tidigare, väldigt individuellt men det som funkar bäst på min (kallblodstravare, storlek mittemellan full-xfull) är Bucas! Dom där mjuka!
Min behöver främst ha huva för att täcka öronen, och han verkar tycka att det är extremt jobbigt när han inte ser ordentligt igenom huvan - vilket märks mest på kvällen. Men Bucas är den huvan som suttit bäst, sitter kvar (!) och den som han verkar se bäst i!

Gammelhästen vi hade förut (skimmel) var väldigt skavkänslig och känslig för alla sorters insekter och honom hade vi sån där mjuk, elastisk huva utan knäppning på. Han fick fortfarande lite päls bortskavet, men inga sår eller så och pälsen växer ju ut igen.
 
Rambo med båge är det enda som fungerar på min, den är dyr men rejäl och hållbar så tycker att man får igen det i längden!

Med en häst med trånga tårkanaler och känsliga ögon funkar inte en huva som ligger mot ögonen. Det fastnar gegg och smuts som ligger mot ögat och så blir det svullet och gör ont :down: Så jag är så glad att Horseware tagit fram denna!
 
Rambo med båge är det enda som fungerar på min, den är dyr men rejäl och hållbar så tycker att man får igen det i längden!

Med en häst med trånga tårkanaler och känsliga ögon funkar inte en huva som ligger mot ögonen. Det fastnar gegg och smuts som ligger mot ögat och så blir det svullet och gör ont :down: Så jag är så glad att Horseware tagit fram denna!

Lägger till : INGA huvor ska ligga mot ögonen på någon häst, eller riskera att ens vara i närheten . Under några omständigheter. Det är därför det är så oerhört viktigt med rätt passform av huvor .
 
Lägger till : INGA huvor ska ligga mot ögonen på någon häst, eller riskera att ens vara i närheten . Under några omständigheter. Det är därför det är så oerhört viktigt med rätt passform av huvor .

Nej jag håller med dig, de flesta mjuka huvor gör just det dock.. :down:
 
Det är ju, som nämnts tidigare, väldigt individuellt men det som funkar bäst på min (kallblodstravare, storlek mittemellan full-xfull) är Bucas! Dom där mjuka!
Min behöver främst ha huva för att täcka öronen, och han verkar tycka att det är extremt jobbigt när han inte ser ordentligt igenom huvan - vilket märks mest på kvällen. Men Bucas är den huvan som suttit bäst, sitter kvar (!) och den som han verkar se bäst i!

Gammelhästen vi hade förut (skimmel) var väldigt skavkänslig och känslig för alla sorters insekter och honom hade vi sån där mjuk, elastisk huva utan knäppning på. Han fick fortfarande lite päls bortskavet, men inga sår eller så och pälsen växer ju ut igen.
Lägger till : INGA huvor ska ligga mot ögonen på någon häst, eller riskera att ens vara i närheten . Under några omständigheter. Det är därför det är så oerhört viktigt med rätt passform av huvor .
Nej jag håller med dig, de flesta mjuka huvor gör just det dock.. :down:
Detta är intressant. Jag tycker inte att huvan får nudda ögat under några omständigheter. En i stallet som provade en lycrahuva svor över att hästen tog av den men det är väl klart när den ligger i ögat så fort det blåser.

Och ändå är det så många som älskar bucas mjuka huva och lycrahuva. Jag förstår inte.
 
Detta är intressant. Jag tycker inte att huvan får nudda ögat under några omständigheter. En i stallet som provade en lycrahuva svor över att hästen tog av den men det är väl klart när den ligger i ögat så fort det blåser.

Och ändå är det så många som älskar bucas mjuka huva och lycrahuva. Jag förstår inte.

Fast den ligger inte nått nämnvärt över ögonen på min, den är liksom puffig över så det funkar bra faktiskt! Trodde också att det skulle bli så och är ärligt talat väldigt överraskad att denna funkar! Känns som att den skulle vara så "tät" att han inte skulle se nånting igenom den - men uppenbarligen är det tvärtom.

Däremot har jag sett folk som har för små såna här huvor (både samma märke och andra märken) och då ligger dom mycket emot, ser inte speciellt bekvämt ut.

Sen beror det säkert på vad hästen tycker också! Vissa tar säkerligen av sig den på grund av det.
 
Fast den ligger inte nått nämnvärt över ögonen på min, den är liksom puffig över så det funkar bra faktiskt! Trodde också att det skulle bli så och är ärligt talat väldigt överraskad att denna funkar! Känns som att den skulle vara så "tät" att han inte skulle se nånting igenom den - men uppenbarligen är det tvärtom.

Däremot har jag sett folk som har för små såna här huvor (både samma märke och andra märken) och då ligger dom mycket emot, ser inte speciellt bekvämt ut.

Sen beror det säkert på vad hästen tycker också! Vissa tar säkerligen av sig den på grund av det.
Hur är det om det blåser? Åker inte nätet mot ögat/ögonfransarna då? Min tar inte av huvorna men blir väldigt tårig och kliig så fort en ögonfrans så mycket som nuddar nätet. Därav är Rambo favoriten.

Jag är också sugen på shires nya "deluxe".
 
Hur är det om det blåser? Åker inte nätet mot ögat/ögonfransarna då? Min tar inte av huvorna men blir väldigt tårig och kliig så fort en ögonfrans så mycket som nuddar nätet. Därav är Rambo favoriten.

Jag är också sugen på shires nya "deluxe".

Jo det kan den nog göra, så om din häst är så känslig är det nog bättre med en med hårdare nät :) Min verkar inte bry sig alls om att det komer lite mot ögonfransarna.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Jag köpte Bucas Buzz off till mina tre. Den fanns i XXS som passade minishettisen och islandshästarna fick L. Sitter bra tycker jag, vi får väl se hur länge dom överlever :p
 
Jag köpte typ 5 luvor från Gekås i helgen.. första redan hål i. Bara örat dock så klippte bort öronen på luvan (han har ändå stora öron). I övrigt har den hållit en vecka so far och han kliar sig mot allt med den ;)
 
Jag funderar på att köpa Rambos med båge, men vad är själva bågen/skenan gjord av? Tänker på om skenan kan gå sönder (när hästen rullar, kliar sig eller liknande alternativt vid bus med hagkompisar) och ställa sig rakt ut och riskera att skada?
 
Jag köpte typ 5 luvor från Gekås i helgen.. första redan hål i. Bara örat dock så klippte bort öronen på luvan (han har ändå stora öron). I övrigt har den hållit en vecka so far och han kliar sig mot allt med den ;)

Precis som många skrivit om i tråden är det jätteviktigt att en flughuva passar individen ang utformning, material och utrymme från ögonen- utifrån hur huvan är konstruerad i kombo med hästens huvud .

Så när man köper luva bör man noga kolla med första exemplaret att det passar först . Sen köper jag gärna på mig flera av samma modell när de passar, för som sagt tidigare byts många modeller ut och försvinner på marknaden från säsong till säsong .

Fö så klipper jag oftast bort öronen på flughuvor . Det irriterar ofta hästarna med öronluva , så passar huvan över ansiktet och ögonen ffa, så finns det större utbud om man är beredd att klippa bort öronen på en väldigt väl passande luva mot flugor i hagen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 828
Senast: Whoever
·
Utrustning Hej allihopa! Jag letar efter en ny kavaj eftersom jag snällt får inse att den jag har inte passar mig :banghead: idag har jag varit...
Svar
1
· Visningar
2 046
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 167
Senast: Juli0a
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 323

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp