Bästa flugmedlet - alla plan?

Skugga

Trådstartare
Jag har tidigare använt Switch och UltraShield ganska respektlöst, och tycker att de har gett bra effekt mot krypen. Däremot så har jag med åren blivit mer och mer medveten om hur giftiga dessa är,och det känns inte bra att använda dem med tanke på miljö osv.

Såå - vilket flugmedel är din favorit, om du också tänker på miljö och omgivning (dig själv, tex 😉)? Både köpta och hemmagjorda 😊

Ni som gör själva - bästa recepten?
 
Jag har tidigare använt Switch och UltraShield ganska respektlöst, och tycker att de har gett bra effekt mot krypen. Däremot så har jag med åren blivit mer och mer medveten om hur giftiga dessa är,och det känns inte bra att använda dem med tanke på miljö osv.

Såå - vilket flugmedel är din favorit, om du också tänker på miljö och omgivning (dig själv, tex 😉)? Både köpta och hemmagjorda 😊

Ni som gör själva - bästa recepten?

Har provat det mesta känns det som. Hemmagjorda går helt bort. Funkade inte alls. Centaura är bra men funkar bara kort tid. Tar det på mig själv också. Inte så drygt så det blir dyrt.
Ultrashield funkar bäst så det använder jag mest. Det giftiga är väl borttaget sen en tid tillbaka tror jag? Det är inte lika bra som förr men funkar bäst tycker jag iaf. Renons funkar sådär. Bromsblocker njäee.
 
Jag har tidigare använt Switch och UltraShield ganska respektlöst, och tycker att de har gett bra effekt mot krypen. Däremot så har jag med åren blivit mer och mer medveten om hur giftiga dessa är,och det känns inte bra att använda dem med tanke på miljö osv.

Såå - vilket flugmedel är din favorit, om du också tänker på miljö och omgivning (dig själv, tex 😉)? Både köpta och hemmagjorda 😊

Ni som gör själva - bästa recepten?
Jag köper de medel som de står på flaskan att man måste använda dagligen för att det skall ha en effekt. Jag tänker att de har en avskräckande effekt pga sin lukt, de medel som har långvarig effekt går ner i hästens hud och fungerar genom att myggan dör när den får i sig medlet, mer giftigt för hästen ( och mig).
 
Jag växlar mellan ultrashield och hemgjort. Hemgjort upplever jag hjälper i ett dygn åtminstone, sämre om det regnar mycket. Använder ultrashield vid ökat behov: oftare i början av säsongen då min alltid reagerar mkt starkare på insektsbetten då. Men genom att underhålla med hemgjort emellan så kan jag dra ner mycket på användningen av ultrashield (både mängd och frekvens). Har haft samma flaska i drygt tre år nu och det är mer än hälften kvar i den fortfarande.
Zinksalva från apotekets barnavdelning till större insektsbett och för att skydda eventuella sår.

Långt ifrån perfekt, men han klarar sig lindrigare undan än de flesta andra i beteshagarna.
 
Jag har tidigare använt Switch och UltraShield ganska respektlöst, och tycker att de har gett bra effekt mot krypen. Däremot så har jag med åren blivit mer och mer medveten om hur giftiga dessa är,och det känns inte bra att använda dem med tanke på miljö osv.

Såå - vilket flugmedel är din favorit, om du också tänker på miljö och omgivning (dig själv, tex 😉)? Både köpta och hemmagjorda 😊

Ni som gör själva - bästa recepten?
Jag har vagt minne av att Ultrashield blev förbjudet pga sammansättningen för några år sedan, och sedan kom tillbaka i en mindre giftig form? Är det någon annan som kan styrka mitt väldiga suddiga minne? :D
 
Hemgjort på vinäger med citronella och eukalyptus, dels som spray och dels med lite xantangummi i som gel.

Ultrashield funkar också - bara hemskt dyrt.
Renons är nog det sämsta enligt hemmajuyryn.

Nån som provat Naf Off-produkterna?
 
Jag har vagt minne av att Ultrashield blev förbjudet pga sammansättningen för några år sedan, och sedan kom tillbaka i en mindre giftig form? Är det någon annan som kan styrka mitt väldiga suddiga minne? :D
Det försvann från Sverige i nåt år tills sammansättningen blev annorlunda. Men det var hemskt många år sen. Tio år sen minst.
Jag köpte sista flaskan från min butik och den kostade över 500kr då. Sen försvann den och gick inte att köpa in mer för minst iaf den säsongen.
 
Jag använder bara Ultra Shield. Hade gärna använt switch om det gick att få tag på. Centaura tycker jag inte fungerar alls. Alla hemgjorda varianter lika så. Vill jag inte förgifta min närmiljö så blir det flugtäcke och luvor men där är väl frågan hur miljövänlig tillverkningen av grejerna faktiskt är.

Citronella var åtminstone ett tag förbjudet i flugmedel och liknande produkter eftersom det är väldigt allergent så det känns som en dum ingrediens att mixtra med i hemmagjorda varianter.
 
Har slopat ultra shield, förra året använde jag täcke + luva, tjärsalva och effol bromsblocker. Sprayade bara vid ridning. Funkade bra, min häst är inte särskilt insektskänslig och har mycket tagel.
 
Jag använder bara Ultra Shield. Hade gärna använt switch om det gick att få tag på. Centaura tycker jag inte fungerar alls. Alla hemgjorda varianter lika så. Vill jag inte förgifta min närmiljö så blir det flugtäcke och luvor men där är väl frågan hur miljövänlig tillverkningen av grejerna faktiskt är.

Citronella var åtminstone ett tag förbjudet i flugmedel och liknande produkter eftersom det är väldigt allergent så det känns som en dum ingrediens att mixtra med i hemmagjorda varianter.

Problemet är att man vill ha ett medel som fungerar, och då krävs substanser som gör det. Citronella är en mycket vanlig sådan substans med dokumenterade effekter. ”Väldigt” allergent är inte den information eller erfarenhet jag har som användare i 20 år. Sedan kan jag hålla med om slutsatsen att är man osäker i hur man ska hantera, dosera och tillreda - så är det mindre risker med att köpa färdiga produkter. Med samma innehåll. Risken för allergiska reaktioner som biverkning kvarstår dock att hålla koll på.

Jag skulle gärna göra flugmedel på vatten och socker och salt, men då blir det i bästa fall ren placebo.
 
Till min häst som reagerat på citronella, och i princip alla andra färdiga produkter på marknaden, så använder jag utspädd beckolja. Luktar illa, färgar, men funkar, tillsammans med sweet itch-täcke och flughuva. När jag rider ut så har jag en magplatta från ett eksemtäcke som jag sprayat med Mygga innan jag sätter på, då min häst blir galen om det sätter sig flugor på magen... Och så har jag på mig citronella-armband från NAF.
 
Ultrashield fungerar inte mot flugor och bitande insekter, möjligtvis lite skillnad de tre dagarna man tar på det men sedan enbart mot fästingar på mina. Ultrashield är ju inte ett flugmedel i egentlig bemärkelse som renons och liknande utan mer mot just fästingar precis som switch var. Använder man det rätt, dvs. tar på rätt mängd tre dagar i rad var fjortonde dag så fungerar det bra mot fästingar.
 
Ultrashield fungerar inte mot flugor och bitande insekter, möjligtvis lite skillnad de tre dagarna man tar på det men sedan enbart mot fästingar på mina. Ultrashield är ju inte ett flugmedel i egentlig bemärkelse som renons och liknande utan mer mot just fästingar precis som switch var. Använder man det rätt, dvs. tar på rätt mängd tre dagar i rad var fjortonde dag så fungerar det bra mot fästingar.
Jag tycker det ger tydlig effekt mot både flugor och andra insekter?
 
Ultra Shield mot fästingar och Dr. Schaette’s Hästdeo mot andra insekter, tycker även det hjälper är schamponera hästen så den inte luktar så mycket häst om den.

Förr så använde jag olika täcken som skulle skydda hästen från insekter men hjälpte noll och inget mot broms och blinigar här.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 325
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 122
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
670
Senast: cassiopeja
·
V
Hästmänniskan Skriver under anonymt nick. Då jag vet att vissa här lätt kan lista ut vem jag är så ber jag er att ha vänligheten att hålla detta för...
2
Svar
21
· Visningar
4 010

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp